نماد آخرین خبر

رشد ۵۰ درصدی آمار کرونا در خراسان شمالی

منبع
مهر
بروزرسانی
رشد ۵۰ درصدی آمار کرونا در خراسان شمالی

مهر/  تعداد بيماران بستري در خراسان شمالي طي ۱۰ روز اخير بيش از ۵۰ درصد رشد داشته و اين در حالي است که دانشگاه علوم پزشکي به عنوان متولي امر، جلساتي بدون رعايت پروتکل‌ها برگزار مي‌کند.

از يک سال پيش که کرونا ميهمان کشور شد تا به امروز مردم روزهاي سختي را پشت سر گذاشتند. ابتدا کرونا ديد و بازديدهاي عيد نوروز را از مردم گرفت و سپس عزاداري شب‌هاي قدر و يا محرم و نيز مسافرت و تفريح را. در اين بين گاهي بخشي از مردم از محدوديت‌ها خسته مي‌شدند و در يک تعطيلات دو يا سه روزه مسير سفر را طي مي‌کردند. البته نتايج آن به وضوح مشاهده مي‌شد و پس از ۲ هفته آمار ابتلاء به کرونا به شدت رشد مي‌کرد.
وقتي آمار بالا مي‌رفت هم مسئولان به فکر اعمال محدوديت مي‌افتادند و هم مردم بيشتر مراقبت مي‌کردند و در نهايت آمار افول مي‌کرد. اين روش ۳ بار اتفاق افتاد و به اين ترتيب تاکنون سه پيک کرونا را پشت سر گذاشته‌ايم اما اين مراحل براي ما درس عبرت نشده است و باز هم با عادي انگاري خواهان ورود به شرايط حاد کرونا هستيم.

از صعود تا سقوط / در انتظار پيک چهارم؟

پس از اعمال محدوديت‌هاي ويژه کرونا در کسب و کارها و رفت و آمدها، تعداد بستري‌هاي خراسان شمالي روز به روز کاهش يافت به طوري که ديگر خبري از فوت ۱۵ نفر در يک روز نبود.
خراسان شمالي که بستري بيش از ۲۷۰ نفر را نيز تجربه کرده بود، حدود ۱۰ روز قبل يعني ۱۴ بهمن ماه ۹۲ بيمار بستري در بيمارستان داشت. اما آخرين آمارها گوياي رشد دوباره کرونا است.
سيد احمد هاشمي، رئيس دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي روز گذشته اظهار کرد: با اعلام نتايج قطعي آزمايش‌هاي انجام شده، تا ظهر ۱۲ بهمن ماه، متأسفانه يک نفر از بيماران مبتلا به کرونا در استان فوت شدند.
وي افزود: طي شبانه روز گذشته ۲۶ بيمار جديد به جمع بيماران بستري در بيمارستان‌هاي استان افزوده شدند.
رئيس دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي بيان داشت: اکنون در مجموع ۱۴۶ بيمار مبتلا به کرونا در بيمارستان‌هاي استان بستري هستند.
به اين ترتيب طي ۱۰ روز تعداد بيماران بستري در بيمارستان‌هاي سطح استان بيش از ۵۰ درصد رشد داشته است. اتفاقي که تا ۲ هفته ديگر بر روي ميزان مرگ و مير اثراتش را خواهد گذاشت.
اما علت چيست؟ چرا آمار به اين نحو رو به گسترش مي‌رود؟ علت را مي‌توان از اتاق جلسات مديران تا داروخانه‌ها و بازارها جست.

