نماد آخرین خبر

ذرت‌های حامل آفلاتوکسین از کشور خارج می‌شوند

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
ذرت‌های حامل آفلاتوکسین از کشور خارج می‌شوند

باشگاه خبرنگاران/ رئيس سازمان ملي استاندارد کشور گفت: ذرت‌هاي آلوده که از سال‌هاي گذشته تاکنون در انبار‌هاي بندر امام خميني(ره) دپو شده بودند، به تدريج در حال خروج از کشور هستند.

غلامرضا شريعتي، رئيس سازمان ملي استاندارد کشور با اشاره به مرجوع کردن ميزان قابل توجهي حدود ۷۰ هزار تن از ذرت‌هاي آلوده به سم آفلاتوکسين که از سال ۹۲ و ۹۴ در انبار‌هاي بندر امام خميني(ره) دپو شده بودند، اظهار کرد: هم اکنون نيز اقدامات لازم براي خارج کردن حدود ۱۵ هزار تن و تحويل به کشور مبداء در حال انجام است.
او با بيان اينکه مجوز خروج از کشور را ماه‌هاي قبل از سازمان ملي استاندارد، نهاد رياست جمهوري، دستگاه‌هاي قضايي و ساير دستگاه‌هاي متولي صادر شده است، افزود: اما ورود مقداري از آن‌ها به کشور براي توليد الکل و عليرغم ابلاغ دستورات ستاد ملي کرونا عملي نشد و فعلا تمرکز بر خروج آن‌ها و مرجوع شدن به کشور مبدا است.
شريعتي بيان کرد: اگر کشور براي توليد الکل به اين ذرت‌ها نياز داشته باشد، پيگيري‌هاي لازم براي ورود آن‌ها به کارخانه انجام مي‌شود، ولي خوشبختانه بيش از نيمي از محموله ۱۲۰ هزار تني در انبار‌هاي بندر امام خميني(ره) مرجوع شده اند و اميدواريم بتوانيم به زودي مابقي محصول باقيمانده را مرجوع کنيم.
رئيس سازمان ملي استاندارد کشور اظهار کرد: استاندارد ما در بحث ذرت تغيير کرده، به‌طوري‌که پيش از اين ۵ppm را مقياس آفلاتوکسين قرار داده بوديم، اما در ساير کشور‌ها اين مقياس متفاوت است، براي انسان و دام شيرده مقياس ۵ مدنظر است، ولي براي دام گوشتي آفلاتوکسين ۲۰ هم قابل قبول بوده و از قوانين جديد اين موارد لحاظ شد و اين تفاوت‌ها سبب شد که بسياري از منابع کشور را هدر دهيم.
اين مقام مسئول ادامه داد: به عبارتي ديگر ذرتي که آفلاتوکسين آن ۵ و براي الکل سازي و مصرف دام گوشتي مناسب بود، اجازه ورود به کشور را نمي‌داديم، اما اکنون اين مشکل رفع شده تا از هدررفت منابع کشور مطابق با استاندارد‌هاي بين المللي جلوگيري شود.

آخرين خبر خوزستان در اينستاگرام :
https://instagram.com/khouzestan_today