نماد آخرین خبر

مدیرکل هنرهای نمایشی: جشنواره مریوان نقش تعیین‌کننده‌ای در تئاتر کشور دارد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
مدیرکل هنرهای نمایشی: جشنواره مریوان نقش تعیین‌کننده‌ای در تئاتر کشور دارد

ایرنا/ سنندج-ایرنا- مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه ویژه جشنواره مریوان در میان رویدادهای نمایشی کشور،گفت: این جشنواره از تاثیرگذارترین رویدادهای هنری ایران است و بسیاری از آثار شاخص تئاتر خیابانی از اینجا به جشنواره بین‌المللی فجر معرفی می‌شوند.

به گزارش ایرنا، تئاتر خیابانی در سال‌های اخیر به عنوان یکی از مردمی‌ترین گونه‌های هنری، نقشی موثری در گسترش فرهنگ گفت‌وگو، امید و نشاط اجتماعی در شهرها و روستاهای کشور ایفا کرده است.

جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، با بیش از یک دهه تجربه، امروز به عنوان نماد این جریان زنده و پویا شناخته می‌شود؛ جشنواره‌ای که نه‌تنها محلی برای نمایش توانمندی هنرمندان داخلی است، بلکه بستری برای گفت‌وگوی فرهنگی میان ایران و دیگر کشورها فراهم می‌کند.

در چنین شرایطی، پرسش از وضعیت حمایت‌های مالی، آموزشی و بین‌المللی از گروه‌های تئاتر خیابانی و نقش این جشنواره در سیاست‌های کلان فرهنگی کشور، اهمیت دوچندان دارد.

در این راستا و در حاشیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، گفت‌وگویی با رضا مردانی، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می آید.

ایرنا: در حال حاضر چه حمایت‌هایی از گروه‌های تئاتر خیابانی در کشور انجام می‌شود؟ آیا بودجه و تسهیلات مشخصی برای تولیدات خیابانی در نظر گرفته شده است؟

مردانی: جشنواره‌های خیابانی با جشنواره‌های صحنه‌ای تفاوت ماهوی دارند؛ این نوع از تئاتر بلیت‌فروشی ندارد و طبیعتا با چالش‌های اقتصادی بیشتری روبه‌رو است. اگر امکان بلیت‌فروشی در تئاتر خیابانی فراهم بود، قطعا به وضعیت معیشتی هنرمندان کمک می‌کرد، با این حال، در کمیته اقتصاد هنر که در معاونت هنری تشکیل شده، جمعی از هنرمندان و مشاوران در حال بررسی راهکارهایی برای بهبود شرایط اقتصادی هنرمندان تئاتر خیابانی هستند تا راهبردی مشخص برای حمایت مالی از این گروه‌ها تدوین شود.

ایرنا: یعنی بودجه مشخصی در مرکز هنرهای نمایشی برای تئاتر خیابانی وجود ندارد؟

مردانی: بودجه کلی برای حمایت از گروه‌های نمایشی داریم که شامل تئاتر صحنه‌ای و خیابانی است. در بودجه امسال نیز این بخش لحاظ شده و بعد از برگزاری جشنواره‌های در پیش‌رو، به‌صورت هدفمند به آن پرداخته می‌شود.

یکی از مشکلات ما تعدد زیاد جشنواره‌هاست که باعث شده بودجه‌ها بیشتر صرف برگزاری رویدادها شود و سهم کمتری به تولید اختصاص یابد و تلاش ما این است که از افزودن جشنواره‌های جدید خودداری کنیم تا بتوانیم تمرکز بیشتری بر حمایت از تولیدات نمایشی داشته باشیم.

ایرنا: بخش عمده بودجه به برگزاری جشنواره‌ها اختصاص دارد؟

مردانی: بله، بخش قابل‌توجهی از بودجه صرف برگزاری جشنواره‌ها می‌شود، اما تمام تلاش ما بر این است که از تولید آثار حمایت کنیم؛ عزم جدی ما برای سال آینده این است که حمایت از گروه‌های نمایشی به‌ویژه در شهرستان‌ها و استان‌ها افزایش یابد تا عدالت فرهنگی محقق شود. نسبت به سال گذشته تغییر چشمگیری در بودجه نداشتیم، چراکه با توجه به شرایط اقتصادی، سیاست صرفه‌جویی اعمال شده است و با این حال، امیدواریم با وعده‌هایی که از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه داده شده، تا پایان سال بودجه بیشتری به این بخش اختصاص یابد.

