کشورهای اورآسیا علاقهمند به سرمایهگذاری در چابهار؛ موقعیت ژئوپلیتیکی ایران قابل تحریم نیست

ایسنا/ مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، با اشاره به نقش حیاتی ایران در کریدورهای ترانزیتی منطقه، از علاقهمندی ارمنستان برای بهرهبرداری از مسیر چابهار خبر داد و تأکید کرد که با تکمیل خط ریلی خاش چابهار تا شهریور ۱۴۰۵، امکان انتقال کالا میان ارمنستان و جنوب شرق آسیا از طریق بندر چابهار فراهم میشود و این مسیر به یکی از حلقههای کلیدی اتصال ایران به اروپا از طریق ارمنستان و گرجستان تبدیل خواهد شد.
محمد سعید اربابی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در جلسه سرمایه گذاری منطقه آزاد که با حضور سفیر ارمنستان در تهران برگزار شد، با اشاره به اهمیت راهبردی کریدور شمال جنوب گفت: زیرساختهای این کریدور از سمت ایران تا حد زیادی آماده شده و همین مسئله باعث شده کشورهای مختلف از جمله هند، روسیه، ارمنستان و سایر کشورهای حوزه اوراسیا علاقهمند به استفاده از این مسیر باشند.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در ادامه تاکید کرد: تحریمها ممکن است برخی حوزهها را تحت تأثیر قرار دهند، اما موقعیت ژئوپلیتیکی ایران قابل تحریم نیست. مسیرهای ترانزیتی ایران چنان حیاتی هستند که هیچ کشوری نمیتواند از ظرفیت استراتژیک آن چشمپوشی کند.
وی افزود: وقتی از کریدور شمال جنوب یا حتی شرق غرب صحبت میکنیم، نمیتوان ایران را نادیده گرفت. این مسیرها بهطور طبیعی از خاک ایران عبور میکنند و حذف ایران از این معادلات عملاً غیرممکن است. به همین دلیل، کشورهای منطقه بهویژه افغانستان، ارمنستان و اعضای اتحادیه اوراسیا بهدنبال بهرهبرداری از این ظرفیت هستند.
اربابی با اشاره به نقش چابهار در تکمیل این کریدور گفت: یکی از مسیرهای کلیدی در این کریدور، محور چابهار- جلفا-ارمنستان است که میتواند ایران را از طریق ارمنستان به گرجستان و سپس به اروپا متصل کند. زیرساختهای جادهای در این مسیر در داخل کشور آماده است، اما حلقه مفقوده فعلی، اتصال ریلی خاش به چابهار است که تا زمان بهرهبرداری آن، ارسال بار از بندر چابهار به ارمنستان با دشواریهایی همراه خواهد بود.
وی ادامه داد: در دیدار با سفیر ارمنستان در تهران، محور اصلی گفتوگو همین موضوع بود. تا زمانی که خط ریلی خاش–چابهار افتتاح نشود، تجار ارمنی نمیتوانند بهراحتی کالاهای خود را از جنوب شرق آسیا یا شبهقاره هند از طریق چابهار وارد کشورشان کنند یا بالعکس، صادرات کالاهای ارمنی از این مسیر با محدودیت مواجه خواهد بود. اما به محض بهرهبرداری از این خط، کریدور شمال–جنوب از منظر ریلی و جادهای بهطور کامل تکمیل خواهد شد.
به گزارش ایسنا، به نقل منطقه آزاد چابهار در روز ۲۱ مهر، اربابی خاطرنشان کرد: پروژه اتصال ریلی خاش به ایرانشهر تا پایان سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید و مسیر ایرانشهر به چابهار نیز تا شهریور ۱۴۰۵ تکمیل میشود. ایستگاهها در حال آمادهسازی هستند و بندر شهید بهشتی نیز در حال تکمیل خط داخلی خود است. این پروژه اکنون به ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و با بهرهبرداری کامل آن، چابهار به یکی از نقاط کلیدی در ترانزیت منطقهای و فرامنطقهای تبدیل خواهد شد.