برگزاري نشست خبري بدون رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي

برگزاري جلسات متعدد و بدون محدوديت آماري از سوي مسئولان استان را يکي از موارد مهم شيوع بيشتر کرونا مي‌توان دانست. به عنوان مثال مي‌شود به نشست خبري رئيس دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي که هفته پيش برگزار شد اشاره کرد.
در حالي که علوم پزشکي خود متولي هشدار دهي و کاهش تجمعات است در يک اقدام سوال برانگيز نشست خبري مشترکي با سازمان انتقال خون و بيمه سلامت استان برگزار کرد. در حالي که مشخص نبود به چه علت هر يک از اين نهادها به صورت جداگانه برنامه‌اي را اجرا نکردند؟
نکته قابل توجه ديگر اين نشست حضور تعداد زياد معاونان اين دستگاه‌ها در نشست خبري بود به طوري که باعث شده بود پروتکل‌هاي بهداشتي به هيچ وجه رعايت نشود.
رئيس دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي در اين نشست در پاسخ به اعتراض مبني بر حضور معاونان در جلسه و برگزاري نشست مشترک با ديگر دستگاه‌ها گفت: اين مسئله مورد تأييد خودمان نيز نيست اما گزارشي است که بايد به مسئولان ملي ارائه دهيم.

همچنان صف وجود دارد

شلوغي برخي مراکز خريد بجنورد ديگر موضوعي است که اين روزها به شدت حس مي‌شود. برخي فروشگاه‌هاي تازه تأسيس تخفيفات ويژه براي جذب مشتري قرار مي‌دهند که اين امر باعث ايجاد صف و شلوغي بيش از حد محل مي‌شود. حضور در صف روغن نيز اين مدت گسترش داشته و بارها صف تشکيل داده است.
طي بازديدي از داروخانه‌هاي مرکز شهر بجنورد نيز ميزان رعايت فاصله اجتماعي را نامناسب ديد. يکي از مشتريان حاضر در داروخانه گفت: متأسفانه همانطور که مشاهده مي‌کنيد بر سر هر باجه سه يا چهار نفري ايستاده‌اند و در کل محيط داروخانه به شدت شلوغ است.
وي افزود: اين شلوغي در برخي از زمان‌ها مانند ساعت ۷ شب بيشتر مي‌شود و درون داروخانه صف تشکيل مي‌شود.
اين شهروند بجنوردي تاکيد کرد: البته داروخانه‌هاي اطراف شهر خلوت تر هستند اما وقتي مي‌بينيم که مرکز شهر رفت و آمد بيشتري دارد بايد امکانات بيشتري نيز قرار داده شود تا مردم اين چنين به خطر نيفتند.

فعاليت مطب‌هاي شلوغ / مردم سر موقع مراجعه کنند

مطب پزشکان نيز همچنان وضعيت نامطلوبي دارد. هرچند مسئولان استاني معتقدند بازديدهاي مختلفي از مطب‌ها صورت مي‌گيرد اما مشاهدات عيني نشان مي‌دهد که ازدحام در اين محل‌ها همچنان بالا است. يکي از بانوان حاضر در يک مطب مي‌گويد: شلوغي مطب‌ها بسيار خطرناک است و از طرفي مجبور هستيم به اين محل بياييم.
اين در حالي است که منشي مطب مي‌گويد: نوبت دهي به صورت مجازي است و زمان مراجعه مشخصي براي هر بيمار اعلام مي‌کنيم اما بيمار در زمان مقرر خود نمي‌آيد.
وي افزود: علت اصلي شلوغي به دو دليل است. يکسري افراد پس از زمان اعلام شده مي‌آيند لذا نوبتشان رد شده و براي حفظ حقوق ساير افراد نمي‌توانيم او را فوري به نزد دکتر بفرستيم لذا بايد اندکي معطل بماند که اين عامل ازدحام مي‌شود.
اين منشي تاکيد مي‌کند: برخي از افراد نيز متأسفانه زودتر از موعد مقرر مي‌آيند که طبعاً بايد معطل بمانند. از مردم مي‌خواهيم در سر وقت حاضر شوند تا مشکلي پيش نيايد و ازدحام کاهش يابد زيرا همه نگران جان خود هستيم.
در هر حال ستاد مبارزه با کرونا در خراسان شمالي بناست امروز پس از مدت‌ها تشکيل جلسه دهد و بايد منتظر ماند و ديد در اين جلسه تصميمات جديدي پيرامون وضع محدوديت در استان اخذ خواهد شد؟

آخرين خبر خراسان شمالي در اينستاگرام :
https://instagram.com/bojnord_today