ایرنا: چه برنامه‌ای برای آموزش و تربیت نیروی جوان در حوزه تئاتر خیابانی دارید؟

مردانی: بخشی از حمایت‌های ما به برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی اختصاص دارد که در کنار تولید آثار، به رشد و توسعه تئاتر خیابانی کمک می‌کند.در همین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان چند کارگاه آموزشی برگزار شده است، همچنین در جشنواره تئاتر آیینی و سنتی که اخیرا برگزار شد، در ۱۲۰ شهر کشور کارگاه‌های آموزشی اجرا شد؛ اقدامی که برای نخستین بار در این سطح انجام شد و ما آمادگی داریم هر استانی که امکانات لازم را در اختیار بگذارد، اساتید بیشتری برای برگزاری کارگاه‌ها معرفی کنیم تا با مشارکت استانی، روند آموزش در سراسر کشور گسترش یابد.

ایرنا: آیا امکان اعزام آثار برگزیده تئاتر خیابانی ایران به جشنواره‌های خارجی وجود دارد؟

مردانی: بله، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بخشی ویژه برای اعزام گروه‌های هنری دارد. کشورهای مختلف از طریق فراخوان‌ها علاقه‌مندی خود را اعلام می‌کنند و ما نیز با هماهنگی استان‌ها گروه‌های واجد شرایط را معرفی می‌کنیم. امسال بیش از ۸۰ درصد گروه‌های اعزامی به خارج از کشور از میان گروه‌های استانی و شهرستانی بودند و خوشبختانه در کردستان نیز اعزام‌های خوبی داشتیم.

کمیته اعزام در اداره کل ما مسئولیت بررسی و حمایت از گروه‌هایی را دارد که از سوی خارج از کشور دعوت می‌شوند یا گروه هایی متقاضی حضور در رویدادهای بین‌المللی هستند و برای آنها حمایت مالی در نظر گرفته می‌شود.

ایرنا: با وجود این، امسال شاهد کاهش حضور گروه‌های خارجی در جشنواره مریوان هستیم، علت چیست؟

مردانی: علت اصلی این مسئله، تأخیر در اعلام فراخوان جشنواره امسال بود، کشورهای خارجی معمولاً ۶ تا هفت ماه زودتر برنامه‌ریزی می‌کنند. اگر فراخوان دیر ارسال شود، امکان حضور برایشان فراهم نمی‌شود، البته برای سال آینده تصمیم داریم دبیر جشنواره زودتر معرفی شود تا زمان‌بندی دقیق‌تری داشته باشیم و فرصت کافی برای حضور گروه‌های بین‌المللی فراهم شود.

ایرنا: گفته شده چند گروه خارجی برای حضور در جشنواره امسال اعلام آمادگی کردند اما به دلیل مشکلات مالی نتوانستند شرکت کنند. در این زمینه توضیح دهید.

مردانی: اطلاع دقیقی از تعداد این گروه‌ها ندارم. آثار خارجی ابتدا باید در کمیته بین‌الملل بررسی و بازبینی شوند تا کیفیت محتوایی و فنی آن‌ها ارزیابی شود.

ما معتقدیم اگر قرار است هزینه شود، باید برای آثار فاخر و قوی باشد، نه نمایش‌های ضعیف. هدف ما برای سال آینده این است که با برنامه‌ریزی مدون و دقیق‌تر، حضور گروه‌های خارجی در سطح بالاتری انجام شود.

ایرنا: در پایان، نقش جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را در تئاتر کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مردانی: نقش مریوان در تئاتر خیابانی کشور بسیار تعیین‌کننده است. بسیاری از آثار برگزیده از همین جشنواره به جشنواره بین‌المللی فجر معرفی می‌شوند و این رویداد امروز در سطح ملی و حتی در میان کشورهای منطقه شناخته شده است.

مردم مریوان با آغوش باز از هنرمندان استقبال می‌کنند و این رمز ماندگاری جشنواره است. اختصاص بخشی از پارک‌ها برای اجرای تئاتر خیابانی، نشانه اهمیت این هنر در این شهر است و به‌جرات می‌توان گفت جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یکی از ممتازترین جشنواره‌های هنری ایران است.





آخرین خبر کردستان در اینستاگرام : https://instagram.com/kurdistan.online