احداث اولین مدرسه اوتیسم در سنندج
باشگاه خبرنگاران/ رئيس اداره آموزش و پرورش استثنايي استان کردستان از احداث اولين مدرسه ۱۴ کلاسه خيرساز اوتيسم در سنندج خبر داد.
خليل رنجبر، رئيس اداره آموزش و پرورش استثنايي استان کردستان با گراميداشت روز جهاني معلولان با شعار «همه ناتوانيها و عواقب ناشي از آنها قابل مشاهده نيستند»، اظهار کرد: اين روز فرصت مناسبي است تا به وظيفه خود در قبال معلولين عمل و با نگاهي واقعبينانه توانمنديها و ظرفيتهاي آنان را به جامعه نشان دهيم.
وي با بيان اينکه معلوليت نه تنها عامل بازدارنده نيست بلکه در بسياري از عرصهها سبب رشد و تعالي بيشتر نيز ميشود، افزود: برخي معلوليت را پايان زندگي نميدانند و اين نقص را نوعي موهبت الهي تلقي ميکنند که اين امرباعث ميشود اين نقص را با شکوفايي ساير ابعاد وجودي جبران کنند.
رنجبر خاطرنشان کرد: معلوليت هرگز به معناي محروميت نيست و هيچ انساني فقط به دليل داشتن نقص يا کاستي جسمي از حقوق انساني و بشري خود محروم نميشود.
رئيس آموزش و پرورش استثنايي کردستان اعلام کرد: همه مسوولان بايد دست به دست آموزش و پرورش دهند که خدمات آموزشي بهتري به دانش آموزان با نيازهاي ويژه ارائه دهيم.
وي گفت: معلوليت يک پديده جهاني، شايع و متعلق به همه کشورهاست و جوامع به تناسب شرايط، وضعيت، سطح آگاهي وبرخورداري به موضوع معلوليت نگاههاي متفاوتي دارند، اما در هر صورت تولد يک کودک معلول در هر خانوادهاي ميتواند اتفاقي سخت و ناگواري باشد.
رنجبر با بيان اينکه معلولين بزرگترين اقليت جهان هستند و معلوليت عارضهاي طبيعي و اجتماعي است که محدوديتهاي دائمي در زمينههاي مختلف جسمي يا حرکتي، حسي، ذهني و رواني براي افراد به همراه ميآورد؛ تصريح کرد: آموزش هر سه دانشآموز با نياز ويژه برابر با ۳۰ دانشآموز عادي و هزينه تحصيل يک دانشآموز با نياز ويژه ۷ برابر هزينه تحصيل يک دانشآموز عادي است.
رئيس آموزش و پرورش استثنايي استان کردستان با اشاره به آمار يکهزار و ۳۳۱ نفري دانشآموزان که در سال تحصيلي جاري در مدارس با نيازهاي ويژه استان ثبت نام کردهاند، گفت: در بين هفت گروه دانشآموزي که از آموزش و پرورش با نيازهاي ويژه استان خدمات آموزشي، پرورشي، حمايتي و توانبخشي دريافت ميکنند دانشآموز ان با نياز ويژه ذهني بيشترين آمار را دارند.
وي گفت: از جمله موانع و محدوديتهاي اجتماعي پيشروي معلولان غيرقابل دسترس بودن اماکن عمومي، حملونقل شهري، بينش منفي، نبود فرصتهاي کاري، آموزشي، موانع قانوني و ... است.
رنجبر افزود: براساس برآوردهاي انجام يافته نزديک به ده درصد جمعيت جهان را، معلولان تشکيل ميدهند که ازاين ميزان بيشترين تعداد در کشورهاي جهان سوم هستند لذا در راستاي حمايت از اين افراد فراهم آوردن زمينههاي لازم براي تأمين مطالبات قانوني و حقوق معلولان، حفظ منزلت و جايگاه شايسته آنان، افزايش دسترسي پذيري در سطح شهر، مناسب سازي ساختمانها و اماکن دولتي و عمومي و تغيير نگرش از ساير اهدافي است که بايد حل آن را در راس امور قرار داد.
رئيس اداره آموزش و پرورش استثنايي استان کردستان با اشاره به ۵ پروژه آموزشي، پرورشي و توانبخشي در دست ساخت آموزش وپرورش استثنايي استان در شهرستانهاي سنندج، سقز و مريوان گفت: به دنبال بسط و گسترش عدالت آموزشي هستيم که اين مهم در همه ابعاد آموزش و پرورش از جمله ساخت فضاهاي آموزشي مناسب براي دانشآموزان مدنظر است.
وي اظهار داشت: در راستاي جبران کمبود فضاهاي آموزشي براي دانشآموزان با نيازهاي ويژه استان، سازمان آموزش و پرورش استثنايي کشور تمهيدات ايجاد ۷ مرکز آموزشي، پرورشي و توانبخشي و ۷ مرکز مشکلات ويژه يادگيري را در استان فراهم کرده است.
رئيس اداره آموزش و پرورش استثنايي استان کردستان از احداث مدرسه ۱۴ کلاسه خيرساز اوتيسم در سنندج خبر داد و گفت: اين مدرسه پنجاه و سومين مدرسه اوتيسم کشور بوده که به همت خيرين مدرسهساز احداث شده است.
وي اضافه کرد: بر اساس آمارهاي جهاني بين ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان به نحوي داراي مشکلات جسمي، حسي يا رشدي هستند، تشخيص به موقع اين کودکان علاوه براينکه ميتواند از بروز و تشديد معلوليتها در آنها جلوگيري کند، در رفع مشکلات آموزشي آنان نيز موثر است.
رنجبر اظهار کرد: يکي از اولويتهاي اصلي، پيشگيري از معلوليتهاي مادرزادي و ژنتيکي است و خانوادهها بايد آزمايشات و مشاورههاي ژنتيک را جدي بگيرند تا از تولد کودکان معلول جلوگيري شود.