يکي از مراجع تقليد شيعه در قم، گفت: قرآن کريم عربي مبين است به اين دليل است که اين توانمندي در لغت عرب است که تمام زبان هاي دنيا را ترجمه کند ولي تمام زبان ها اين ظرفيت را ندارد که عربي را ترجمه کند.
آيت الله جوادي آملي در نشست مجمع عالي تفسير حوزه علميه قم که در دارالقرآن علامه طباطبايي(ره) قم برگزار شد، اظهار داشت: کعبه محلي است که همه زندگي و وجود و سکنات ما با هر روزه و هرساعت با آن مرتبط است؛ و اصولا بايد در تمام شبانه روز با کعبه ارتباط داشته باشيم.
وي با بيان اين که قرآن کريم حرمتي که براي زمان نزول نازل شده است، براي محل نزول آن يعني زمين آن بيان نکرد؛ گفت: صاحب جواهر و صاحب عروه در کتاب هاي خود آوردند که در فضل روزه، همين بس که انسان شبيه فرشتگان مي شود؛ سخن ازنخوردن و کم خوابيدن نيست، بلکه انسان به فرشته شبيه مي شود.
اين مرجع تقليد افزود: اين سخن به حدي لطيف و مقبول است که مرحوم صاحب جواهر در ابتداي کتاب خود اين مطلب را بيان مي کنند؛ سيد صاحب عروه در بحث فضيلت صوم بيان مي کند که انسان روزه دار شبيه فرشته است؛ روي کره زمين، فرشي گرانبهاتر از پرنيان نيست و اين فرش محصول چهار برگ توت است که اگر به مدرسه نرفته بود به زباله دان مي رفت؛ اين برگ به مکتب کرم ابريشم رفت و استاد ديد و ابريشم شد.
آيت الله جوادي آملي با بيان اين که علامه اميني با الغدير، شيعه را زنده کرد، گفت: علامه اميني، علامه طباطبايي و سيد محسن حکيم سه طلبه اي بودند که در يک دوره توانستند شيعه و اسلام را سربلند کنند؛ اين سه طلبه توانستند با اين قدرت کار خود را دنبال کردند و به جاي تکرار مکررات به دنبال علم رفتند.
وي خاطرنشان کرد: اگر حوزه ما توانست اين سه شاگرد را در هر ۵۰ سال تربيت کند و اين آثار را خلق کند کار بزرگي کرده است؛ شيخ اشراق بيان کرده است که علم، وقف نامه خاصي ندارد؛ مردان بزرگ هميشه با تلاش و کوشش به دنبال علم آموزي بودند.
اين استاد حوزه علميه قم گفت: صاحب جواهر در آخرين صفحه جواهر بيان مي کند که خداراشکر که در شب ۲۳ ماه رمضان اين کتاب تمام شد؛ اين مساله به اين معني است که علماي ما در اين شبها به دنبال سواد مي رفتند.
وي يادآور شد: امروزه هم شبهه هاي قديمي که بيان مي کرد که قرآن روياي پيامبر(ص) است و قرائت شخص پيامبر از جهان است مطرح شده است؛ اين شبهات در گذشته نيز وجود داشت و مطلب جديدي نيست.
آيت الله جوادي آملي اظهارکرد: بر فضلا و مفسران واجب عيني است که در مقابل حمله جدي به دين بايستند؛ خود قرآن کريم پاسخگوي همه اين تهمت ها و هزيان گويي ها است؛ کتابي در ظرف ۲۳ سال نازل شده است و مفسر گويا و توانمندي آن را شبانه روز همراهي مي کند و در اين ۲۳ سال قدم به قدم در جنگ و صلح و دفاع و جهاد آن را تفسير کرده است و در اين بين سخني از هرمونتيک نيست.
وي گفت: درست است که فرهنگ غني فارسي داريم؛ فرودسي ها از بارگاه تشيع ايران و فارسي را حفظ کردند؛ فردوسي در کلامي به شهر علم وباب علم بيان کرد؛ اگر غير از او بود کسي جرات نمي کرد که از علي(ع) در آن زمان نام ببرد.
اين مرجع تقليد افزود: قرآن کريم عربي مبين است به اين دليل است که اين توانمندي در لغت عرب است که تمام زبان هاي دنيا را ترجمه کند ولي تمام زبان ها اين ظرفيت را ندارد که عربي را ترجمه کند.
وي بيان کرد: اين تهمت ها براي همه انبيا نيز مطرح شده است خود قرآن کريم نيز همين مطلب را بيان مي کند؛ خداوند در قرآن بيان شده است که مقام دريافت وحي به سان همه انبيا به پيامبر نيز اعطا شده است.
آيت الله جوادي آملي اظهارکرد: خداوند متعال در قرآن، درس کرامت مي دهد؛ خداوند خود را در حواميم سبعه عزيز حکيم ياد مي کند و درس حکمت مي دهد؛ خداوند قرآن را کتاب حکيم و عزيز مي نامد؛ قرآن کريم سه سلسه دعوت ها ، دعواها و مجموع دو سلسله را به شکلي جنباند که کوچکترين مشکل و نقصي در آن نيست.
وي گفت: سلسله دعواها به دست رهبران الهي است؛ پيامبران مسئوليت ها و وظايف خود را بيان کردند؛ دعواها، به معني ادعاها است که در اختيار انبيا است؛ دعوت ها نيز به سمت الله است؛ خداوند در سوره نسا بيان کردند که تک تک سلسله حلقات دعوت ها و دعواها، منسجم است و مجموع سلسلتين دعوت و دعواها نيز منسجم است و در هيج جا اختلاف نمي بينيد.
اين مرجع تقليد افزود: شهيد مدرس عزيز بود، چون نفوذ ناپذير است؛ ايشان به رضاخان بيان کردند که مي خواهم تو نباشي؛ ايشان محصول داخلي يعني جامه کرباسي را به تن کردند و از تن در نياوردند؛ به همين خاطر است که امام اين همه از ايشان نام برد؛ ايشان عزيز بود چون نفوذ ناپذير بود؛ ملت ما نيز بايد عزيز باشد يعني نفوذ ناپذير باشد.
وي اضافه کرد: قرآن کريم نفوذ ناپذير است و به همين دليل از هيچ جهتي نمي توان به قرآن کريم نفوذ کرد؛ هيچ کسي نمي توان به قرآن اشکال کند؛ قرآن کريم به دليل اتقان، حکيم و به دليل نفوذ ناپذيري، عزيز است؛ به همين دليل هيچ مثل و همانندي براي قرآن نمي آيد؛ اگر قرآن، مثل و مانندي داشت از بين رفته بود، زيرا قرآن داعيه اعجاز دارد.
آيت الله جوادي آملي اظهارکرد: امام علي(ع) با اشاره به مصيبت هاي سقيفه بيان کردند: در آن زمان دو فاميل داشتم که عباس و عقيل بودند که نه اسلام و نه سقيفه و غدير را به درستي نشناختند؛ کاري از اين دو ساخته نبود، ولي اگر حمزه و جعفر را داشتم سقيفه را امضا نمي کردم.
وي گفت: چه کسي مثل وجود نوراني و الهي علي بن ابيطالب(ع) جرات دارد که به مردم بگويد که تا زنده هستم از زمين و آسمان از من بپرسيد؟ قرآن کريم داراي دامنه عربي مبين است که نتوانستيم آن را به خوبي تبيين کنيم؛ چون اينکار را نکرديم به علي حکيم نيز نمي توانيم بپردازيم.
بازار