قطار اردبیل از ریل وعدهها تا ایستگاه وفا

ایرنا/ اردبیل - ایرنا - راهآهن اردبیل ـ میانه که از سال ۱۳۸۴ آغاز شده در دولت چهاردهم در حال تکمیل شدن است و طبق پیشبینی استاندار اردبیل تا پایان سال جاری سوت قطار طنینانداز خواهد شد.
به گزارش ایرنا، پروژه راهآهن اردبیل - میانه که به طول حدود ۱۷۵ کیلومتر احداث میشود یکی از مهمترین طرحهای زیرساختی شمالغرب کشور به شمار میرود و نقش کلیدی در اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی سراسری خواهد داشت.
با بهرهبرداری از این مسیر، حمل و نقل بار و مسافر در منطقه متحول و زمینه توسعه اقتصادی، گردشگری و صادرات فراهم خواهد شد و کارشناسان پیشبینی میکنند راهآهن اردبیل - میانه در شکلگیری مشاغل مستقیم و غیرمستقیم در منطقه نیز تاثیر زیادی خواهد داشت.
سنگ تمام دولت چهاردهم
زحمات و تلاشهای دولتهای قبلی را در اجرای قطعات مختلف راهآهن اردبیل - میانه نمیتوان نادیده گرفت ، آنها نیز در دورههای مختلف پیشبینی کرده بودند که به زودی سوت قطار در اردبیل شنیده میشود اما از قدیم گفتهاند، "کار را که کرد آنکه تمام کرد".
هشت بار از روند اجرای پروژه راه آهن اردبیل - میانه بازدید کردم و با توجه به حمایتهای اعتباری در دولت چهاردهم، پیشبینی میکنیم سوت قطار تا پایان سال جاری شنیده شود
در سالهای اخیر بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از سوی دولتهای سیزدهم و چهاردهم به این پروژه تزریق و قطعات سنگین و پر هزینه آن اجرا شد.
استاندار اردبیل درباره پروژه راهآهن اردبیل - میانه گفت: در جریان سفر اخیر دکتر پزشکیان رییس جمهور به اردبیل سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار جدید برای شتاببخشی به پروژه راهآهن اردبیل ـ میانه اختصاص یافت و این نویدبخش اتمام کار است.
به عقیده کارشناسان ، دلیل اصلی تاخیر و تعویق این پروژه مشکلات اعتباری سالهای قبل بود که سبب شد قیمت مصالح و تجهیزات راهآهن به تناسب تورم افزایش یابد.
مسعود امامی یگانه ، استاندار اردبیل که بیش از یک سال از تصدی مسئولیتش نمیگذرد، گفت: هشت بار از روند اجرای پروژه راهآهن اردبیل - میانه بازدید کردم و با توجه به حمایتهای اعتباری در دولت چهاردهم، پیشبینی میکنیم سوت قطار تا پایان سال جاری شنیده شود.
وی افزود: با تامین اعتبارات لازم موانع اجرایی پروژه یکی پس از دیگری برداشته شده و عملیات تکمیلی در حال انجام است ، تاکید دولت چهاردهم و شخص رییس جمهور این بود که پروژه امسال به طور کامل آماده بهرهبرداری شود.
وی ادامه داد: ۲ نقطه بحرانی در مسیر باقی مانده بود که جزو قطعات شاخص بود؛ یکی از آنها پل فلزی ۲۴۰ متری است که تیرریزی آن انجام و عملیات بتنریزی آن آغاز شده و دیگری لاینینگ تونل مقابل پل فلزی که حدود ۹ متر باقی مانده و در دست اقدام است.
امامی یگانه اظهار کرد: لوکوموتیو نیز به صورت آزمایشی به ریل انداخته شد و میتوان گفت که کل پروژه در مراحل پایانی واقع شده و ۲ ایستگاه اردبیل و فیروزآباد به طور تقریبی تکمیل شده است.
پایان ریل اردبیل و آغاز ریل مغان
پروژه راهآهن اردبیل ـ میانه، که سالها در پیچوخم وعدهها و کمبود اعتبارات گرفتار بود، اکنون با عزم دولت چهاردهم و حمایتهای ویژه رییس جمهور در آستانه بهرهبرداری قرار گرفته اما این تازه آغاز راه است.
مردم استان اردبیل که سالهاست چشمانتظار شنیدن صدای قطار در دیار سبلان ��ستند، حالا بیش از هر زمان دیگری به تحقق این رویای دیرینه نزدیک شدهاند.
علی نیکزاد ، نایب رییس مجلس شورای اسلامی با امیدواری به نهایی شدن پروژه گفت: مرحله دیگر راهآهن اردبیل - میانه اتصال ریلگذاری به سمت شهرستان پارسآباد مغان در شمال استان اردبیل است.
نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: این توسعه ریلی بسیار ضرورت دارد تا راهآهن اردبیل - میانه به عنوان کریدور مهم ریلی امکان اتصال و نقل و انتقال کالا به جمهوری آذربایجان و منطقه قفقاز را داشته باشد.
سایر نمایندگان استان در مجلس و استاندار اردبیل نیز بر این امر مهم تاکید میکنند تا ریل قطار اردبیل در مرکز این استان ختم نشود و به دشت مغان متصل گردد تا درهای تجارت فرامرزی استان اردبیل از مسیر ریلی به بازار بزرگ منطقه قفقاز گشوده شود.
به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی راهآهن اردبیل- میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و هم اکنون در مرحله پایانی قرار دارد.
مشخصات این طرح ریلی که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سختگذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.
همچنین مرتفعترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر، ۲۷ کیلومتر تونل و بازگشایی هفت کیلومتر گالری از دیگر مشخصات فنی این پروژه به شمار می رود که تکمیل و احداث آن را در زمره دشوارترین پروژههای اجرایی کشور قرار داده است.
به گفته مسئولان امر ، در طرح راهآهن اردبیل- میانه ۶۲ دهنه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل درهای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا شده است.
حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهنآلات، میلگرد، کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.
استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده و با استان های گیلان، زنجان و آذربایجان شرقی و کشور جمهوری آذربایجان همسایه است.