نماد آخرین خبر

۴۰ درصد مبتلایان به کرونا در چهارمحال و بختیاری بی علامت هستند

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
۴۰ درصد مبتلایان به کرونا در چهارمحال و بختیاری بی علامت هستند

باشگاه خبرنگاران/ معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد و رئيس مرکز بهداشت چهارمحال و بختياري گفت: ۴۰ درصد کل موارد ابتلا به کرونا در اين استان، بيماران بي علامت هستند که عمدتاً سنين پايين دارند.

سيد راشد جزايري، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد و رئيس مرکز بهداشت چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه در خردادماه امسال کمترين ميزان رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي و استفاده از ماسک را هم در کشور و هم در اين استان شاهد بوديم، اظهار داشت: همين امر باعث شد تا در تير و مرداد اوج بيماري را داشته باشيم.
او افزود: با راه‌اندازي کمپين «من ماسک مي‌زنم» استفاده از ماسک به ۸۵ درصد رسيد، اما بررسي‌هاي جديد در کشور و چهارمحال و بختياري نشان مي‌دهد رعايت مجموع دستورالعمل‌هاي بهداشتي کاهش هفت درصدي داشته اين موضوع زنگ خطر جديدي به شمار مي‌رود.
جزايري به بازگشايي مدارس و لزوم استفاده جدي‌تر از ماسک و رعايت بيشتر فاصله‌گذاري اجتماعي اشاره و خاطرنشان کرد: مردم از انواع ضدعفوني‌هاي دست و سطح استفاده مي‌کنند، اما استفاده از ماسک کم‌رنگ شده است، عادي‌انگاري معضل بزرگي است، استفاده از ماسک در کنار شستن دست‌ها و رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي تا ۸۵ درصد مي‌تواند فرد را در برابر بيماري مصون کند.
او ادامه داد: در حال حاضر ۷۵ درصد مبتلايان مربوط به شهر‌ها و ۲۵ درصد نيز در روستا‌ها هستند، اين امر نشان مي‌دهد تراکم بالاي جمعيتي در شهر‌ها موارد ابتلا به کرونا را افزايش مي‌دهد.
جزايري با بيان اينکه از ابتداي شيوع کوويد_۱۹ در کشور ابتلا اين بيماري در مردان چهار تا پنج درصد بيشتر از زنان بود، اما اين روز‌ها اين تفاوت به يک درصد بين زن و مرد رسيده است گفت: اين روز‌ها ميزان مرگ و مير ۵۱ درصد در مردان و ۴۵ درصد در زنان گزارش شده است.
او در خصوص سن مبتلاين نيز اظهار داشت: کمتر از يک درصد مبتلايان کودکان و افراد زير پنج سال هستند، ۲.۱ درصد افراد بين سنين پنج تا ۱۴ سال و بيشتر مبتلايان نيز ۱۶ تا ۴۵ سال سن دارند، از حدود ۲۰۰ مورد فوتي در چهارمحال و بختياري ۸۰ درصد سنين بالاي ۶۰ سال دارند.
جزايري اضافه کرد:۴۰ درصد کل موارد ابتلا بيماران بي علامت هستند که عمدتا سنين پايين دارند، همان سنيني که معمولا رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي و استفاده از ماسک را نمي‌کنند.
او ادامه داد: گروه‌هاي هدف دريافت کننده واکسن آنفولانزا در سامانه‌هاي مربوطه دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد ثبت شده‌اند، اين گروه‌ها شامل افراد با بيماري زمينه‌اي، افراد بالاي ۶۰ سال و مادران باردار هستند که شناسايي شدند.
جزايري گفت: ميزان واکسن آنفولانزا مورد نياز در استان برآورد و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي اعلام شده است که هفته آينده در اختيار استان قرار مي‌گيرد، به مردم توصيه مي‌کنيم به هيچ وجه در اين خصوص عجله نکنند.
او با اشاره به اينکه از طريق خط تلفن ۴۰۳۰ با گروه‌هاي هدف تزريق واکسن آنفولانزا تماس حاصل شده و روز و ساعت پيش‌بيني شده جهت اين کار را به آن‌ها اعلام مي‌شود، افزود: تأکيد مي‌کنيم واکسن آنفولانزا به هيچ وجه از کرونا جلوگيري نمي‌کند تنها شدت ساير بيماري‌ها مثل سرماخوردگي و آنفولانزا را کاهش مي‌دهد.
جزايري با اشاره به اجراي طرح سرواپيدميولوژي در چهارمحال و بختياري اضافه کرد: در اين طرح قرار است به صورت تصادفي از ۸۵۸ نفر نمونه خون گرفته شود، اين کار براي مشخص شدن سطح ايمني بدني مردم استان است تا در فصل‌هاي پاييز و زمستان برنامه‌ريزي مناسبي جهت مقابله با کوويد_۱۹ انجام شود، لذا از مردم تقاضا مي‌شود در اجراي اين طرح کمک کرده و افرادي که به صورت تصادفي انتخاب و با آ‌ن‌ها تماس گرفته مي‌شود به مراکز بهداشت مراجعه کرده و مقداري از خون خود را براي اين طرح آزمايشي اهدا کنند.

همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان چهارمحال و بختياري را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد :
آخرين خبر چهارمحال و بختياري در تلگرام :
https://t.me/joinchat/AAAAAEPpS8kVmT0jtIi9HQ
آخرين خبر چهارمحال و بختياري در اينستاگرام :
https://instagram.com/Shahrekordtoday