نماد آخرین خبر

بافت تاریخی شهر شاهدیه یزد ثبت ملی شد

منبع
بروزرسانی
بافت تاریخی شهر شاهدیه یزد ثبت ملی شد

روابط عمومي اداره‌کل ميراث فرهنگي يزد/ مديرکل ميراث فرهنگي يزد از ثبت ملي بافت تاريخي شهر شاهديه از توابع مرکز اين استان در فهرست آثار ملي کشور خبر داد.

سيدمصطفي فاطمي، مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري يزد با اعلام اين خبر گفت: بافت تاريخي اين شهر کهن از بافت‌هاي متفاوت کشور به شمار مي‌رود که به لحاظ معماري خاص به خصوص در ابرندآباد و منطبق بودن خانه‌هاي خشتي ايجاد شده بر روي تل رسي به علت آبياري باغ ها و پايين رفتن آب قنات حايز اهميت است.
وي در خصوص باغ‌هاي شاهديه هم اظهار کرد: باغ هايي در بخش پايين اين تل رسي قرار دارد  که حريم منظري و ميراث کشاورزي منطقه به شمار مي‌رود.
مديرکل ميراث فرهنگي يزد در مورد تاخير ثبت اين بافت تاريخي و موکول شدن آن به سال ۱۴۰۰، تصريح کرد: با توجه به فراواني تعداد پرونده‌هاي ميراث فرهنگي و تکميل بودن سهميه يزد در ثبت ملي آثار، بافت تاريخي شاهديه با محدوده دقيق اعلام شده به ميراث فرهنگي به عنوان محدوده واجد ارزش در سال جاري به ثبت رسيد.
فاطمي يادآور شد: از اين پس هرگونه تغيير و ساخت و ساز و اجراي طرح‌هاي شهري در اين بافت بايد با مجوز و نظارت اداره کل ميراث فرهنگي استان انجام شود.
شاهديه يکي از شهرهاي بخش مرکزي شهرستان يزد است که از سه بخش ابرندآباد، گردفرامرز و نصرت آباد تشکيل شد و  افزون بر ۲۵ هزار نفر جمعيت دارد. 
 
  
  

آخرين خبر يزد در اينستاگرام :
https://instagram.com/yazd_today