نماد آخرین خبر

تشریح نحوه ثبت‌نام الکترونیکی دانش‌آموزان در کرمان

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
تشریح نحوه ثبت‌نام الکترونیکی دانش‌آموزان در کرمان

باشگاه خبرنگاران/ رئيس اداره فناوري اطلاعات آموزش و پرورش کرمان نحوه ثبت نام الکترونيکي دانش آموزان را در سامانه سيدا و از طريق درگاه pada.medu.ir تشريح کرد.

جليل خجسته، رئيس اداره فناوري اطلاعات آموزش و پرورش استان کرمان اظهار کرد: ثبت نام الکترونيکي دانش آموزان تمامي دانش آموزان در پايه‌ها و مقاطع مختلف و انواع مدارس در سامانه سيدا و از طريق درگاه pada.medu.ir به شرح زير است:.

گام اول: سازمان مدرسه
براي آغار فرآيند ثبت نام دانش آموزان ابتدا مدير مدرسه در سيدا بايد؛
۱. سال و دوره جديد را ايجاد کند.(سال دوره ثبت نامي مي‌بايست دوره ضمن سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ انتخاب گردد).
۲. بعد از ايجاد دوره سال تحصيلي جديد مدير مي‌بايست سازمان مدرسه را تعريف(رشته، پايه، ظرفيت) و براي منطقه جهت تاييد ارسال کند.
تبصره: براي راحتي کار مدير سازمان سال گذشته مدرسه براي مدير نمايش داده شده و درصورت لزوم تغييرات مورد نياز اعمال و سپس تاييد و براي منطقه ارسال مي‌کند.
۳. سازمان ارسالي از طرف مدير مدرسه در سيدا در کارتابل طرح و برنامه منطقه جهت تاييد رشته، پايه و ظرفيت آن‌ها قرار مي‌گيرد. با تاييد سازمان مدرسه عملا امکان ثبت نام دانش آموزان در سال تحصيلي جديد فرآهم مي‌گردد.
تبصره: چنانچه سازمان مدرسه يعني رشته، پايه و ظرفيت پيشنهادي مدرسه مورد تاييد قرار نگيرد سازمانه مربوطه به همراه توضيحي که کارشناس طرح و برنامه استان در سامانه ثبت مي‌کند جهت اصلاح براي مدير مدرسه ارجاع مي‌شود.

گام دوم: ثبت نام
۱ – ثبت نام ميان پايه‌ها:
در اين خصوص مقرر شده است بعد از برگزاري امتحانات نوبت دوم و اعلام نتايج نهايي در سيدا، ثبت نام ميان پايه‌ها به صورت خودکار انجام گرفته و دانش آموز در پايه بالاتر در همان مدرسه مدرسه ثبت نام، و نيازي به مراجعه دانش آموز يا اولياي آن‌ها به مدرسه نباشد.
تبصره ۱: ثبت نام خودکار ميان پايه‌ها موقت بوده و دانش آموز با مراجعه به درگاه pada.medu.ir نسبت به نهايي کردن ثبت نام خود اقدام کرده و يا در صورت تمايل مي‌تواند چهار مدرسه ديگر را نيز به عنوان پيش ثبت نام انتخاب کند.
مراجعه دانش آموز به سامانه پادا الزامي نيست و چنانچه در زمان مشخص شده به درگاه مراجعه نکند سامانه به طورت خودکار ثبت نام دانش آموز را نهايي خواهد کرد.
تبصره ۲: نظر به اينکه ثبت نام دانش آموزان ميان پايه خودکار انجام و در مدرسه فعلي ثبت نام مي‌شود، چنانچه دانش آموزي در زمان مقرر به درگاه پادا مراجعه نکرد و ثبت نام آن قطعي شد، اما متقاضي ثبت نام در مدرسه ديگري مي‌باشد، مي‌بايست به درگاه pada.medu.ir مراجعه و از بخش درخواست انتقال دانش اموز درخواست انتقال به مدرسه ديگر را بدهد. طبيعي است با تاييد مديران مدارس مبدا و سپس مقصد امکان جابه جايي دانش آموز ميسر خواهد بود.

