نماد آخرین خبر

چرا مجلس با استعفای نماینده نقده و اشنویه مخالفت کرد؟

منبع
فارس
بروزرسانی
چرا مجلس با استعفای نماینده نقده و اشنویه مخالفت کرد؟

فارس/ نمایندگان مجلس معتقدند نباید رئیس‌جمهور پیش از شروع فرآیند استعفای نماینده‌ای که هنوز در قبال سمت نمایندگی خود مسئولیت دارد، برای وی حکم صادر می‌کرد و این روند را بر خلاف مصالح کشور و مجلس می‌دانند.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور اوایل شهریورماه در حکمی عبدالکریم حسین‌زاده را به عنوان معاون امور توسعه روستایی، مناطق محروم و عشایر رئیس‌جمهور منصوب کرد. این انتصاب در حالی انجام شد که حسین‌زاده نماینده مجلس بود و هنوز حتی مراحل استعفای او از سمت نمایندگی مردم نیز آغاز نشده بود و نمایندگان مجلس نیز در جریان این حکم نبودند.
صبح دیروز با پیگیری استعفای حسین‌زاده از نمایندگی مردم، مجلس با استعفای وی مخالفت کرد و بنا بر اعلام سخنگوی هیئت رئیسه مجلس آقای رئیس‌جمهور باید فرد دیگری را جایگزین حسین‌زاده به عنوان معاون رئیس‌جمهور کند.
پیگیری‌ها از تعدادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره دلیل مخالفت نمایندگان با استعفای حسین‌زاده حاکی است، نمایندگان مجلس روندی که در انتصاب حسین‌زاده انجام شد را درست نمی‌دانند. نمایندگان مجلس معتقدند نباید رئیس‌جمهور پیش از شروع فرآیند استعفای نماینده‌ای که هنوز در قبال سمت نمایندگی خود مسئولیت دارد، برای وی حکم صادر می‌کرد و این روند را بر خلاف مصالح کشور و مجلس می‌دانند. بر اساس ماده ۹۰ آیین‌نامه داخلی پس از تصویب اعتبارنامه نمایندگان، هر نماینده‌ای که بخواهد از مقام نمایندگی خارج بشود باید استعفا بدهد و پذیرش استعفای وی موکول به تصویب در مجلس است.
پیش از این برخی در فضای مجازی با قیاس این مسئله با ریاست‌جمهوری پزشکیان و انتخاب برخی وزرا، شبهاتی را درباره دلیل عدم موافقت مجلس با استعفای حسین‌زاده مطرح کرده بودند که در این خصوص نیز بر اساس پیگیری از نمایندگان مجلس، اعلام شد اصل انتخاب رئیس‌جمهور توسط مردم انجام می‌شود و اساساً مسئله رئیس‌جمهور متفاوت است. درباره وزرا نیز زمانی که مجلس رأی اعتماد به یک وزیر می‌دهد عملاً موافقت یا مخالفت خود را با این موضوع پیش از انتصاب نهایی اعلام می‌کند.

آخرین خبر آذربایجان غربی در اینستاگرام :
https://instagram.com/wazerbaijan_today