نماد آخرین خبر

اعلام بالاترین و پایین‌ترین نرخ بیکاری در بین ۳۱ استان کشور

منبع
بروزرسانی
اعلام بالاترین و پایین‌ترین نرخ بیکاری در بین ۳۱ استان کشور

ايران اکونوميست/ استان هاي مرکزي, تهران و آذربايجان شرقي به ترتيب کمترين نرخ بيکاري و استان هاي آذربايجان غربي و چهارمحال و بختياري و يزد بيشترين نرخ بيکاري را دارند.

آخرين نتايج طرح آمارگيري نيروي کار در زمستان 99 حاکي از اين است که نرخ بيکاري افراد 15 ساله و بيش‌تر نشان مي‌دهد که 9.7 درصد از جمعيت فعال(شاغل و بيکار)، بيکار بوده‌اند. بررسي روند تغييرات نرخ بيکاري حاکي از آن است که اين شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل(زمستان 98)، 9 درصد کاهش يافته است.
بررسي تغييرات نرخ مشارکت اقتصادي حاکي از آن است که اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل(زمستان98) 1.5 درصد کاهش يافته است.
در زمستان 99، به ميزان 40.9 درصد جمعيت 15 ساله و بيش‌تر از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند، يعني در گروه شاغلان يا بيکاران قرار گرفته‌اند. بررسي تغييرات نرخ مشارکت اقتصادي حاکي از آن است که اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل(زمستان98) 1.5 درصد کاهش يافته است.
جمعيت شاغلين 15 ساله و بيشتر در اين فصل 23 ميليون و 135هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 300 هزار نفر کاهش داشته است. بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده اقتصادي نشان مي‌دهد که در زمستان 99، بخش خدمات با 50.4 درصد بيش­‌ترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدي بخش‌هاي صنعت با 33.8 درصد و کشاورزي با 15.8 درصد قرار دارند.
نرخ بيکاري جوانان 15 تا 24 ساله حاکي از آن است که 23.6 درصد از فعالان اين گروه سني در زمستان 99 بيکار بوده‌اند. بررسي تغييرات فصلي نرخ بيکاري اين افراد نشان مي‌دهد، اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٣٩٨) 2.1 درصد کاهش يافته است.
بررسي نرخ بيکاري استان ها نيز حاکي از اين است کمترين نرخ بيکاري به ترتيب براي استان هاي مرکزي 6.8 درصد, تهران هفت درصد و آذربايجان شرقي هفت درصد است، همچنين نرخ بيشترين بيکاري از آن استان هاي آذربايجان غربي 14.7 درصد و چهارمحال و بختياري 13.4 درصد و يزد حدود 13.5 درصد است.