نماد آخرین خبر

عملیات خواناسازی بافت تاریخی اصفهان آغاز شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
عملیات خواناسازی بافت تاریخی اصفهان آغاز شد

ایرنا/ مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان از اجرای «طراحی، ساخت و نصب تابلوهای معرفی محورهای تاریخی اصفهان» با هدف تسهیل گردشگری در این کلانشهر خبر داد.

محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان اظهار کرد: مرحله نخست این طرح در منطقه سه شهر اصفهان در پهنه (دردشت، شهشهان و سنبلستان) از خیابان ابن‌سینا تا خیابان عبدالرزاق اجرا شده و مرحله بعدی نیز در محدوده محله هارونیه و بازار بزرگ اصفهان خواهد بود.
وی اضافه کرد: در این طرح برای «ورودی خیابان‌ها و کوچه‌های محله‌های تاریخی»، «مسیرها و مسافت باقی‌مانده تا بناها» و «معرفی آثار تاریخی مناطق اصفهان» تابلوهای ویژه و جداگانه با زبان فارسی و انگلیسی طراحی شده است.
ایزدخواستی گفت: سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان از سال گذشته این پروژه‌ را با عنوان «طراحی، تولید و نصب تابلوهای معرفی محورهای گردشگری در بافت تاریخی شهر اصفهان» آغاز کرد که اکنون در چند مرحله در حال اجراست.
وی عنوان کرد: خواناسازی بافت تاریخی اصفهان ابتدا در اتاق فکر این سازمان مطرح و سپس روش‌های مختلف تحقق آن مورد بررسی قرار گرفت.

ایزدخواستی اضافه کرد: پس از آنکه تابلوهای راهنما به عنوان یکی از راهکارها اتخاذ شد؛ با تشکیل تیم طراحی و بررسی سابقه تابلوهای شهری اصفهان در نیم قرن اخیر، سرانجام ۹ شکل مختلف از تابلوها در سه دسته ایستاده (شامل تابلوهای ورودی محورها، تابلوهای راهنمای مسیر و تابلوهای معرفی بنا) و یک دسته دیواری (شامل تابلوهای جهت‌یابی) طراحی و در جلسات مختلف مشورتی با تیم‌های اجرایی شهری و استان، کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر و شورای عالی بافت تاریخی شهرداری اصفهان انتخاب و وارد مسیر تولید شد.
وی ادامه داد: همزمان با روند طراحی و ساخت، تیم مطالعاتی و شهرسازی نیز وظیفه جانمایی و اخذ اطلاعات پایه را با حضور شهرسازان و محققان بر عهده گرفت که مطالعات شهری و تاریخی آن طی ۶ ماه انجام شد.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی اصفهان افزود: هدف از اجرای این طرح کمک به رونق گردشگری، تقویت هویت تمدنی شهروندان اصفهان و زیبایی محلات بوده است.
وی با بیان اینکه بافت تاریخی اصفهان دارای عناصر ارزشمند بسیاری است که برای مردم شناخته شده نیست، افزود: آشنایی شهروندان و گردشگران با گنجینه های میراث فرهنگی، زمینه‌ساز توجه و میل به بازدید از آنها می‌شود که در قالب این طرح شرایط مطلوبی برای حس تعلق مردم به اماکن تاریخی فراهم خواهد شد.
مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان افزود: آشنایی مردم با بافت تاریخی، رونق اقتصادی، توسعه زیرساخت های گردشگری و گردشگر پذیری را به دنبال خواهد داشت.
تاکنون ۶۸ تابلو در بافت تاریخی شهر اصفهان جانمایی و نصب‌شده است که از این تعداد ۳۰ تابلو برای معرفی آثار تاریخی، ۹ تابلو مربوط به ورودی خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به محله‌های تاریخی و ۲۹ تابلو برای مسیریابی این بناها بوده است.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یکهزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و افزون بر ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی یکی از قطب‌های گردشگری ایران است.

آخرین خبر اصفهان در اینستاگرام :
https://instagram.com/isfahan_today