نماد آخرین خبر

نخلداران از قرص برنج برای آفت زدایی خرما استفاده نکنند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
نخلداران از قرص برنج برای آفت زدایی خرما استفاده نکنند

ايرنا/ معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان بوشهر گفت: با توجه به برداشت خرما، نخلداران از قرص فسفيد آلومينيوم(قرص برنج) براي آفت زدايي محصول استفاده نکنند.

خسرو عمراني، معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان بوشهر ابراز کرد: قرص فسفيد آلومينيوم يک آفت کش قوي است که تا پيش از سال ۱۳۸۴ کشاورزان براي آفت‌زدايي از محصولات خود نظير خرما و گندم مورد استفاده قرار مي‌دادند؛ اما از اين سال به بعد با توجه به مشکلات و عوارضي که استفاده از اين سم کشنده براي مردم به‌وجود آورد، خريد و فروش و کاربرد آن از سوي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي ممنوع اعلام شد.
وي بيان کرد: با برگزاري نشست‌هاي متعدد با فرمانداري‌ها، دهياران، نخلداران و بازديد از واحدهاي بسته بندي اطلاع رساني لازم در زمينه استفاده نکردن از اين ماده کشنده براي آفت زدايي محصول تاکيد شده‌است.
عمراني ادامه داد: با توجه به حوادث پيش آمده در اثر مصرف قرص برنج در سال گذشته، باغداران از مصرف اين ماده کشنده و تهيه آن به‌ويژه از مراکز غير مجاز خودداري کنند.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي استان بوشهر اضافه کرد: باغداران بايد محصول خود را در سردخانه‌ها نگهداري کنند در غير اين صورت فقط تا دو ماه نگهداري خرما زير کولر در خانه امکان پذير است.
وي تاکيد کرد: نخلداران براي ضد عفوني خرما زير نظر کارشناسان اقدام کنند.
عمراني با تاکيد براينکه هرگونه مواد ضد عفوني بايد از مراکز و فروشگاه‌هاي مجاز تامين شود، گفت: قرص فسفيد آلومينيوم به دو شکل است که يکي به شکل شاسه (کيسه‌هاي کوچک) است که در زمان استفاده از اين قرص بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقيقه گاز آن آزاد ولي قرص‌هاي کروي بلافاصله گاز آن آزاد و آسيب مي‌رساند.
گفتني است؛ سال گذشته در شهرستان دشتستان استان بوشهر همزمان با برداشت خرما، ۱۷ نفر بر اثر استنشاق گاز قرص برنج مسموم و چهار نفر جان خود را از دست دادند، اين درحالي است  برخي از اين افراد خود هيچ انبار محصولي در خانه نداشته‌اند بلکه بر اثر نشت گاز قرص برنج از انبار همسايه و نفوذ به کانال‌ها و لوله‌هاي برق، کولر و غيره مسموم شده‌اند.

همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان بوشهر را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد :
آخرين خبر بوشهر در تلگرام :
https://telegram.me/joinchat/AAAAAEHJKD2HnzcSyWPDmw
آخرين خبر بوشهر در اينستاگرام :
https://ihttps://instagram.com/bushehr_tooday