بهرهبرداری از آخرین ایستگاه خط دوم مترو مشهد؛ گامی مهم برای هوای پاک

آخرین خبر/ همزمان با دهه کرامت و در آستانه میلاد امام رضا(ع)، ایستگاه پایانی خط دو قطار شهری مشهد (شهید فکوری) با حضور مسئولان شهری افتتاح شد؛ پروژهای که نماد تلاش جمعی مدیران، کارگران و نهادهای پشتیبان برای بهبود زیرساختهای حملونقل در دومین کلانشهر کشور است.
صبح امروز، آخرین و سیزدهمین ایستگاه خط دوم قطار شهری مشهد با نام «شهید فکوری» در سه طبقه شامل بلیت فروشی، تاسیسات و طبقه سکوی مسافر بهرهبرداری شد.
محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد مقدس در این مراسم اظهار کرد: امروز، روزی نیکو و فرخنده است؛ چرا که در ایام پرفیض دهه کرامت، خدمتی ویژه به مردم شریف ارائه میشود.
وی افزود: هر کیلومتر ساخت قطار شهری ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد که تأمین مالی آن بسیار کار مشکلی است. یکی از مشکلات پروژه های بزرگی همچون قطار شهری همراهی بانکها است که سبب قویتر شدن و افزایش ریسکپذیری ما میشود.
اجرای ۴۷ پروژه شهری در مشهد
شهردار مشهد ادامه داد: اگر امروز با آرامش کار میکنیم مدیون دستگاه های امنیتی، نظارتی و قضایی هستیم که حامی ما بوده و هستند. یکی از کارهای ویژهای که شورای شهر برای ما تعریف کرده، اجرای ۴۷ پروژه شهری است که بزرگترین آنها بهرهبرداری از فاز یک خط سه قطار شهری است.
وی تصریح کرد: همراهی و تعامل حوزههای مختلف شهرداری است که منجر به بهرهبرداری از پروژه ها میشود. اگر قرارگاه خاتم الانبیا(ص) وارد پروژههای بزرگ مشهد مخصوصا قطار شهری نمیشد، امروز اینجا نبودیم. آنچه امروز به چشم نمیآید فعالیت 4 هزار نفر نیرو در زیر زمین است که به همه این عزیزان خداقوت میگویم.
شهردار ادامه داد: یکی از مشکلات ما در محدوده احمدآباد مجتمعهای پزشکی است که به آزاردهندهترین محلات تبدیل شده و راه حل این موضوع، شهرک سلامت و انتقال مطبها و کلینیکهای تخصصی به این محدوده است که مردم مشهد از دورترین نقاط میتوانند با قطار شهری به این مکان مراجعه کنند.
امیدواریم ۶۰ تا ۷۵ درصد حملونقل در مشهد عمومی شود
غلامحسین مظفری، استاندار خراسان رضوی هم گفت: امیدواریم به نقطهای برسیم که ۶۰ تا ۷۵ درصد حملونقل در مشهد عمومی شود؛ هدفی که قطعاً دستیافتنی است و اقدامات کنونی، تنها نقطه شروع آن است.
وی افزود: با لطف خدا، عنایت امام رضا(علیهالسلام) و تلاش شبانهروزی همه دستاندرکاران، این پروژه بزرگ به بهرهبرداری رسید؛ پروژهای که با دشواریهای فراوانی همراه بود؛ اما با همدلی و کار تیمی، از مرحله تأمین مالی تا اجرا، با موفقیت انجام شد. در حال حاضر، سهم دولت در این پروژهها به ۵۰ درصد نرسیده و لازم است برای تسریع در روند کار، این توازن ایجاد شود.
پوریا محمدیان یزدی، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز گفت: ۶۵ درصد آلودگی هوای مشهد مربوط به منابع متحرک است که سهم خودروهای شخصی از این میزان، ۳۵ درصد برآورد میشود.
وی افزود: جمعیت مشهد 3/5 میلیون نفر است و میزان سفر روزانه 7 میلیون سفر شهری است؛ ۱۵ درصد این سفرها معادل یک میلیون سفر با اتوبوس، ۲۰ درصد معادل 1/5 میلیون سفر با تاکسی و حدود ۳۰۰ هزار سفر نیز از طریق مترو انجام میشود.
محمدیان یزدی خاطرنشان کرد: هدفگذاری ما افزایش سهم حملونقل عمومی از کل سفرهای شهری است. در افق ترسیمشده، سهم اتوبوسها باید به ۴۰ درصد، مترو به ۱۵ درصد و حملونقل ریلی به روزانه یک میلیون سفر برسد. با توسعه ناوگان حملونقل عمومی، میتوان سهم ۳۵ درصدی خودروهای شخصی در آلودگی را به حداقل رساند.
وی تاکید کرد: با بهرهبرداری از خطوط سه، چهار و بخشهای تکمیلی خط دو که مجوز آن دریافت شده، میتوان سهم حملونقل عمومی را افزایش داد و سهم مترو را از پنج درصد به ۱۵ درصد رساند.
اعتبار ۱۳ هزار میلیارد ریالی برای ساخت ایستگاه فکوری
کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد نیز در این آیین بیان کرد: ایستگاه فکوری و تونل این ایستگاه در عمق ۲۷ متری زمین و با ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار ساخته شد.
کیامرز افزود: تجهیزات نگهداری و تعمیرات قطار نیز در ایستگاه طبرسی در خط دوم تا پایان این دوره مدیریت شهری تکمیل میشود، همچنین در این دوره، حفاری خطوط سوم و چهارم مترو به صورت کامل به اتمام میرسد.
وی ابراز امیدواری کرد که در سالهای آینده خط دوم مترو از فکوری به سمت هفت تیر گسترش یابد.
حضور رئیسجمهور برای افتتاح فاز اول خط سوم مترو
حسن موحدیان، عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز با بیان این که توسعه مترو در کلانشهرها ضروری است، گفت: ایستگاه فکوری در بازه زمانی کمی احداث شد و روز دوشنبه همین هفته نیز با حضور رئیس جمهوری بخش نخست خط سوم مترو افتتاح میشود.
موحدیان افزود: ادامه خط سوم و خط چهارم نیز باید با حمایت دولت به زودی نهایی شود.