نماد آخرین خبر

قله شاهوار ثبت ملی شد

منبع
مهر
بروزرسانی
قله شاهوار ثبت ملی شد

مهر/ سرپرست ميراث فرهنگي استان سمنان گفت: طي ابلاغ رسمي علي اصغر مونسان، وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي کشور، قله شاهوار در فهرست ميراث طبيعي ملي ثبت شد.

حميدرضا دوست محمدي، سرپرست ميراث فرهنگي استان سمنان با بيان اينکه طي ابلاغ رسمي علي اصغر مونسان، وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي کشور، قله شاهوار در فهرست ميراث طبيعي ملي ثبت شد، اظهار کرد: اين قله در شمال شاهرود با دليل جاذبه‌هاي طبيعي به ثبت رسيده است.
وي با بيان اينکه نامه ثبت اين اثر ارزشمند خطاب به استاندار سمنان ارسال شده است، افزود: در اين نامه تاکيد شده که در اجراي تبصره ماده ۲ قانون تشکيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور مصوبه دي ماه ۸۲ و آئين نامه اجرايي آن مصوب چهارم مرداد ماه ۸۴ هيئت وزيران با موضوع ثبت ميراث طبيعي ارزشمند کشور در فهرست ميراث طبيعي ملي قله شاهوار واقع در استان سمنان شهرستان شاهرود، پس از تشريفات قانوني لازم به شماره ۸۸۵ مورخ بيست و ششم اسفند ماه ۹۹ در فهرست ميراث طبيعي ملي کشور به ثبت رسيد.
سرپرست ميراث فرهنگي استان سمنان گفت: در اين نامه همچنين آمده است که اثر مذکور ضمن رعايت حقوق مالکانه تحت نظارت و حمايت وزارت ميراث فرهنگي است و تدوين ضوابط حفاظتي و تعيين عرصه و حريم اين اثر بر عهده اين وزارتخانه خواهد بود هرگونه در و تصرف يا اقدام و عملياتي که منجر به تخريب يا تغيير در اصالت اثر شود ممنوع است.
قله شاهوار از اوايل دهه ۹۰ با تخريب گسترده به دليل معدن کاري دچار معضلات جدي زيست محيطي شد و در اين راستا ثبت ملي آن توسط ميراث فرهنگي، محيط زيست و دوست داران طبيعت، سازمان‌هاي مردم نهاد و همچنين سمن‌هاي فعال در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري و با حمايت رسانه‌ها، پيگيري و مطالبه شد.

آخرين خبر سمنان در اينستاگرام :
https://instagram.com/semnan_today