۲- ثبت نام دانش آموزان ورودي مقاطع
دانش آموزان ورودي مقاطع(پايه‌هاي اول، هفتم و دهم) مي‌بايست با مراجعه به درگاه pada.medu.ir اقدام به پيش ثبت نام در مدارس مورد نظر خود کند.
تبصره ۱: براي اين منظور به دانش آموز ۵ اولويت انتخابي داده مي‌شود.
تبصره ۲: محدوديت جغرافيايي با در نظر گرفتن ضوابطي در سامانه کنترل مي‌شود.
تبصره ۳: چنانچه دانش آموز مدرسه‌اي را در خارج از محدوده يا منطقه خود انتخاب کند، در خواست ابتدا به کارتابل مسول ستاد ثبت نام منطقه منتقل شده و در صورت تاييد آن امکان نمايش درخواست در ليست درخواست پيش ثبت نام مدرسه قرار خواهد گرفت.
تبصره ۴: به محض تاييد ثبت نام نهايي دانش آموز در يک مدرسه، به صورت خودکار تمامي اولويت‌هاي انتخابي ديگر دانش آموز حذف خواهد شد. بديهي است چنانچه بعد از تاييد نهايي دانش آموز بخواهد در مدرسه ديگري ثبت نام کند مي‌بايست از طريق درگاه pada.medu.ir در خواست لغو ثبت نام در مدرسه فعلي را داده و يا اينکه از گزينه درخواست انتقال دانش آموزان از درگاه فوق الذکر اقدام نمايد.
تبصره ۵: فايل‌هاي آموزشي در سطوح مختلف فرآيند‌هاي ثبت نام و اطلاع رساني‌هاي لازم، از طريق شبکه شاد و ديگر مکانيزم‌هاي ارتباطي صورت پذيرد، بنابراين هر سطح مسئوليت اطلاع رساني به سطوح پايين‌تر را به عهده خواهد داشت.(استان به مناطق، مناطق به مدارس و مدارس به اوليا و دانش آموزان)
تبصره ۶: تعريف کلمه و رمز عبور و يا بازنشاني آن براي دانش آموزان براي استفاده از درگاه pada از طريق سيدا و به دست مدير مدرسه صورت گرفته، و توسط مکانيزم‌هايي که در سامانه پيش بيني مي‌شود و يا ديگر راه‌هاي امن در اختيار دانش آموزان قرار گيرد.
تبصره ۷: ثبت نام دانش آموزان پايه دهم به جز مدارس خاص و مدارس غير دولتي با در نظر گرفتن شرايط هدايت تحصيلي دانش آموزان صورت مي‌گيرد.
تبصره ۸: مديران مدارس موظف هستند تا يک هفته قبل از آغاز فرآيند ثبت نام، سازماندهي مدرسه(از جمله ظرفيت رشته ،پايه‌هاي پذيرش مدرسه) را به تاييد منطقه برساند. در اين راستا مدير نسبت به ثبت دقيق اطلاعات محل مدرسه از جمله کد پستي و آدرس دقيق نيز در سامانه سيدا اقدام کند.
تبصره ۹: دانش آموزان و کاربران مي‌بايست اطلاعات محل اقامتي خود(از جمله کد پستي و آدرس دقيق) را در سامانه سيدا ثبت کند.(از طريق درگاه pada.medu.ir)

۳. ثبت نام مدارس خاص:
مدارس استعداد‌هاي درخشان:
نظر به اينکه ورودي اين مدارس داراي سامانه برگزاري آزمون متمرکز کشوري است، بعد از اعلام نتايج نهايي، ثبت نام قبول شدگان به صورت متمرکز و خودکار انجام مي‌شود.
تبصره: دانش آموزان ميان پايه اين گونه مدارس نيز مانند مدارس عادي در درگاه pada به صورت درخواست انتقال، انجام مي‌شود.

مدارس نمونه دولتي:
با توجه به اين که آزمون ورودي اين گونه مدارس به صورت استاني برگزار مي‌شود، امکان دريافت فايل قبول شدگان به دست ستاد ثبت نام استان و ثبت نام خودکار آن‌ها در سيدا فراهم شده است.

