نماد آخرین خبر

آموزش مدل جهانی ارزشیابی مهارت به کارشناسان کشور در اصفهان

منبع
ايسنا
بروزرسانی
آموزش مدل جهانی ارزشیابی مهارت به کارشناسان کشور در اصفهان

ایسنا/ با حضور ۵۶۰ کارشناس از سراسر کشور، همایش آموزش مدل جهانی ارزشیابی مسابقات مهارت (CIS) در دانشگاه اصفهان برگزار شد تا نظام داوری مسابقات ملی مهارت با استانداردهای بین‌المللی همسو شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور در این همایش در جمع کارشناسان همراه بیست‌ودومین مسابقات ملی مهارت ایران با اشاره به برگزاری رویداد با مدل جدید اظهار کرد: این رویداد باتوجه به گستردگی فعالیت‌ها، با هدف تجدید پیمان برای برندسازی و اعتباربخشی دوباره به «مهارت» برگزار می‌شود. 

فاطمه منصوری افزود: تلاش کرده‌ایم با الگوبرداری از مدل‌های جهانی، بستری فراهم کنیم تا کارشناسان در فضای تعامل، ارتباطات قوی‌تر و تبادل مؤثر اطلاعات و مهارت‌ها را تجربه کنند و در نهایت، شاهد برگزاری رویدادی پرافتخار باشیم.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های اصلی من این است که چرا جوانان کشور با وجود تلاش‌های فراوان مجموعه فنی‌وحرفه‌ای، هنوز آشنایی کافی با مسابقات ملی مهارت ندارند؛ این مسابقات باید به‌عنوان یک رویداد فاخر ملی و شکوهمند در جامعه شناخته شود؛ چراکه مهارت باید به‌عنوان یک ارزش به نمایش گذاشته شود و جایگاه واقعی آن برای مردم روشن گردد.

منصوری تأکید کرد: نقش تنظیم‌گری سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای ایجاب می‌کند تا با جلب اعتماد و مشارکت بخش خصوصی، زمینه شناساندن هرچه بیشتر این رویداد در سطح جامعه و افزایش بُرد رسانه‌ای آن فراهم شود. مجموعه آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان با همراهی بخش خصوصی، در این حرکت ملی ایفای نقش می‌کند تا با بهترین کیفیت ممکن، مسابقات را برگزار کرده و افتخاری برای کشور و سازمان رقم بزند.

وی در پایان گفت: این رویداد نقطه آغاز حرکتی ملی و فراسازمانی است و امیدوارم روزهای درخشان‌تری در مسیر توسعه مهارت و شکوفایی نیروی انسانی کشور رقم بخورد.

آموزش مدل‌های جهانی ارزشیابی به ۵۶۰ کارشناس ملی مهارت در دانشگاه اصفهان

به گزارش ایسنا و به نقل از ستاد خبری مسابقات ملی مهارت ایران در اصفهان در روز چهارشنبه ۲۳ مهر، مدیر مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور نیز در این همایش اظهار کرد: همایش امروز ما به طور خاص در خصوص آموزش سیستم ارزشیابی مسابقات است که ما آن را با نام اختصاری CIS(سی‌آی‌اس) می‌شناسیم. 

غلامرضا راز، افزود: این کلاس‌های آموزشی در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شوند. هدف ما این است که به کارشناس‌هایی که امروز برایشان جلسه گذاشته‌ایم، اصول داوری و قوانین داوری و ارزشیابی را آموزش دهیم، چرا که آن‌ها قرار است در روزهای مسابقات، وظیفه داوری را بر عهده بگیرند.

وی ادامه داد: در این همایش، مواردی همچون انواع روش‌های ارزشیابی، آیتم‌هایی که ارزشیابی می‌شوند و مدل‌های ارزش‌یابی تو مسابقات به کارشناسان ارائه می‌گردد. لازم به ذکر است که این مدل‌های ارزشیابی، برگرفته از مسابقات جهانی هستند و ما از این الگو در مسابقات ملی خود استفاده می‌کنیم.

راز بیان کرد: در مجموع، ما تقریباً ۵۶۰ کارشناس در این دوره داریم که مسئول تشکیل تیم داوری ۳۸ رشته خواهند بود. کارشناسان از هر ۳۱ استانمان حضور دارند؛ همانطور که رقابت‌کننده‌هایمان از ۳۱ استان هستند. علاوه بر این، یک مرکز تربیت مربی نیز به جمع کارشناسان ما اضافه می‌شود.

وی گفت: طبق برنامه‌ریزی، در پارت بعدی همایش، همان مواردی که به کارشناسان توضیح دادیم، عملاً تست می‌شود و آموزش داده می‌شود تا نقاط ضعف و قوتشان گرفته شود. 

مدیر مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور تصریح کرد: هدف اصلی ما این است که آن‌ها بتوانند با آمادگی کامل در روز مسابقه در ارزشیابی حضور داشته باشند تا در نهایت ما بتوانیم یک ارزشیابی سالمی را شاهد باشیم.

جهش مهارتی در اصفهان با استانداردسازی جهانی المپیادها

رئیس دفتر مسابقات ملی مهارت کشور در اصفهان نیز در این همایش اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری این المپیادها و مسابقات، توسعه مهارت در جامعه است. در خصوص معیار موفقیت، صرف اینکه ما بتوانیم برای این رویداد را در اصفهان برگزار کنیم، خود موفقیت محسوب می‌شود. این برای نخستین بار است که این مسابقات به‌صورت مجتمع و به شکل نمایشگاهی در یک شهر اجرا می‌شود که امکان بازدید عموم نیز دارد.

محمود اشراقی افزود: زمانی که مسابقات با الگوهای جهانی برگزار می‌شود، یعنی ما سعی کرده‌ایم سطح پروژه‌های خودمان را به سطح پروژه‌های جهانی نزدیک کنیم. این رقابت سبب می‌شود شرکت‌کننده‌ها به سمت استانداردهای جهانی حرکت کنند و خودشان را با آن تطابق دهند. این روند در برخی رشته‌ها باعث شده است که نوک این قله به مدال طلا در سطح جهانی برسد، همانند رشته الکترونیک.

رئیس دفتر مسابقات ملی مهارت کشور در اصفهان ادامه داد: موفقیت ما به دلیل این است که ما این کار را در طول سال انجام می‌دهیم و آن را تعطیل نمی‌کنیم. در طول سال، استعدادیابی به‌صورت مستمر صورت می‌گیرد، همچنین ما با دانشگاه‌ها و هنرستان‌ها ارتباط مداوم و مستمر داریم و از بین آن‌ها استعداد پیدا می‌کنیم و رقابت ایجاد می‌کنیم؛ در حالی که استان‌های دیگر ممکن است صرفا یک یا دو ماه مانده به مسابقه فعالیت خود را آغاز کنند.

اشراقی در پاسخ به این سؤال که تأثیر تبدیل این «سیستم توسعه فردی مهارت‌محور» به یک «سیستم اجتماعی» از طریق برگزاری نمایشگاهی این رویداد چیست؟ گفت: اگر این مسابقات چندین سال به‌صورت نمایشگاهی برگزار شود، ما یک جهش مهارتی در سطح جامعه خواهیم داشت. این سیستم اجتماعی جدید باعث می‌شود خانواده‌ها تلاش کنند فرزندانشان را از سنین پایین‌تر با مهارتی که متناسب با فیزیولوژی و روح و روان آن‌هاست، آشنا کنند. به این ترتیب، بچه‌ها مهارت آینده خود را می‌شناسند و با آن درگیر می‌شوند، به جای انتخاب صرفا رشته‌های آکادمیک، در نهایت، توسعه مهارت در جامعه منجر به بالا رفتن تولید ناخالص ملی (GDP) می‌شود و اقتصاد از این جریان منتفع خواهد شد.

وی افزود: ما با سازمان جهانی مهارت (WorldSkills) ارتباط داریم که ایران یکی از ۸۹ عضو رسمی آن در کل دنیاست. نماینده رسمی ایران در این سازمان، سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای است. سازمان جهانی مهارت ۶۰ رشته رسمی دارد. این سری از مسابقات المپیاد اصفهان که معمولا بین ۳۲ تا ۳۵ رشته اجرا می‌شد، اکنون با ۳۸ رشته در حال برگزاری است و طبعا قابلیت افزایش آن در دوره‌های بعدی نیز وجود خواهد داشت.

رئیس دفتر مسابقات ملی مهارت کشور در اصفهان اصافه کرد: وظیفه ما تا زمان استادکاری یا تبدیل شدن فرد به یک متخصص ماهر است. ما این افراد را داخل سیستم خودمان نگه می‌داریم. فرد پس از کسب مدال، به‌عنوان مربی، کارشناس، داور، یا مدیر رشته به همکاری ادامه می‌دهد. ما کسی را داشته‌ایم که ۱۰ سال پیش مدال گرفته و هنوز هم با سازمان همکاری می‌کند.

اشراقی گفت: مدیریت محدودیت‌های مالی از طریق ایجاد شارکت‌های مهارتی (Skill Partnerships) انجام شد. صنایعی که طی ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته با ما همکاری داشته‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که مشارکت در توسعه مهارت به نفع خودشان است. وقتی یک کارخانه بداند که اجرای این مسابقات باعث توسعه مهارت در جامعه می‌شود و مشکل پیدا کردن کارگرش حل می‌شود، خودش داوطلب مشارکت می‌شود. اعتقاد ما این است که اگر منافع واقعی یک کار مشخص شود و معلوم شود که منفعت مالی یا عملیاتی دارد، آن کار ماندگار می‌شود.

وی ادامه داد: توافقاتی انجام شده که فضایی در شرکت نمایشگاه‌ها که در حال تبدیل شدن به شهر نمایشگاهی است، که برای پردیس مهارتی دائمی تخصیص یابد. ما این مکان را پردیس می‌نامیم، به این دلیل که تجهیزات مسابقات همیشه در همان‌جا خواهد ماند و ما دیگر در دوره‌های بعدی مشکل تأمین تجهیزات را نخواهیم داشت.

انتهای پیام





آخرین خبر البرز در اینستاگرام :https://instagram.com/alborztoday