اتوبوسهای وارداتی پایتخت تمام برقی است، رد ادعاهای بیاساس

ایرنا/ رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با رد برخی ادعای نادرست درباره ماهیت اتوبوسهای وارداتی، توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: اتوبوسهای تمامبرقی وارداتی با نیروی محرکه کامل برقی و بدون وابستگی به سوختهای فسیلی در خیابانهای پایتخت تردد میکنند.
حجتالاسلام سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: اتوبوسهای جدید وارداتی به طور کامل برقی است و نیروی محرکه آنها از طریق باتریهای ۴۲۰ کیلووات ساعت لیتیومی تامین میشود. این باتریها قابلیت پیمایش ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را دارند و برخلاف برخی شایعات، هیچگونه وابستگی به سوختهای فسیلی مانند گازوئیل و بنزین ندارند.
وی اظهار کرد: یکی از ویژگیهای مهم این اتوبوسها، سیستم سرمایش و گرمایش تمامبرقی است که انرژی مورد نیاز آن از موتور و دینام برقی تامین میشود. این سیستم ضمن حفظ دمای مناسب داخل کابین، باعث میشود اتوبوسها به عنوان وسایل نقلیهای پاک و دوستدار محیط زیست فعالیت کنند.
استفاده محدود از هیتر کمکی در شرایط خاص
آقامیری گفت: با توجه به اینکه شهر تهران در برخی روزهای زمستان دمای زیر صفر را تجربه میکند، در این شرایط خاص برای جلوگیری از فشار مضاعف به باتریها، یک هیتر گرمایشی کمکی به کار گرفته میشود.
وی در ادامه افزود: این هیتر که تنها در روزهای بسیار سرد و حداکثر ۱۰ تا ۱۵ روز در سال فعال است، با سوخت گازوییل کار میکند و مصرف آن در سه روز استفاده مداوم، کمتر از ۲۰ لیتر است.
رییس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: تجربه استفاده از اتوبوسهای برقی در کشورهای پیشرفته از جمله چین، آلمان و برخی کشورهای اروپایی نشان داده است که این اتوبوسها حتی در مناطق سردسیر عملکرد مطلوبی دارند و کارایی آنها در شرایط آب و هوایی مختلف ثابت شده است.