دعا در فیلم من، اعتراض خاموشی به خشونت و نابودی است

ایسنا/ بهنام اسداللهی، فیلمساز جوان و خلاق اردبیلی، با فیلم «خوشخط» توانست در جشنواره سراسری فیلم کوتاه و عکس «ایران مهر» که به مناسبت نهمین همایش ملی گرامیداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری برگزار شد، جایزه ویژه از نگاه دبیر روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را کسب کند.
این فیلم با نگاهی شاعرانه و انسانی به مفهوم جنگ و ایمان، مورد توجه مخاطبان و داوران قرار گرفت. به همین مناسبت، این فیلمساز در گفتوگویی صمیمی با ایسنا، از ریشههای روستایی فیلم، دشواریهای تولید، تأثیر زندگی در اردبیل و نگاهش به سینمای شاعرانه سخن گفت.
بهنام اسداللهی درباره نحوه ورودش به دنیای فیلمسازی و شکل گیری علاقه خود به موضوعات روستا و عشایرگفت: از دوران نوجوانی به تصویر و روایت علاقه داشتم. همیشه مجذوب زندگی در روستا و میان مردمی بودم که ساده زندگی میکنند اما درونشان پر از احساس و ایمان است. ورود من به دنیای فیلمسازی از همین موضوعات اجتماعی در دل مردم بود. سینمای داستانی برای من بهترین راه بود تا بتوانم واقعیت و تخیل را در کنار هم نشان دهم و از دل واقعیت، داستان بسازم.
وی با بیان اینکه ایده فیلم «خوشخط» از تصویری ذهنی شروع شد، افزود: تصویر زنانی در روستایی دورافتاده، زیر آفتاب تابستان، در حال دعا برای صلح در میانهی فضای جنگزده، از ذهنم بیرون نمیرفت. حس کردم باید آن را به تصویر بکشم تا معنای دعا و امید در دل ویرانی را زنده کنم. ترکیب دعا، زن، جنگ و خوشنویسی، هستهی اصلی شکلگیری فیلم شد.
وی با اشاره به سختیهای ساخت این فیلم اظهار کرد: فیلمبرداری در فضای باز و زیر آفتاب شدید تابستان برای صحنههای جنگی واقعاً دشوار بود وکنترل نور طبیعی، هماهنگی با بازیگران محلی و حفظ فضای احساسی جنگ در آن گرما کار راحتی نبود. از نظر احساسی هم سخت بود، چون باید میان ویرانی جنگ، حس امید را زنده نگه میداشتیم. خوشبختانه همراهی گروه و ایمان به هدف فیلم، سختیها را قابل تحمل کرد.
ایمان، امید و پایداری در میان دشواریهای جنگ؛ پیام فیلم «خوشخط»
این فیلمساز جوان در مورد نقش اردبیل و الهام از فرهنگ بومی آن در آثارش خاطرنشان کرد: تجربهی زیستن در اردبیل تأثیر عمیقی روی من داشته و روحیهی مردم، لهجه، دعاها و نگاهشان به زندگی، بخشی از ناخودآگاه من است. زنان روستایی اردبیل با صبر و ایمان خود همیشه الهامبخش من بودهاند. در این فیلم هم همان حس زنانه و مقاوم، محور اصلی قرار گرفت.
اسداللهی، پیام فیلم «خوشخط» را ایمان، امید و پایداری در میان دشواریهای جنگ عنوان و بیان کرد: میخواستم در این فیلم نشان دهم حتی وقتی جنگ همه چیز را میگیرد، هنوز دعا و عشق در دل مردم زنده است. برای من، دعا در فیلم نوعی اعتراض خاموش به خشونت و نابودی است. هدفم این بود که مخاطب حس کند هنوز جایی برای امید وجود دارد، حتی در دل خاک و آتش. در کنار این، گره داستان خوشخطی و بدخطی یک رزمنده اتفاقات را رقم میزند.
وی ادامه داد: فیلم با زبانی شاعرانه و واقعگرا ساخته شده و استفاده از نور طبیعی تابستان، بافت خاک و رنگهای گرم، فضا را به شدت حسی و ملموس کرده. حرکت دوربینها آرام است، مخصوصاً در صحنه خواندن نامه جبهه، تا حس سکوت و انتظار تقویت شود. تلاش کردم توازن بین زیبایی بصری و صداقت واقعیت حفظ شود.
اسداللهی به نقش فیلم «خوشخط» در معرفی فرهنگ روستایی و عشایری اشاره و بیان کرد: این فیلم بدون شعار، روحیه و باور زنان روستایی را در فضایی جنگزده که به انتظار خبری از دل جبهه هستند، هنوز امید دارند و با دعا از رزمندگان محافظت میکنند، نشان میدهد. این نگاه میتواند مردم را با ارزشهای واقعی فرهنگ بومی آشنا کند.
داستان میتواند تأثیرگذارترین شکل سینما باشد
برنده جشنواره سراسری فیلم کوتاه و عکس «ایران مهر» بازخورد تماشاگران و داوران این جشنواره نسبت به فیلم خود را بسیار مثبت اعلام و تصریح کرد: بسیاری از مخاطبان ارتباط عاطفی عمیقی با فیلم برقرار کردند و فضای دعا و تنهایی زنان روستایی را بسیار تأثیرگذار دانستند. داوران هم از نگاه شاعرانه به جنگ و استفاده از خوشخطی و بدخطی یک رزمنده برای انتقال مفهوم ستایش کردند. نگاه انسانی و غیرمستقیم به جنگ برایشان متفاوت بود.
اسداللهی با بیان اینکه لحظه دریافت جایزه جشنواره برایم بسیار خاص و احساسی بود، افزود: این جایزه، مهر تأییدی بر نگاه انسانی فیلم بود. مخصوصاً اینکه از نگاه دبیر روستا و عشایر هم تقدیر شدم، چون فیلم دقیقاً از دل همین فرهنگ بیرون آمده بود. این موفقیت به من اطمینان داد که مسیر روایت زندگی مردم با زبان شاعرانه، مسیر درستی است.
وی ضمن تشکر از عوامل تهیه فیلم «خوشخط» و نهادهای حمایت کننده تاکید کرد: جا دارد از آرمین دانشور، فیلمبردار و تدوینگر، رضا صاحبنظر، گریمور فیلم، سیدیاسر حسنی، طراح صحنه ، عباس عادلی، مدیر تولید، توران قربانی صادق، اکبر صادقی، ندا امامی، شکوه فرزانه، میلاد عباسی، سولماز ودایی خیر، یگانه بخشی و ستایش صبوری، بازیگران توانمند فیلم، پریسا آتشسرد، دستیار کارگردان و حوزه هنری استان اردبیل به عنوان تهیهکننده فیلم که همیشه حامی هنرمندان جوان در مسیر شکوفایی است، صمیمانه قدردانی کنم.
وی از ادامه فیلمسازی با بهرهگیری از فرهنگ بومی و باورهای مردمی خبر داد و گفت: در حال نگارش فیلم داستانی جدیدی هستم که باز هم بر پایه واقعیت شکل میگیرد، اما روایتی عاشقانه و تلخ دارد. در این اثر، انسان و احساس در مرکز روایتاند، نه حادثه یا فانتزی. من خودم را یک فیلمساز داستانی میدانم و باور دارم داستان، اگر از دل مردم بیاید، میتواند تأثیرگذارترین شکل سینما باشد.
شایان ذکر است «صامت»، «بلندگو»، «سایههای سنگین کلاغ»، «بدتر از باور یک رؤیا» و «بسامد» از دیگر ساختههای بهنام اسداللهی است.
انتهای پیام