نماد آخرین خبر

افزایش 12 درصدی مصرف گاز خراسانی‌ها نسبت به سال گذشته

منبع
ايسنا
بروزرسانی
افزایش 12 درصدی مصرف گاز خراسانی‌ها نسبت به سال گذشته

ايسنا/ مدير بهينه‌سازي انرژي شرکت گاز خراسان رضوي گفت: مصرف گاز استان در سال 99 در بخش خانگي نسبت به سال گذشته 12 درصد افزايش مصرف داشته‌ است.

حميدرضا افشون، مدير بهينه‌سازي انرژي شرکت گاز خراسان رضوي در خصوص ميزان مصرف گاز در مشهد و خراسان رضوي در زمستان امسال اظهار کرد: در سال جاري حدود 100 هزار مشترک معادل 5 درصد به شبکه مصرف ما اضافه شده‌اند. وقتي تعداد مشترکين افزايش پيدا مي‌کند، مصرف بخش خانگي هم بالا مي‌رود. خراسان رضوي 10 درصد کل اشتراک کشور را به خود اختصاص داده و حدود 8 تا 10 کل کشور گاز مصرف مي‌کند.
وي افزود: مصرف گاز استان در سال 99 در بخش خانگي نسبت به سال گذشته 12 درصد افزايش مصرف داشته‌ است. تا اواخر آذر ماه نسبت به وضعيت مشابه در سال گذشته 15 دصد افزايش مصرف داشتيم اما در هفته ابتدايي بهمن ماه به دليل تبليغات گسترده مصرف گاز نسبت به دي ماه کاهش داشته است.
مدير بهينه‌سازي انرژي شرکت گاز خراسان رضوي خاطرنشان کرد: در مجموع با توجه به افزايش تعداد مشترکين، مصرف گاز نسبت به سال گذشته تفاوت چنداني ندارد اما با توجه به افزايش مصرف بخش خانگي، جهت حفظ شرايط پايدار بخش خانگي، محدوديت‌هايي در بخش تجاري و صنعت به وجود آورده‌ايم.
افشون در خصوص مديريت مصرف سوخت نيروگاه‌هاي توليد برق خاطرنشان کرد: ميزان مصرف گاز در بخش خانگي و صنعت ثابت است و بايد يک عدد ثابتي شود. وقتي در زمستان مصرف بخش خانگي افزايش مي‌يابد، با توجه به اولويت بخش خانگي بايد بخش قابل توجهي از آن مقدار ثابت را به بخش خانگي اختصاص داد. وقتي در روزهاي سرد زمستان، مصرف بخش خانگي در ترازوي مصرف گاز سنگيني مي‌کند، براي حفظ تعادل اين ترازو، بايد در طرف ديگر اين ترازو محدوديتي اعمال شود تا پايدار بماند.
وي تصريح کرد: به عنوان مثال مصرف بخش خانگي خراسان رضوي در دي ماه 75 تا 80 درصد بوده است که با توجه به افزايش مصرف بخش خانگي، مصرف سوخت در بخش صنعت با محدوديت مواجه مي‌شود، سوخت‌رساني به نيروگاه‌ها بر عهده وزارت نفت است. وزارت نفت در فصل زمستان مصرف گاز نيروگاه‌ها را کاهش مي‌دهد و در عوض سوخت مايع در اختيار آنان قرار مي‌دهد. اين بدان معني است که وزارت نفت در نهايت سوخت نيروگاه‌هاي را تامين مي‌کند تا مشکلي براي بخش صنعت به وجود نيايد.
مدير بهينه‌سازي انرژي شرکت گاز خراسان رضوي ادامه داد: اين موضوع هر سال وجود دارد و اگر قرار بوده سوخت نيروگاه‌ها کاهش يابد، بايد در سال‌هاي گذشته نيز با کمبود مواجه مي‌شدند اما مشکل‌نيروگاه‌هاي برق فقط در سال جاري  مشخص شده که بايد اين موضوع ريشه‌يابي شود، چرا که افزايش مصرف گاز بخش خانگي در فصل زمستان يک امري طبيعي است.
افشون در خصوص نحوه برخورد با مشترکين و ادارات پر مصرف بيان کرد: در حال حاضر قانوني براي تعطيلي گاز مشترکين پر مصرف نداريم. در قانون قسمتي با همين مضمون وجود دارد که در صورت افزايش مصرف مشترکين گاز رساني آنان قطع شود اما اجراي اين قانون کمي سخت‌گيرانه است، چرا که اگر گاز يک واحد توليدي را قطع کنيم، توليد کشور و استان با مشکل مواجه خواهدشد.
وي تاکيد کرد: اما در ادارات دولتي قضيه متفاوت است و دستور و ابلاغ اين موضوع هم آمده که در صورت عدم رعايت موارد مصرف صحيح، گاز رساني ادارات توليدي قطع شود. در ادارات دما بايد از 18 تا 21 درجه افزايش پيدا نکند. در روزهاي تعطيل موتورخانه‌هاي ادارات دولتي تعطيل شود و پس از پايان ساعت اداري نيز موتورخانه روشن نباشد، در غير اين صورت گاز آنان بدون هيچ ملاحظه‌اي قطع خواهد شد. حدود 25 هزار بازديد جهت کنترل دما از تمام ادارات کل استان داشته‌ايم که حدود 300 تا 500 اداره دولتي اخطار دريافت کرده و سپس گاز آنان قطع شده است.
مدير بهينه‌سازي انرژي شرکت گاز خراسان رضوي در خصوص مشترکين پر مصرف خراسان رضوي عنوان کرد: براي تعيين يک مشترک پر مصرف، معيارهاي متفاوتي از قبيل زيربناي خانه، تعداد افراد خانوار، شهرهاي سردسير و ... را بايد لحاظ کرد. در خراسان رضوي 2 ميليون و 430 هزار مشترک داريم که با توجه طرح تشويقي مشترکين کم مصرف که ملاک مصرف ماهانه براي آنان کمتر از 200 متر مکعب در نظر گرفته شده و مقايسه‌اي که با سال گذشته صورت گرفته، حدود 30 تا 35 مشترکين کم مصرف در خراسان رضوي داريم.
افشون يادآور شد: اگر مشترکيني نسبت به سال گذشته 10 درصد کاهش مصرف داشته باشند، 15 درصد از گازبهاي آنان رايگان محاسبه خواهد شد و اگر مشترکيني 10 درصد افزايش مصرف داشته باشند، گازبهاي آنان 15 درصد گران‌تر محاسبه خواهد شد. همچنين وزارت نفت با هزينه دولت طرحي جهت اصلاح و بهينه‌سازي موتورخانه‌هاي بخش خانگي و تجاري در نظر گرفته است که برآورد کرده‌ايم در صورت اصلاح موتورخانه‌هاي مشترکين، 10 درصد مصرف گاز آنان کاهش خواهد يافت.
وي گفت: قسمت عمده زمستان طي شده و تا کنون مشکلي نداشته‌ايم، از مردم تقاضا دارم تا شرايط استاندارد استفاده از گاز را رعايت کنند تا در صورت برودت هوا شاهد مشکلاتي کمتر در افت فشار و يا قطعي گاز برخي از مشترکين داشته باشيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar