نماد آخرین خبر

شیراز مرز کمربند لرزه خیز کم خطر و پر خطر

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
شیراز مرز کمربند لرزه خیز کم خطر و پر خطر

باشگاه خبرنگاران/ مدير کل سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني منطقه جنوب فارس گفت: شهر شيراز در مرز کمربند لرزه خيز قرار دارد.
 
طهمورث يوسفي، مدير مرکز زمين‌شناسي و اکتشافات‌معدني منطقه جنوب کشور با بيان اينکه شيراز در مرز کم خطر و پر خطر زلزله خيز قرار دارد، اظهار کرد: زلزله‌ها به نقطه ضخيمي در زمين بر مي‌گردد، که گسل‌هايي بر روي پوسته زمن قرار دارند.
او با بيان اينکه استان فارس مقام دار از لحاظ آمار زلزله و حتي جز رتبه‌هاي دوم و سوم است، اضافه کرد: بالاي ۸۰ درصد از تعداد زلزله‌ها در استان فارس زير ۵ ريشتر بوده و خسارتي بر جاي نگذاشته است.
يوسفي همچنين با اشاره به اينکه شمال غرب، غرب، جنوب و جنوب شرق فارس بر روي گسل واقع شده و بيشترين زلزله را نسبت به شمال استان دارد، تصريح کرد: از لحاظ تقسيم بندي جزئي‌تر نور آباد، ممسني، کازرون، فراشبند، مهر، لامرد، لارستان، داراب، جهرم و بخش‌هاي بيشتر جنوبي شيراز جزو کمربند لرزه خيز استان هستند.
او با بيان اينکه استان فارس در منطقه زاگرس و بر روي گسل قرار دارد، گفت: در استان فارس ۵ گسل معروف وجود دارد، از جمله اين گسل ها، گسل کازرون(که از منطقه نورآباد و کازرون مي‌گذرد)، گسل کره‌بس(که از منطقه کهمره سرخي مي‌گذرد و تا قيروکارزين و لارستان ادامه دارد)، گسل سبزپوشان(از غرب شيراز)، گسل سروستان و فسا، گسل ني‌ريز وجود دارد که برخي از اين گسل‌ها از شمال تا جنوب استان امتداد دارد.

يوسفي همچنين با بيان اينکه فارس در منطقه زاگرس و لرزه خيز قرار دارد، ادامه داد:بالاي ۹۵ درصد از شهر‌هاي کشور ما بر روي گسل ساخته شده اند، که گسل نه تنها عامل زلزله است، بلکه باعث آبادي و ايجاد فضاي سبز است.
او گفت: نکته حائز اهميت اينکه با توجه به مناطق زلزله خيز، ساخت و ساز‌هاي مهم با تراکم جمعيت زياد از جمله بيمارستان ها، مدارس، پمپ گاز و بنزين انجام ندهيم تا معضلي پيش نيايد.
يوسفي اضافه کرد: همچنين نقشه اى با مبناى کار ساخت و ساز و شهرسازى در شيراز بايد ايجاد شود تا با مقاوم سازي و مستحکم سازي در مناطق زلزله خيز، برنامه‌اي براي توسعه شهري انجام شود.

همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان فارس را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد :
آخرين خبر فارس در تلگرام :
https://t.me/joinchat/AAAAAEAbLp_SERJkiw4dkw
آخرين خبر فارس در اينستاگرام :
https://instagram.com/fars.online