نماد آخرین خبر

آثار باستانی شهرستان حاجی آباد قربانی بی تدبیری مسئولان

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی

باشگاه خبرنگاران/ شهرستان حاجي آباد داراي آثار تاريخي ارزشمندي است که بسيار بکر مانده‌اند، اما حال و روز چندان خوشي ندارند و به دليل بي تدبيري مسئولان در حال تخريب هستند.

قلعه تاريخي حاجي آباد مربوط به دوره ايلخانيان و صفويه در ورودي اين شهر قرار دارد و نماد فرهنگ، هويت و تاريخ اين شهرستان است، اما از سال‌ها پيش به دليل بي تدبيري مسئولان ميراث فرهنگي و گردشگري در حال تخريب است.
عليرضا حسن زاده، شهردار حاجي آباد گفت: در سال‌هاي گذشته ۳۶۰ ميليون تومان توسط شهرداري براي بازسازي و مرمت قلعه باستاني حاجي آباد هزينه شده که بسيار ناچيز است و تغيير چشمگيري در بنا ايجاد نشده است.
وي افزود: اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي هرمزگان براي مرمت آثار تاريخي اين شهرستان هيچگونه هزينه‌اي نکرده است.
يکي ديگر از آثار تاريخي مهم شهرستان حاجي‌آباد، گورستان باستاني اين شهر است که به گفته کارشناسان قدمت آن مربوط به چند هزار سال قبل از ميلاد است.
اين اثر تاريخي به دليل عبور خط لوله گاز به استان کرمان مورد تهاجم پيمانکاران قرار گرفته و گفته مي‌شود که بيش از ۸۰ درصد آن به طور کلي تخريب شده است و مشخص نيست که مسئولان و ناظران طرح چگونه مجوز حفاري در اين منطقه را صادر کرده اند.
يکي از موضوعات ديگر قابل بحث در حوزه ميراث فرهنگي وجود ساختماني بلااستفاده مربوط به گردشگري و جهانگردي است که در دهه ۶۰ احداث شده، اما بهره‌ برداري نشدن از اين ساختمان موجب شده در اين سال‌ها ساختمان تبديل به مکاني نا امن و پاتوقي براي معتادان خياباني شود.
ابراهيم دره شيري، رئيس شوراي اسلامي شهر حاجي آباد گفت: هيچ نگاه مثبتي از سوي اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان هرمزگان به شهرستان حاجي آباد نشده است.
وي افزود: آثار باستاني و تاريخي هر شهر نماد هويت آن منطقه است که در حاجي آباد به اين مهم رسيدگي نشده است.
رئيس شوراي اسلامي شهر حاجي آباد افزود: نبود اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در شهرستان حاجي آباد و وجود تنها يک نمايندگي در اين شهرستان باعث تعجب است.
انتظار مي‌رود که مسئولان اداره کل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان هرمزگان پاسخگوي مطالبات به حق مردم اين شهرستان باشند و اقدامات موثري در جهت حفظ و احياي آثار تاريخي و باستاني در اين شهرستان انجام دهند.

همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان هرمزگان را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد :
آخرين خبر هرمزگان در تلگرام:
https://t.me/joinchat/AAAAAEMf_BpioJfkQL_L2A
آخرين خبر هرمزگان در اينستاگرام :
https://instagram.com/hormozgan.today