مدارس شاهد:
ثبت نام مدارس شاهد نيز در سال تحصيلي ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در سامانه سيدا انجام خواهد شد. دانش آموزان(ميان پايه و ورودي‌هاي مقاطع) مي‌توانند طبق ضوابط ثبت نام مدارس شاهد با مراجعه به درگاه pada.medu.ir، نسبت به پيش ثبت نام در مدرسه مورد نظر اقدام کنند.
تبصره ۱: اعلام ظرفيت ثبت نام مدارس خاص طبق زيرساخت‌هاي پيش بيني شده در سامانه سيدا انجام مي‌شود.
تبصره ۲: اگر ثبت نام دانش آموزي قبل از اعلام نتايج مدارس خاص، در مدرسه‌اي نهايي شود، به دليل اينکه در سامانه يکپارچه دانش آموزي به دانش آموز اجازه ثبت نام در بيش از يک مدرسه داده نمي‌شود، مي‌بايست ابتدا با مراجعه به درگاه پادا، درخواست لغو ثبت نام در مدرسه قبلي را داده و بعد از تاييد لغو ثبت نام توسط مدير مدرسه، امکان ثبت نام در مدارس خاص براي دانش آموز فرآهم خواهد شد.

ثبت نام مدارس غير دولتي:
ثبت نام دانش آموزان مدارس غير دولتي نيز به طور کامل مي‌بايست مانند مدارس ديگر در سامانه سيدا انجام شود، با اين تفاوت که ابتدا بايد قرارداد شهريه دانش آموزان که بين اوليا و مدير مدرسه غير دولتي منعقد مي‌گردد مي‌بايست در سامانه mosharekat.ir ثبت شود.
در سامانه سيدا از طريق وب سرويسي کنترل مي‌شود که قرارداد فوق الذکر ثبت شده و سپس اجازه ادامه فعاليت دانش آموز(کلاسبندي، برنامه هفتگي، دفتر آمار و مواردي از اين قبيل) در سيدا داده مي‌شود.

ثبت نام اتباع
در سامانه سيدا فرآيند‌هاي مربوط به ثبت نام و تخصيص کد دانش آموزي براي دانش آموزان اتباع، بدون سرپرست و مواردي از اين قبيل وجود دارد.

نکات:
۱. تعريف محدوده جغرافيايي براي مدارس در کارتابل ستاد ثبت نام منطقه قرار گرفته است. تعريف محدود براي تمامي مناطق اجباري نيست و تنها مناطقي که نيازمد تعريف محدوده ثبت نامي براي مدارس خود هستند از اين امکان استفاده مي‌کنند.
۲. براي تمامي پست‌ها و جايگاه‌هاي سازماني مانند طرح و برنامه، معاونت‌هاي آموزشي، سنجش، و غيره در سيدا نقهشاي متناسب تعريف و امکانات خاص آن‌ها در کارتابل مربوطه قرار داده شده است.
۳. طبق دستور العمل ثبت نام، ثبت نام دانش آموزان پايه اول بصورت حضوري انجام مي‌شود، بنابراين براي استان‌ها و مناطقي که تمايل دارند تلفيقي از ثبت نام حضوري و غير حضوري دارند امکان ثبت نام غير حضوري نيز فرآهم است.
۴. در کارتابل دانش آموز در درگاه پادا تمامي مراحل و فرآيند‌ها به اطلاع دانش آموز خواهد رسيد.
۵. چنانچه تمامي اولويت‌هايي که دانش آموز انتخاب کرده است توسط مديران تاييد نشوند اين موضوع در کارتابل دانش آموز در پادا اطلاع رساني شده و دانش آموز مي‌بايست نسبت به انتخاب اولويت‌هاي ديگر براي پيش ثبت نام اقدام شود.
۶. دانش آموزان متقاضي انتقال مي‌بايست از طريق درگاه پادا و بخش درخواست انتقال نسبت به ثبت در خواست انتقالي خود بين مدارس داخل يا خارج از منطقه و استان اقدام کنند.
۷. دقت داشته باشيد مدير مدرسه بعد از ثبت نام دانش آموزان توسط مراحل فوق امکان حذف ثبت نام دانش آموزان را نخواهد داشت.
۸. گواهي پايان دوره نوآموزان پيش دبستاني در سامانه سناد انجام شده و توسط مدير مدرسه قابل دريافت است. اين بخش براي سنوات آينده در سامانه سيدا راه اندازي خواهد شد.
۹. تمامي وب سرويس‌هاي مورد نياز سامانه سيدا از جمله ارتباط با سازمان ثبت احوال، ارتباط با پايگاه سنجش سلامت و غيره در سيدا توسعه داده شده است.

آخرين خبر کرمان در اينستاگرام :
Instagram.com/kerman_akhbar