باشگاه خبرنگاران/ راه آهن رشت - قزوین و در ادامه مسیر رشت - انزلی و آستارا فقط برای گیلوندان مهم نبود، این قطعه حلقه مفقوده در کریدور جنوب - شمال بود که حتی از لحاظ بین المللی حائز اهمیت است.

موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران در منطقه و ارتباط آن با آب‌های خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دریای خزر در شمال، ایران را به یکی از مهمترین مسیر‌های ترانزیتی بین المللی در منطقه تبدیل کرده است.

پروژه راه آهن رشت – انزلی- آستارا علاوه بر اتصال راه آهن قزوین- رشت به بنادر کاسپین منطقه آزاد، انزلی و آستارا باعث اتصال خط راه آهن جمهوری اسلامی ایران به راه آهن جمهوری آذربایجان، اروپا و کشور‌های مستقل مشترک‌المنافع(cis) می‌شود.

اجرای این پروژه، علاوه بر تکمیل شبکه حمل و نقلی کشور به عنوان یک شاهراه بین المللی و اتصال استان به شبکه ریلی کشور و کریدور ترانزیت بین المللی تمام ریلی شمال- جنوب منجر به اتصال شبکه ریلی دو کشور آذربایجان و ایران در مرز آستارا و ارتباط با بازار‌های منطقه‌ای و دسترسی به بازار مصرف بالای ۲۶۰ میلیونی کشور‌های مشترک المنافع با سهولت فراهم می‌کند.

با بهره برداری از این طرح‌ها استان گیلان به عنوان درگاه استراتژیک حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و ترکیبی می‌تواند، تاثیر قابل توجهی در توسعه گردشگری، ترانزیت و رشد حجم تجارت در کشور‌های منطقه و مسیر شمال جنوب ایفا کند.

اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان، خط ریلی پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی را به هم وصل می‌کند که با این اتصال حمل بار در کریدور شمال جنوب از ۴۵ روز به ۲۰ روز کاهش پیدا می‌کند و راه نیز حدود دو هزار کیلومتر کوتاه می‌شود بنابراین یک اتفاق بزرگ در حمل و نقل ریلی محسوب می‌شود.

دولت یازدهم به منظور توسعه خطوط ریلی کشور، پنج طرح اولویت‌دار را با عنوان طرح‌های اقتصاد مقاومتی کلید زد که اتصال پنج استان به شبکه ریلی اصلی‌ترین هدف آن بود و در این راستا، احداث خط آهن قزوین به رشت هم یکی از طرح‌ها محسوب می‌شد تا اتصال استان‌های گیلان و قزوین از طریق ریل هم ممکن شود.

ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و در نیمه اسفند سال ۹۷ به بهره برداری رسید ِ، راه آهن قزوین - رشت به صورت یک خطه برای قطار‌های باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستا‌های کوهین و شیرین سو در محدوده شهر‌های لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می‌رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می‌رسد.

همچنین تعداد ۹ ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر احداث و پیش بینی شده است. این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر برای استان‌های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشور‌های همسایه ایران بسیار مهم است.

برای احداث راه آهن قزوین - رشت ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که در زمان بهره برداری با قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می‌شد.

به گفته دست اندرکارانِ مسیر ریلی رشت- قزوین قابلیت جابجایی سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را دارد. پروژه ریلی گیلان از احداث خط آهن رشت- قزوین و ادامه آن در مسیر رشت- انزلی و کاسپین و رشت- آستارا یکی از اولویت‌های دولت یازدهم و دوازدهم محسوب می‌شود.

همراهان عزیز ، آخرین اخبار استان قزوین را به صورت لحظه ای و فراجناحی در بسترهای زیر دنبال کنید :
آخرین خبر قزوین در تلگرام :
http://t.me/joinchat/AAAAAERfLUt3xd_hCjJ9bw
آخرین خبر قزوین در اینستاگرام :
https://instagram.com/qazvin_today