تحصیل ۴۴ دانشآموز مبتلا به اتیسم در خراسان جنوبی

ایرنا/ بیرجند – ایرنا – رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی گفت: اکنون ۴۴ دانشآموز دارای اختلال طیف اتیسم در دورههای مختلف تحصیلی استان از خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی بهرهمند هستند.
محسن ماندگار روز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: این دانشآموزان در چهار مدرسه استثنایی و یک مدرسه مستقل اتیسم در شهرستان بیرجند تحصیل میکنند که در دورههای پیشدبستانی، ابتدایی، متوسطه اول (پیشحرفهای) و متوسطه دوم (کاردانش خاص) فعالیت دارند.
وی بیان کرد: در شهرستانهای فردوس، طبس، بیرجند و قاین چهار مدرسه استثنایی فعال هستند و در بیرجند نیز یک مدرسه مستقل ویژه دانشآموزان اتیسم به این گروه از دانشآموزان خدمات آموزشی و توانبخشی ارائه میدهد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی با اشاره به نتایج برنامه سنجش نوآموزان سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ گفت: از میان ۱۶ هزار و ۵۲۱ نوآموز سنجششده، ۳۵ نفر به مرحله تخصصی ارزیابی اتیسم ارجاع شدند که از این تعداد ۲۱ نفر فاقد اتیسم، ۲ نفر نیازمند ارزیابی مجدد در سال آینده، هفت نفر دارای اتیسم متوسط و پنج نفر دارای اتیسم با سطح بالا تشخیص داده شدند.
ماندگار با بیان اینکه افراد دارای اختلال اتیسم جهان را متفاوتتر از دیگران میبینند، میشنوند و احساس میکنند، گفت: دو ویژگی اصلی این اختلال، مشکلات در ارتباط کلامی و تعاملات اجتماعی است.
وی افزود: حداکثر تراکم کلاسهای ویژه دانشآموزان اتیسم چهار نفر است تا آموزش مؤثرتر انجام شود.
وی ناآگاهی خانوادهها و جامعه را از مهمترین چالشهای شناسایی بهموقع این اختلال دانست و تصریح کرد: به دلیل کمبود آگاهی و اطلاعرسانی ناکافی، بسیاری از کودکان در دوران طلایی زیر شش سال شناسایی نمیشوند و فرصت درمان و مداخله زودهنگام را از دست میدهند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی با تأکید بر اهمیت تشخیص زودهنگام گفت: شناسایی اختلال اتیسم از سنین زیر سه سال و آغاز آموزشها از دو سالگی میتواند به بهبود وضعیت این کودکان کمک قابل توجهی کند.
وی افزود: خدمات آموزشی در مدارس ویژه این دانشآموزان بر پایه روشهای نوین از جمله روش تیچ (TEACCH) ارائه میشود و خدمات غیردارویی مانند روانشناسی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، بازیدرمانی، شندرمانی، ماساژدرمانی و سفالگری نیز برای تقویت مهارتهای آنان در نظر گرفته شده است.
ماندگار با بیان اینکه اتیسم اختلالی عصبی، تحولی، پیچیده و مادامالعمر است، گفت: در برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان سال جاری تاکنون ۳۵ نوآموز مشکوک به این اختلال شناسایی و برای ارزیابی تخصصی ارجاع شدهاند.
وی ادامه داد: بر اساس مطالعات جهانی، میزان شیوع این اختلال حدود یک نفر در هر ۳۶ تولد است و احتمال بروز آن در پسران بهمراتب بیش از دختران است لذا عامل ژنتیک از مهمترین دلایل بروز این اختلال به شمار میرود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان جنوبی در پایان گفت: در حال حاضر حدود یکهزار و ۴۰۰ دانشآموز با نیازهای ویژه در ۲۸ مدرسه و مرکز خاص در مقاطع مختلف تحصیلی استان مشغول تحصیل هستند.
















