نماد آخرین خبر

تکمیل راه‌آهن اردبیل - میانه نیازمند ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است

منبع
ايرنا
بروزرسانی
تکمیل راه‌آهن اردبیل - میانه نیازمند ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است

ایرنا/ استاندار اردبیل، گفت: تکمیل طرح راه‌آهن اردبیل – میانه نیازمند ۲۰ هزار میلیارد ریال منابع است و در جریان سفر رئیس جمهور درصدد تامین این منابع هستیم.

مسعود امامی یگانه روز شنبه در جریان بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل – میانه اظهار کرد: این طرح با پیشرفت ۹۳ درصد در مراحل پایانی قرار دارد و با تاکید رئیس جمهور قرار است تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: بخشی از مطالبات پیمانکاران اواخر سال گذشته تامین شده و برای این طرح ۱۳ هزار میلیارد ریال نیز منابع جدید در حال پرداخت است که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن از طریق اوراق اسلامی تامین می‌شود.

استاندار اردبیل گفت: سه هزار میلیارد ریال نیز به صورت نقدی برای راه‌آهن اردبیل - میانه پرداخت می‌شود تا روند اجرایی آن سرعت بگیرد.

امامی یگانه همچنین با اشاره به عملیات اجرایی ایستگاه‌های راه‌آهن اردبیل ادامه داد: ایستگاه‌های راه‌آهن اردبیل – میانه در مراحل پایانی قرار گرفته و با تکمیل ۱۵ کیلومتر عملیات زیرسازی و روسازی بخشی از این مسیر انجام شده و ریل‌گذاری هم در کوتاه‌ترین زمان به پایان می‌رسد.

وی به سختی روند اجرای این طرح در ۲ دهه اشاره کرد و ادامه داد: ۳۰ کیلومتر از مسیر ۱۷۰ کیلومتر راه‌آهن اردبیل – میانه مربوط به پل، تونل و گالری است که مراحل نهایی تجهیز آنها در حال انجام است.

امامی یگانه اضافه کرد: در نشست اخیر با مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران ضمن تاکید بر تامین برخی از نیازمندی‌ها قول مساعد بر تهیه ریل مورد نیاز و سایر تجهیزات گرفته شده است.

وی بر تسریع روند عملیات روسازی تاکید کرد و گفت: عملیات روسازی باید همراه با تکمیل ایستگاه‌ها، ارتباطات رادیویی، استقرار نیروها و تأمین سوخت انجام شود.

امامی یگانه اظهار کرد: به صورت دقیق روند اجرایی طرح در کنار پایش مستمر و پرداخت مطالبات پیمانکاران در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار اردبیل به پیشرفت متوازن همه بخش‌های راه آهن اردبیل – میانه اشاره کرد و گفت: در سفر امروز معاون وزیر راه و شهرسازی مقرر شد تا منابع مورد نیاز به سرعت پرداخت شده و در فصل کاری روند باقی مانده زیرسازی آن به سرانجام برسد.

ساخت راه‌آهن اردبیل- میانه که جزو سخت‌ترین طرح‌های ریلی کشور به شمار می‌رود، پیش از سال ۹۴ با کندی پیش می‌رفت، اما با پیگیری مسئولان امر این طرح سرعت گرفت و با وجود تنگناهای اعتباری اقدامات زیرسازی و ریل‌گذاری آن تسریع شد.

مشخصات این طرح ریلی که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.

استان مرزی اردبیل می‌تواند در ترانزیت بار و کالا به همسایگان شمالی نقش موثری داشته باشد، این امر به‌ویژه در چهارچوب سیاست همسایگی و گسترش تعامل با کشورهای منطقه حائز اهمیت است و از این جهت عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل - میانه سرعت گرفته است.

مراحل مطالعاتی ادامه این خط ریلی و اتصال آن به نقطه مرزی در پارس‌آباد ادامه دارد و با اجرای آن، کشورمان نقش بسزایی در ترانزیت و حمل و نقل شمال ـ جنوب ایفا خواهد کرد.

نکته مهم اجرای خط آهن اردبیل به مغان این است که به لحاظ جغرافیایی فاصله اردبیل تا پارس‌آباد از نظر توپوگرافی پیچیدگی زیادی ندارد و در مقایسه با سایر طرح‌های مطرح ریلی کشور، هزینه اجرا و تملک اراضی مسیر اجرای آن هم بسیار پایین برآورد شده است.





آخرین خبر اردبیل در اینستاگرام :
https://instagram.com/ardabil__today

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر