فرماندار: قم شاهد جهش مدرسهسازی با مشارکت خیرین و دولت است

ایرنا/ قم- ایرنا- فرماندار قم با تاکید بر نقش خیرین در توسعه عدالت آموزشی، گفت: هماکنون بیش از ۵۵۷ مدرسه دولتی و خیرساز در این استان در حال خدمترسانی به دانشآموزان هستند و جهش مدرسهسازی با همت دولت و نیکوکاران در این استان ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، امیرعباس بقایی روز یکشنبه در مراسم افتتاح مدرسه مرحوم علیمحمد بنویدی در سلفچگان قم همزمان با افتتاح مدارسی دیگر در سراسر کشور با حضور مجازی جمعی از مسوولان کشور بویژه رییس جمهور، افزود: قم امروز در حال تجربه جهش توسعهای است؛ همزمان ۹۳ هزار واحد مسکونی در حال ساخت، فرودگاه در حال تکمیل و مترو بهزودی وارد چرخه بهرهبرداری میشود.
وی اضافه کرد: مدارس خیرساز بخشی از این حرکت رو به جلو هستند و در راستای توسعه عدالت آموزشی ساخته میشوند تا فرزندان استان در محیطی با کیفیت تحصیل کنند.
مشارکت معلمان و دانشآموزان در رشد آموزشی
وی با اشاره به آغاز سال تحصیلی، گفت: ۱۷۲ معلم جدید از ابتدای مهرماه به مدارس قم پیوستهاند و بیش از ۳۲۰ هزار دانشآموز در کلاسهای درس حاضر شدند تا در مسیر تربیت نسل آینده گام بردارند.
توسعه مدارس دولتی و خیرساز
بقایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۴۲ مدرسه دولتی در شهر قم و ۴۱۵ مدرسه در سطح استان به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حال خدمترسانی هستند و با ارتقای کیفیت آموزشی و تجهیز مدارس، آیندهای روشن برای دانشآموزان رقم خواهد خورد.
وی همچنین بر نقش خیرین و مشارکت مردم در مدرسهسازی تاکید و ابراز امیدواری کرد: روزی برسد که مدارس مردمساز نیز ساخته شوند؛ مدارسی که با همیاری مردم و دستهای خود آنان به بهرهبرداری برسند.
طرح توسعه عدالت آموزشی در کشور با هدف کاهش شکافهای آموزشی اجرا میشود
مدیرکل آموزش و پرورش قم نیز در این آیین طرح توسعه عدالت در فضاهای آموزشی کشور را گامی جدی و هدفمند برای تحقق فرصتهای برابر آموزشی و کاهش شکافهای موجود در سیستم آموزشی عنوانکرد و افزود: این طرح نه تنها یک برنامه اجرایی، بلکه احیای امید است؛ امیدی که فرزندان ایران، صرفنظر از منطقه، خانواده و شرایط اقتصادی، از فرصتهای برابر برای یادگیری، رشد و موفقیت برخوردار شوند.
محمدجواد محمدی سعید با بیان اینکه عدالت آموزشی تنها یک شعار نیست، بلکه مسوولیتی الهی، انسانی و ملی است، اضافه کرد: استان قم مانند سایر نقاط کشور با چالشهایی نظیر تفاوتهای منطقهای، محرومیتهای نسبی در برخی مناطق روستایی و نیاز به تجهیز مدارس روبهرو است.
وی ادامه داد: طرح توسعه عدالت آموزشی با همکاری وزارت آموزش و پرورش، سازمانهای مرتبط و مشارکت مردمی، در صدد کاهش این شکافهاست.
وی اهداف اصلی این طرح را شامل، تجهیز یکسان مدارس شهری و روستایی، دسترسی همگانی به معلمان شایسته و متعهد، حمایت ویژه از دانشآموزان محروم و استثنایی، توسعه فضای فیزیکی و دیجیتال مدارس و تقویت فرهنگ همزیستی و احترام متقابل و برابری در محیطهای یادگیری برشمرد و افزود: مشارکت خیرین مدرسهساز، این طرح را به گامی بلند در مسیر آموزشی انسانمحور و عادلانه تبدیل کردهاست.
محمدی سعید در پایان ضمن قدردانی از تلاشهای همکاران آموزش و پرورش در سطح کشور و استان، مسوولان استانی، خیرین مدرسهساز و اولیای دانشآموزان، ابراز امیدواری کرد: عدالت آموزشی نه تنها روی کاغذ، بلکه در عمل و در هر کلاس درس و دل دانشآموزان جان بگیرد و به واقعیت تبدیل شود.
مدرسه مرحوم « علیمحمد بنویدی» در سلفچگان ۶ کلاسه که با مشارکت اداره کل نوسازی مدارس استان در راستای تحقق اهداف نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم ساخته شدهاست.