نماد آخرین خبر

نبود مدیریت در حوادث و اتفاقات معادن/ با حذف اداره نظارت فقط به تولید توجه دارند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
نبود مدیریت در حوادث و اتفاقات معادن/ با حذف اداره نظارت فقط به تولید توجه دارند

ایسنا/ رئیس خانه معدن خراسان‌جنوبی گفت:حوادث و اتفاقات معادن را مدیریت نکردیم و با حذف اداره نظارت فقط به تولید توجه دارند و به بحث ایمنی توجه صورت نمی‌گیرد فقط تولید اهمیت دارد و به نیروی انسانی توجهی نمی‌شود که نتیجه اینگونه حوادث می‌شود.

داریوش افتخاری‌مقدم در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه وقتی یک اتفاق رخ می‌دهد مخلوق چندین علت است، گفت: مهمترین مساله قبل از اینکه به دنبال مقصرین باشیم این است که باید توجه کنیم این حوادث تکرار می‌شود،‌ از حادثه معدن زغال‌سنگ زمستان یورت یا حوادث ریز و درشت حتی حادثه طبس، می‌بینیم که این حوادث تکرار می‌شود و این نشان می‌دهد ما حوادث و اتفاقات معادن را مدیریت نکردیم، یا روش‌هایی که برای مدیریت معادن بویژه زغالسنگ استفاده کردیم بازدارنده نیست، به‌ عبارتی نظارت‌ها کافی و موثر نبوده است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در رابطه با این حوادث صحبت کنیم باید گفت: عامل اصلی نه مقصر اصلی، فقر سرمایه‌گذاری است.

ایمنی؛ اولین قربانی که معادن می‌گیرد

افتخاری ادامه داد: در معادن بویژه زغالسنگ اولین قربانی ایمنی و فقر سرمایه‌گذاری است، تا وقتی فقرسرمایه گذاری وجود دارد باید شاهد این حوادث باشیم.

وقتی در اداره کل صمت به بحث ایمنی توجه نشد

رییس خانه معدن خراسان جنوبی با اشاره به عوامل اینگونه حوادث گفت: آنچه موثر است ساختار نظارت صنعت معدن و تجارت است اما اداره کل نظارت را حذف کردند و چارت وزارت‌خانه که باید متولی معدن باشد اسم این معاونت را تغییر دادند به عنوان اداره کل نظارت معدنی حذف شد و در حد دفتر کارشناسی رسید، بنابراین با حذف اداره نظارت فقط به تولید توجه دارند و به بحث ایمنی توجه صورت نمی‌گیرد فقط تولید اهمیت دارد و به نیروی انسانی توجهی نمی‌شود که نتیجه اینگونه حوادث می‌شود.

افتخاری ادامه داد: با حذف اداره کل نظارت، سازمان نظام مهندسی معدن کل کشور که زیر نظر این اداره کل بود هم معلوم نشد زیر نظر کجاست و در حد دفتر و کارشناس فعالیت داشت.

درخارج کشور این مخازن گاز را می‌فروشند و برای ما مرگبار است

افتخاری‌مقدم با اشاره به اینکه از نگاه کارشناس معدن باید گفت: در این خصوص کار کارشناسی باید صورت گیرد از امروز به بعد که تونل باز شود، کارشناس خبره می‌رود و نظر خواهند داد.

افتخاری‌مقدم با اشاره به اینکه ما دنبال این هستیم چرا این‌چنین اتفاقی افتاده است، اظهارکرد: مطرح شد که یک مخزن گازی بوده و حجم زیادی از گاز وارد تونل شده سوال اول این است آیا این مخزن گاز قابل ردیابی است یا نه؟ باید در معادن همیشه این دلهره را داشته باشیم که با مخزن گاز مواجه شدیم باید ۵۰ نفر کشته بدهیم یا نه ببینیم این راه چطور حل شود، در خارج کشورر این مخازن گاز را می‌فروشند و اینجا برای ما مرگبار شده است باید به سمت این برویم که تکنولوژی را پیدا کنیم، ذخایر را پیدا و بعنوان مخزن انرژی استفاده کنیم.

تا زمانی معادن به صورت سنتی استخراج می شود خطر آفرین است

رئیس خانه معدن خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۸۰۰ میلیون دلار زغال وارد کردیم، افزود: با ۱۵ میلیون دلار می‌توانستیم کل معادن را از نظر تجهیزات ایمن کنیم، انجمن زغالسنگ نامه به وزارت خانه نوشت کمک کنید برای تجهیزات که اما حمایتی در بحث نظارت و ایمنی نشد.

وی با بیان اینکه تا زمانی معادن به صورت سنتی استخراج می شود خطر آفرین است، یادآور شد: تنها راه چاره سرمایه‌گذاری در معادن زغال این است که معادن مکانیزه شوند و دولت باید کمک کند و قیمت زغال را واقعی کند.

انتهای پیام





آخرین خبر خراسان جنوبی در اینستاگرام : https://instagram.com/skhorasan_today