۱۱ محور مهم ارتباطی خراسان شمالی در مسیر اخذ مجوز ماده ۲۳

ایرنا/ بجنورد-ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: مطالعات مربوط به ۱۱ محور مهم ارتباطی این استان به منظور اخذ مجوز ماده ۲۳ در حال انجام است تا زمینه جذب اعتبارات ملی و اجرای پروژههای راهسازی فراهم شود.
به گزارش ایرنا، ماده ۲۳ «قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» مصوب سال ۱۳۹۳، یکی از مهمترین ابزارهای قانونی برای شروع، تغییر و تکمیل طرحهای عمرانی جدید در کشور است.
بر اساس این ماده، هیچ پروژهای بدون طی مراحل مطالعات فنی، اقتصادی و اخذ مجوز ماده ۲۳ از سازمان برنامه و بودجه کشور، حق استفاده از اعتبارات ملی یا استانی را ندارد و به بیان ساده، اخذ مجوز ماده ۲۳ به معنای تایید رسمی توجیه اقتصادی، فنی و زیستمحیطی پروژه است که پس از تصویب، امکان تأمین اعتبار از محل بودجه عمومی کشور فراهم میشود.
سید مجتبی علویمقدم روز دوشنبه در نشست کارگروه امور زیربنایی خراسان شمالی اظهار داشت: این محورها بر اساس درخواستهای مردمی و نمایندگان در سطح استان شناسایی و اولویتبندی شدهاند و دستگاههای اجرایی باید برای مسیرهای معرفیشده آمادگی اخذ مجوز و تامین اعتبار لازم را داشته باشند.
وی افزود: آینده، در صورت تخصیص اعتبار برای اصلاح و بهسازی راههای روستایی، بینشهری و درجه ۲، وجود مجوز ماده ۲۳ ضروری است تا امکان جذب اعتبار و اجرای طرحها فراهم شود.
توسعه ارتباطات بین استانی؛ اولویت عمرانی خراسان شمالی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه استان بهصورت ویژه به دنبال توسعه راههای ارتباطی با استانهای همجوار است، گفت: تمام مسیرهای ارتباطی استان اهمیت دارند و باید به تناسب اعتبارات در اولویت پیگیری و تکمیل قرار گیرند.
وی در ادامه به اهمیت طرح کنارگذر جنوبی بجنورد اشاره کرد و افزود: این طرح از پروژههای مهم و اثرگذار استان است و برای اجرای آن حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
علویمقدم افزود: ساخت این محور چهارخطه دارای توجیه اقتصادی است و اجرای آن میتواند منافع قابلتوجهی برای استان به همراه داشته باشد.
وی تصریح کرد: مقدمات اخذ مجوز ماده ۲۳ برای اجرای این طرح در دست انجام است و با توجه به حجم تردد در محورهای مرکزی استان، احداث این مسیر یک ضرورت ترافیکی و ایمنی محسوب میشود.
علویمقدم همچنین بر لزوم توجه به شاخص توسعهیافتگی راههای روستایی تاکید کرد و گفت: در کارگروه امور زیربنایی استان، به زیرساختها و استعلامهای قانونی توجه ویژهای میشود و چنانچه طرحی با مخالفت قانونی مواجه باشد، از دستور کار خارج خواهد شد.
طول کل راههای استان خراسان شمالی ��نج هزار و ۸۹۳ کیلومتر است که از این میزان، چهار هزار و ۶۵۲ کیلومتر راه روستایی و ۲ هزار و ۲۴۹ کیلومتر آن آسفالت شده است؛ به این ترتیب ۷۹ درصد از کل راههای استان را مسیرهای روستایی تشکیل میدهد.
















