پس از حادثه تلخ مرگ سه تبعه خارجی در خزر؛ مدیریت سواحل نوشهر وارد گام تشدید نظارت شد

ایرنا/ همزمان با وقوع چند حادثه غرقشدگی در سواحل غرب مازندران، از جمله حادثه اخیر در محدوده ساحلی شرق نوشهر، فرماندار این شهرستان بر ضرورت تشدید نظارتها، تسریع در راهاندازی سامانه هوشمند پایش ناجیان غریق و برخورد قاطع با متخلفان حوزه ایمنی سواحل تأکید کرد.
نشست ستاد ساماندهی دریا و سواحل شهرستان نوشهر به ریاست شاهرخ جهانشاهی فرماندار شهرستان و با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری، بخشدار مرکزی، شهردار نوشهر، نمایندگان استانداری مازندران و سایر اعضای ستاد برگزار شد.
این نشست در پی حادثه تلخ غرقشدن سه تبعه افغانستانی در سواحل نوشهر و همچنین گزارشهای اولیه از وقوع یک حادثه مشابه در محدوده ساحلی شرق نوشهر تشکیل شد؛ موضوعی که بار دیگر بر لزوم بازنگری در سازوکارهای ایمنی و نظارتی سواحل تأکید دارد.
در این پیوند فرماندار نوشهر در این نشست با تأکید بر اینکه حفظ جان شهروندان و مسافران خط قرمز مدیریت شهرستان است، اظهار کرد: هیچگونه کوتاهی در مدیریت سواحل پذیرفته نیست و تمامی دستگاههای اجرایی و امدادی موظفند با حداکثر توان از بروز حوادث و غرقشدگیها پیشگیری کنند.
شاهرخ جهانشاهی با اشاره به اهمیت بهرهگیری از ظرفیت فناوری در مدیریت ایمنی سواحل افزود: سامانه هوشمند پایش ناجیان غریق باید در کوتاهترین زمان ممکن در نوشهر عملیاتی شود تا امکان نظارت لحظهای بر عملکرد نیروهای امدادی فراهم شود.
وی با اشاره به افزایش ورود مسافران به سواحل غرب مازندران، تصریح کرد: در شرایط نامساعد دریایی، باید با افزایش نظارتهای میدانی، انسداد مسیرهای غیرمجاز، نصب موانع هشداردهنده و تقویت اطلاعرسانی، از ورود گردشگران به نقاط پرخطر جلوگیری شود.
فرماندار نوشهر همچنین بر برخورد قاطع با مجتمعها و مراکز ساحلی فاقد ناجی غریق تأکید کرد و گفت: مسئولیت هرگونه حادثه در این مراکز متوجه بهرهبرداران بوده و با متخلفان بدون اغماض برخورد قانونی خواهد شد.
در ادامه این نشست، بر ساماندهی نیروهای ناجی غریق، تعیین تکلیف افراد فاقد همکاری و جایگزینی آنان با نیروهای توانمند تأکید شد.
همچنین دستگاههای عضو ستاد مکلف شدند در اجرای دستورالعملهای ایمنی و نظارتی، از هرگونه سلیقهگرایی پرهیز کنند. بر اساس آمار ارائهشده، شهرستان نوشهر با بیش از ۶۰ کیلومتر نوار ساحلی یکی از مهمترین مقاصد گردشگری دریایی کشور محسوب میشود.
در این محدوده ۱۱۰ ناجی غریق فعالیت دارند و تاکنون ۱۵۹ نقطه حادثهخیز شناسایی شده است که نیازمند پایش و کنترل مستمر هستند. همچنین آمارها نشان میدهد حدود ۹۰ درصد مسافران با هدف استفاده از ظرفیتهای گردشگری دریایی به سواحل شمالی و بهویژه غرب مازندران سفر میکنند.
موضوعی که اهمیت ارتقای زیرساختهای ایمنی و افزایش آمادگی دستگاههای امدادی را دوچندان کرده است. در پایان این نشست، بر آمادهباش کامل دستگاههای اجرایی، امدادی و خدماتی، تقویت گشتهای ساحلی و تشدید نظارتها در ایام اوج سفر تأکید شد تا از تکرار حوادث تلخ در سواحل جلوگیری شود.
















