تولید بنزین یورو۵ در شیراز؛ پایان آلایندهها با ورود پالایندهها
ایرنا/ هفتهای که گذشت برای استان فارس فرصتی مناسب جهت حرکت در مسیر توسعه و رسیدن به اهدافی بزرگ بود؛ هفتهای که این استان پهناور از همان روزهای نخست با خبر خوب آغاز به کار خط تولید بنزین یورو ۵ در شیراز پا به عرصه جدیدی گذاشت؛ عرصهای که قرار است شرایط ورود پالایندهها برای خروج آلایندهها را فراهم کند.
خبر افتتاح پروژه تولید بنزین یورو ۵ شرکت پالایش نفت شیراز روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه با حضور مسئولان کشوری و استانی امید تازهای را در دل این کلانشهر زنده کرد؛ پروژهای که با اعتبار ۳۲ میلیون یورو افتتاح شد و قرار است با روزانه پنج هزار بشکه بنزین یورو ۵ تولید شود.
این اتفاق در حالی رخ داد که در طول سالهای گذشته بارها وعده تولید بنزین یورو ۴ یا یورو۵ در مقیاس کلان در مناطق مختلف کشور مطرح شده اما کیفیت سوخت توزیعشده در جایگاهها، خلاف این وعدهها را اثبات کرده بود.
۲۹ آذرماه ۱۴۰۰ بود که مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی فارس اعلام کرد: این شرکت ملزم به ارائه سوخت «یورو ۴» برای جایگاههای بین شهری است اما پالایشگاه شیراز به علت قدیمی بودن توان تولید این نوع بنزین را ندارد؛ از این رو اکنون حدود ۳۵ درصد جایگاه های بین راهی استان و بخشی از شیراز از این نوع بنزین استفاده میکنند.
اسدالله طاهری افزود :تمام تلاش این است که سراسر استان فارس به این نوع بنزین دسترسی یابند ولی به خاطر مسائل عدم تولید بنزین یورو ۴ در شیراز هنوز این مساله اجرایی نشده است.
با این حال از سال ۱۳۹۳ راهکارها و برنامه اجرایی دولت برای کاهش آلودگی هوا با محوریت توزیع سوخت یورو۴، توسعه حمل و نقل عمومی و زیرساختها شهری پس از تصویب هیات دولت اعلام شد.
پیرو ابلاغ دستور ریاست جمهوری و مأموریتی که به کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت واگذار شد، هیات دولت پیشنهادهای این کمیسیون را برای کاهش آلودگی هوا تصویب کرد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق: موضوع افزایش قیمت حاملهای انرژی در لایحه بودجه ۱۴۰۴ وجود ندارد
در حقیقت یکی از دغدغههای مهم برای تولید این بنزین کاهش آلایندگیهاست؛ در حال حاضر هم ماده ۱۸ قانون هوای پاک وزارت نفت را مکلف کرده که حداکثر تا سه سال فرآوردههای نفتی و سوخت تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه و از تولید سوخت غیراستاندارد جلوگیری کند.
این استاندارد در آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک با کیفیت یورو ۴ و یورو ۵ برای بنزین و گازوییل تعریف شده و طبق این قانون وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد ایران موظفند گزارش عملکرد موضوع این ماده را هر شش ماه یکبار منتشر کنند.
همین مسائل موجب شد که در سالهای اخیر دولت بهمنظور اجرای تکالیف قانون هوای پاک، ۲۰ میلیارد دلار برای اجرای طرحهای توسعهای پالایشگاهی بهمنظور توسعه کمّی و کیفی فرآوردههای تولیدی اختصاص دهد.
بدینترتیب واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه شیراز با ظرفیت پنج هزار بشکه در روز طراحی و اجرا شد؛ ظرفیتی که معادل ۷۹۵ هزار لیتر در روز است.
هدف کلی این طرح، ارتقای درجه آرامسوزی بنزین نهایی تولید پالایشگاه از ۸۷ به ۹۱ و کاهش بنزن موجود در آن تا سطح استاندارد ملی است.
با این دستاورد نه تنها پالایشگاه شیراز به یکی از قطبهای تولید بنزین با استاندارد یورو ۵ در کشور تبدیل میشود بلکه این مجموعه به اهداف خود در اجرای قانون هوای پاک نیز دست مییابد و در مسیر ایفای مسئولیتهای اجتماعی گام برمیدارد.
متولیان صنعت نفت معتقدند هماکنون ۷۵ درصد بنزین تولیدی کشور دارای استاندارد یورو ۴ و ۵ است و با راهاندازی واحدهای توسعهای پالایشگاه نفت تهران، شیراز و تکمیل بخش دوم فاز ۲ پالایشگاه آبادان، ۱۰۰ درصد بنزین تولیدی از استاندارد یورو برخوردار خواهد شد.
بدون شک بخشی از پاکیزگی هوای شیراز در طول سالهای گذشته مرهون توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ در این کلانشهر بود اما عرضه این محصول در سالهای مختلف دستخوش تغییرات بوده، گاه کاهش یافته و قطع شده و گاه نیز تداوم یافته؛ این موضوع مهم نیز نباید فراموش شود که تا سالها بنزین یورو ۴ شیراز در استان فارس تولید نمیشد و از اصفهان به شیراز منتقل میشد و این دغدغه وجود داشت که با قطع این محصول یا در اولویت دوم قرار گرفتن شیراز، این کلانشهر با مشکل آلودگی هوا رو به رو شود.
اما حالا نوید تولید بنزین یورو پنج در پالایشگاه شیراز و خودکفایی استان در تولید این بنزین موجب شده دغدغهها برای تأمین سوخت و وجود آلایندگیهای هوا کاهش یابد و هوایی تازه در کالبد این کلانشهر دمیده شود؛ هوای پاکی که این روزها برای بسیاری از شهروندان به یک دغدغه تبدیل شده است.