نماد آخرین خبر

شناسایی ۱۲ مورد آتش سوزی عمدی در مراتع قزوین

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
شناسایی ۱۲ مورد آتش سوزی عمدی در مراتع قزوین

باشگاه خبرنگاران/ مدير کل مديريت بحران استان گفت: امسال ۱۲ مورد آتش سوزي عمدي در مراتع و باغات شناسايي و عاملان به دستگاه‌هاي قضايي معرفي شده اند.

قدرت اله مهديخاني مديرکل مديريت بحران استان گفت: بيش از ۹۵ درصد از آتش سوزي‌هاي باغات و مراتع عامل انساني دارد و يا به دليل بي احتياطي و سهل انگاري است و بخشي از اين آتش سوزي‌ها هم عمدي است که بر همين اساس امسال ۱۲ مورد آتش سوزي عمدي شناسايي شده و عمالان آن به دستگاه‌هاي قضايي معرفي شده اند.
وي افزود: آخرين مورد آتش سوزي که در ارتفاعات «لات» الموت غربي اتفاق افتاد عمدي بود که سه نفر در اين مورد شناسايي شدند و در آخرين بازديد انجام شده به دستور معاون دادستان قزوين، مقرر شد اين سه مظنون به دستگاه قضايي استان احضار شوند و در صورت محرز شدن موضوع مبني بر عمد بودن ماجرا، اين سه تن بازداشت شده و به پرونده آن‌ها رسيدگي قضايي خواهد شد.
به گفته مهديخاني، ۵۷۰ هکتار از اراضي در آتش سوخته، اما حتي آتش سوزي در يک هکتار از اراضي، رقم بالايي است.
مهديخاني عنوان کرد: پوشش عمده اين منطقه درختان اُرس است که فقط در چهار نقطه از کشور وجود دارد. اين درختان قدمتي بيش از ۶۰۰ سال داشته و شايد در سال، فقط يک سانتيمتر رشد مي‌کنند و از بين رفتن اين پوشش گياهي فاجعه‌اي بزرگ براي استان است.
افزايش ۴ درصدي آتش سوزي در اراضي استان
وي گفت: امسال بالغ بر ۳ هزار هکتار آتش سوزي در اراضي ملي، مستثنيات، باغات و مزارع استان اتفاق افتاده که در مقايسه با سال‌هاي گذشته، ميزان آتش سوزي در استان، بين سه تا چهار برابر افزايش داشته است.
مهديخاني افزود: آتش سوزي‌هاي موجود در استان فقط در زمين‌هاي مسطح و مزارع و باغات اتفاق نيفتاده بلکه در جنگل‌ها و مناطق کوهستاني و صعب العلور نيز آتش سوزي‌هاي وسيعي رخ داده است که عدم دسترسي به اين مناطق به دليل صعب العبور بودن، نيرو‌هاي امدادي را جهت اطفا حريق با مشکلات بسياري مواجه ساخته است.
او اضافه کرد: چه بسا که براي دسترسي به اين مناطق براي عمليات اطفال حريق، گا‌ها بايد نيرو‌هاي امدادي با بالگرد در صحنه حادثه حاضر شده و مسير زيادي را نيز پياده طي کنند که اين امر به دليل کاهش قدرت بدني نيرو‌هاي امدادي، امر عمليات را با تاخير مواجه مي‌سازد.
مديرکل مديريت بحران استان گفت: اطفاي حريق در مناطق، مزارع و باغات کمي راحت‌تر است، اما مناطق کوهستاني و غير قابل دسترس به دليل صعب العبور بودن، بسيار دشوار است.

همراهان عزيز ، آخرين اخبار استان قزوين را به صورت لحظه اي و فراجناحي در بسترهاي زير دنبال کنيد :
آخرين خبر قزوين در تلگرام :
http://t.me/joinchat/AAAAAERfLUt3xd_hCjJ9bw
آخرين خبر قزوين در اينستاگرام :
https://instagram.com/qazvin_today