نماد آخرین خبر

تابستانی خطرناک در انتظار جنگل‌های بلوط ایلام

منبع
مهر
بروزرسانی
تابستانی خطرناک در انتظار جنگل‌های بلوط ایلام

مهر/ حجم زیاد بارندگی در ایلام در فصل بهار باعث افزایش تراکم پوشش گیاهی در جنگل‌های ایلام شده و همین موضوع تابستانی خطرناک را پیش روی این جنگل‌ها قرار داده است.

نگار رحمانی، کارشناس منابع طبیعی اظهار کرد: آتش‌سوزی یکی از عوامل مهم ایجاد اختلال در اکوسیستم‌های جنگلی کشور است و به عنوان یک آشفتگی بر ساختار و تجدید حیات گونه‌های گیاهی تأثیرات بسیار منفی دارد.

وی با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس ایلام، در این میان سهم بیشتری از آتش‌سوزی‌ها را دارد و سالانه بسیاری از گونه‌های گیاهی و بلوط‌هایش در آتش خاکستر می‌شوند، افزود: تأمین نیرو و تجهیزات یکی از ملزومات اطفای هر حادثه برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی است که باید در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

رحمانی ادامه داد: از سوی دیگر استفاده از ظرفیت دوستداران منابع طبیعی و جوامع محلی نیز در مدیریت بحران‌های احتمالی بسیار کارگشا است، چراکه اولین افرادی که در محل حادثه حضور می‌یابند، کسانی هستند که در آن نقطه زندگی می‌کنند یا به دلیل توانمندی‌ها مثلاً کوهنورد بودن، توانایی بیشتری برای رسیدن به محل حادثه دارند.

این کارشناس ادامه داد: باید از طریق رسانه‌ها نیز در بین شهروندان فرهنگ سازی شود تا از روشن کردن آتش در مراتع و انداختن ته سیگار در جنگل خودداری کنند.

لزوم حفاظت از جنگل‌ها

سعید هژبری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام نیز اظهار کرد: وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع از مخرب‌ترین حوادثی است که آثار و پیامدهای زیاد و گاهی جبران‌ناپذیری در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی و انسانی به دنبال دارد و هر ساله با شروع فصل گرما شدت می‌یابد.

وی افزود: مصوبات ستاد پیشگیری از حریق برای تمام دستگاه‌های عضو لازم‌الاجراست و در مواقع بحرانی همه ظرفیت دستگاه‌های اجرایی به تشخیص ستاد مدیریت بحران کشور باید بدون سهل‌انگاری پای کار بیایند، همچنین فرمانداران نیز باید برای مقابله با حریق برنامه‌ریزی مدون کنند و ظرفیت‌های شهرستان را به کار بگیرند.

هژبری ادامه داد: شهرداران و دهیاران مکلف هستند با تمام ظرفیت‌های ماشین‌آلات و نیروهای مردمی پابه‌پای ستاد مدیریت بحران حافظ سرمایه ارزشمند طبیعت استان باشند و طبق ابلاغ هیئت وزیران سازمان‌های آتش نشانی باید بر اساس محدوده جغرافیایی و به تشخیص ستاد مدیریت بحران در اطفای حریق شرکت کنند.

آمادگی ۲۸ اکیپ جهت اطفای حریق در عرصه‌های طبیعی ایلام

یاسم خان‌محمدیان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام نیز اظهار کرد: با فرا رسیدن فصل گرما، احتمال بروز حریق در عرصه‌های طبیعی افزایش می‌یابد، بنابراین به منظور افزایش آمادگی نیروهای یگان حفاظت و با هدف پیشگیری از بروز حریق‌های احتمالی، مانور مقابله با آتش‌سوزی در استان برگزار شده است.

خان‌محمدیان بیان کرد: در این مانور شرکت‌کنندگان آمادگی خود را برای جلوگیری و اطفا، آتش سوزی‌های احتمالی محک زدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام اضافه کرد: ۸۴ نقطه بحرانی و مستعد حریق در استان ایلام شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: همچنین ۲۸ اکیپ اطفای حریق با تمام تجهیزات موجود در سطح شهرستان‌های استان آمادگی لازم را برای پیشگیری و اطفای حریق در عرصه‌های طبیعی دارند.

آخرین خبر ایلام در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/akharinkhabar_ilam/