نماد آخرین خبر

جابری انصاری: اجرای برنامه تحولی در ایرنا زمان‌بر است

منبع
ايرنا
بروزرسانی
جابری انصاری: اجرای برنامه تحولی در ایرنا زمان‌بر است

ایرنا/ سمنان - ایرنا - مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با بیان اینکه هدف اصلی این رسانه ملی، احیای جایگاه تاریخی آن از طریق افزایش ضریب نفوذ است، گفت: اجرای برنامه تحولی در این رسانه زمان‌بر است زیرا همکاران ما بر اساس عادت و رفتار سازمانی عمل می‌کنند و بسیاری از مسئولان هم تداوم رویه‌های قبلی را انتظار دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صادق‌حسین جابری انصاری روز چهارشنبه در ادامه سفر استانی خود به سمنان، با اصحاب رسانه این استان دیدار و در جمع آنان بیان کرد: در سفرهای استانی، هم در درون سازمان و هم در دیدار با مسئولان استانی، تلاش می‌کنیم هر دو طیف را به تدریج به این تغییر رویه ترغیب کنیم.

مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه نقش‌آفرینی حرفه‌ای این رسانه به عنوان پل دوسویه بین ملت و حاکمیت به نفع هر دو طرف است، تأکید کرد: این تغییر باید به تدریج به روال جاری تبدیل شود تا ایرنا به رسانه‌ای حرفه‌ای تبدیل گردد.

وی تصریح کرد: ایرنا برای تبدیل شدن به رسانه‌ای حرفه‌ای باید از تبلیغ مستقیم دوری کند و به سمت تولیدات حرفه‌ای رسانه‌ای که اثرگذاری بیشتری دارد، حرکت کند.

جابری انصاری با بیان اینکه «تبلیغ مستقیم به درد دولت و ملت نمی‌خورد»، افزود: این نوع تبلیغ تأثیر معکوس دارد و باید به سمت تولیدات حرفه‌ای برویم.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور، محتوای خبری باید فرآوری شود و برای آنها ارزش افزوده ایجاد گردد تا محتوا در بسته‌بندی حرفه‌ای به مخاطب عرضه شود؛ علاوه بر این باید از انتشار اخبار صرفِ مربوط به دیدارها و سخنرانی‌های مسئولان پرهیز کرد.

ایرنا قدیمی‌ترین رسانه زنده ایران

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به پیشینه تاریخی ایرنا گفت: ایرنا قدیمی‌ترین رسانه زنده ایران پس از روزنامه اطلاعات است که در سال ۱۴۰۳ نودمین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و این رسانه در سمنان نیز قدمتی ۵۰ ساله دارد.

جابری انصاری با بیان اینکه این رسانه در دوره پهلوی اول با نام «آژانس پارس» در وزارت امور خارجه آغاز به کار کرد، افزود: این آژانس پس از آن به صورت مستقل فعالیت کرد و تا سال ۱۳۶۰ با عنوان خبرگزاری پارس به فعالیت خود ادامه داد.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۶۰، خبرگزاری پارس به «خبرگزاری جمهوری اسلامی» تغییر نام داد و واژه «ایرنا» در واقع مخفف نام انگلیسی این خبرگزاری است.

وی با بیان اینکه ایرنا زمانی خبرگزاری رسمی و ملی ایران در داخل و خارج از کشور بود، افزود: این نقش در داخل کشور تا دو دهه پس از انقلاب ادامه یافت اما با صدور مجوزهای متعدد برای خبرگزاری‌های دیگر، کمی کمرنگ‌تر شد.

حفظ مرجعیت رسانه‌ای ایرنا در خارج از کشور

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه ایران اکنون تنها کشور جهان است که ۵۰ خبرگزاری رسمی دارد، بیان کرد: با این وجود، اخبار ایرنا در خارج از کشور همچنان به عنوان نظر رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود.

جابری انصاری افزود: ما در این دوره مدیریتی از مهر ۱۴۰۳ تاکنون، می‌خواهیم خبرگزاری را به جایگاه تاریخی خود بازگردانیم؛ رسانه‌ای حرفه‌ای و اثرگذار که خبرگزاری دولت و ملت ایران باشد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف هنوز فاصله وجود دارد، افزود: اگر ایرنا نتواند به عنوان پل دوسویه، ملت و دولت - به معنای حاکمیت - را به یکدیگر متصل کند، نخواهد توانست به جایگاه واقعی خود دست یابد.

گذار از رسانه متنی به تصویری

جابری انصاری رویکرد سوم ایرنا را فراتر رفتن از قالب متنی عنوان کرد و گفت: بر همین اساس از بهمن ۱۴۰۳ تولید فرآورده‌های تصویری با جدیت در ایرنا آغاز شد و امروز 2 شبکه تلویزیون اینترنتی داریم که شبکه ملی از ساعت ۱۰ تا ۲۲ برنامه پخش می‌کند و شبکه استانی نیز با وجود کمبود امکانات، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون تحریریه متنی ایرنا به تحریریه تصویری متصل شده و همکاران ما در قالب کارشناس و مجری در استودیو نیز حاضر می‌شوند.

تحول؛ امری ممکن اما نیازمند اراده و برنامه

مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه تبدیل شدن ایرنا به یک رسانه حرفه‌ای شدنی است، افزود: اگر هدفگذاری، برنامه، اراده و پیگیری داشته باشیم، همه‌چیز ممکن است.

جابری انصاری با اشاره به وجود یک «مسئله ادراکی» در رسانه گفت: ابتدا باید درک کنیم که رویه‌های فعلی ما ناکارآمد است تا بتوانیم از طریق مفاهمه و اجماع‌سازی، تحول را محقق کنیم.

وی تأکید کرد: ما باید کار رسانه‌ای مؤثر انجام دهیم و ایرنا در همین مسیر حرکت می‌کند، در غیر این صورت هرگونه هزینه و سرمایه‌گذاری بی‌فایده خواهد بود.

توزیع امکانات و توجه به اقتصاد رسانه

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به ضعف امکانات ایرنا به‌ویژه در حوزه چندرسانه‌ای، افزود: نگاه متمرکز «مرکز-پیرامون» در خبرگزاری جمهوری اسلامی کنار گذاشته شده و امکانات استان‌ها به تدریج در حال تقویت است.

جابری انصاری در بخش دیگری از سخنان خود به اقتصاد رسانه پرداخت و گفت: در سراسر جهان، هنگام تأسیس یک رسانه، به موضوع اقتصاد آن نیز توجه می‌شود؛ اما در ایران ما بدون پیش‌بینی منابع مالی پایدار، سراغ راه‌اندازی رسانه می‌رویم.

وظیفه رسانه: تصویرسازی از واقعیت‌ها

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: کار ما در رسانه، «تصویرسازی از واقعیت‌ها»ست و اصل و اساس واقعیت‌ها را باید حاکمیت بسازد.

به گزارش ایرنا «حسین جابری انصاری» در ادامه سفرهای استانی خود، میهمان سمنان است و صبح امروز با نماینده ولی فقیه در این استان نیز دیدار کرد؛ جابری انصاری در آن دیدار نیز تاکید کرد که «برنامه تحولی ایرنا از طریق مفاهمه و اجماع‌ اجرا می‌شود نه بخشنامه».





آخرین خبر سمنان در اینستاگرام : https://instagram.com/semnan_today

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر