نماد آخرین خبر

اعتبار ویژه برای مرمت قنوات خراسان جنوبی اختصاص می‌یابد

منبع
شبستان
بروزرسانی
اعتبار ویژه برای مرمت قنوات خراسان جنوبی اختصاص می‌یابد

شبستان/ مديرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزي استان خراسان جنوبي گفت: خراسان جنوبي به دليل شرايط خشکسالي حاکم بر آن در بحث اعتباري مرمت قنوات ويژه ديده خواهد شد چراکه از ۴۱ هزار رشته قنات، ۱۷ درصد آن در اين استان وجود دارد.

رضا سرافرازي، مديرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزي استان خراسان جنوبي امروز در حاشيه افتتاح قنات بازسازي شده روستاي فريز شهرستان خوسف با اشاره به خشکسالي هاي چند ساله در خراسان جنوبي، اظهار کرد: خشکسالي در کشور ايران ماندگار شده است و شرايط نرمال، همين شرايطي است که در آن وجود داريم لذا بايد با شرايط کنونيِ آب و هوايي بتوانيم از منابع آب محدود استفاده و آن را مديريت کنيم.
مديرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزي با بيان اينکه آبي که از قنوات سرچشمه مي گيرد آبي بسيار با کيفيت و ارزشمند براي آب شرب و کشاورزي است، افزود: چون منبع آبي قنوات براي وزارت جهاد کشاورزي حائز اهميت است درصدد هستيم تا به اين منابع آب کمک کنيم تا پايدار بمانند.
وي تصريح کرد: اعتبارات خوبي با پيگيري‌هاي وزارت جهاد کشاورزي براي احياء و مرمت قنوات تخصيص و رشد خوبي هم داشته ايم، امسال مجلس هم براي اين بخش کمک کرده و اعتبارات افزايش خواهد داشت.
وي با بيان اينکه خراسان جنوبي تعداد بالايي از قنوات کشور را دارد، عنوان کرد: از ۴۱ هزار رشته قنات، ۱۷ درصد آن در خراسان جنوبي است لذا کمک مي کنيم تا پايداري اين منابع آبي بيشتر شود، البته مشارکت مردم در امر احياي قنوات خيلي مهم است هرچه مردم بيشتر مشارکت کنند، دولت آنها را بيشتر حمايت خواهد کرد.

مديرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزي بيان کرد: اعتبارات در سال گذشته جهشي بوده و امسال نيز افزايش خواهد يافت و به طبع آن سهم اعتباري خراسان جنوبي براي احياء و مرمت قنوات هم افزايش خواهد يافت.
سرافرازي گفت: در اين چند ساله اعتبارات خوبي براي سيستم هاي آبياري هاي نوين از طريق دولت اختصاص يافته است و امسال هم اعتبار داريم و در اين خصوص محدوديتي نداريم و به افراد متقاضي در اين خصوص کمک مي شود.
وي تصريح کرد: استان خراسان جنوبي به دليل شرايط خشکسالي حاکم بر آن در بحث اعتباري ويژه ديده خواهد شد، با توجه به شرايطي که برخي استان ها دارند شاخص هايي براي توزيع اعتبارات در طرح ها به ويژه قنوات در نظر گرفته شده که بر اساس اين شاخص، استان رتبه بندي شده و اعتبارات بر اساس همين شاخص و رتبه اختصاص خواهد يافت.
مديرکل دفتر آب و خاک وزارت جهاد کشاورزي بر بهره برداري بهينه از آب قنوات تأکيد کرد و گفت: بايد در پاياب قنات از سيستم هاي نوين آبياري استفاده شود اما مشکل اينجاست که اراضي پاياب خرده مالکي است لذا تقاضا داريم با همکاري هم آبياري نوين در راستاي مديريت منابع آبي اجرا شود.  

آخرين خبر خراسان جنوبي در اينستاگرام :
https://instagram.com/skhorasan_today