نماد آخرین خبر

رشد ۵۰ درصدی قیمت رهن و اجاره مسکن در زاهدان

منبع
همشهري آنلاين
بروزرسانی
رشد ۵۰ درصدی قیمت رهن و اجاره مسکن در زاهدان

همشهري آنلاين/ شاخص قيمت اجاره‌بهاي واحد مسکوني در تابستان سال ۹۹ در استان سيستان و بلوچستان با ۱۵ درصد افزايش همراه بوده، اما اکنون شاهد رشد ۵۰ درصدي اجاره بها در شهر زاهدان هستيم.

عباسعلي سليماني، مدير روابط عمومي اداره کل راه و شهرسازي سيستان بلوچستان اظهار کرد: همه ساله شاهد رشد قيمت خريد و اجاره منزل در همه نقاط استان بوديم، البته اين شرايط شامل همه نقاط کشور هم مي‌شود، اما در يک‌سال اخير رشد قيمت‌ها چند برابر شده و خريد خانه و رهن و اجاره آن را براي طبقات متوسط و کم‌درامد شهري و روستايي دشوار کرده‌ است.
وي درباره وضعيت اجاره و رهن خانه در مرکز استان، گفت: برخلاف اغلب شهرهاي بزرگ و مراکز استان‌هاي کشور، مناطق شمال زاهدان جزو مناطق پايين شهر و حاشيه‌اي و مناطق جنوب آن هم  به عنوان مناطق مرفه‌نشين و بالا به شمار مي‌آيند.
مدير روابط عمومي اداره کل راه و شهرسازي سيستان بلوچستان ادامه داد: خيابان‌هاي دانشگاه، معلم و بزرگمهر از گران‌ترين نقاط زاهدان براي تهيه مسکن به‌شمار مي‌آيند که اخيرا شهرک نوساز قدير هم خيلي مورد توجه قرار گرفته و تهيه مسکن در اين شهرک براي اقشار کم‌درآمد تقريبا ممکن نيست.
سليماني افزود: همچنين بافت مرکز شهر که جزو بافت قديم هستند به دليل نزديکي به بازار و مراکز تجاري هم در بورس مسکن مرکز استان قرار دارند و قيمت اجاره بهاي اين مناطق نسبت به جنوب شهر پايين‌تر و نسيت به شمال شهر بالاتر است که مهم‌ترين خيابان‌هاي اين بخش شهر هم بهشتي، مولوي، شريعتي، مصطفي، امام و هسته مرکزي زاهدان هستند.
وي ادامه داد: شيرآباد و کريم‌آباد هم از مناطق حاشيه‌نشين زاهدان به حساب مي‌آيند که در شمال شهر واقع شده‌اند و اغلب ساکنان اين منطقه از قشر کم‌ درآمد شهر هستند.
همچنين مديرعامل شرکت تعاوني اتحاديه تعاوني‌هاي مسکن سيستان و بلوچستان افزايش قيمت‌هاي تهيه مسکن را چند برابر اعلام کرد و گفت: از سال گذشته تا به امروز شاهد افزايش چند برابري قيمت اجاره و رهن مسکن در زاهدان هستيم و اين مساله تهيه مسکن را براي مردم به ويژه طبقه متوسط جامعه و اقشار کم‌درآمد دشوار کرده است.
محمد جامي ادامه داد: سال گذشته در همين موقع سال، يک واحد ۵۰ يا ۶۰ متري در خيابان دانشگاه که از مناطق گران زاهدان به شمار مي‌آيد با ۱۰ تا ۲۰ ميليون وديعه و ۷۰۰ هزار تومان به اجاره مي‌رفت، اما اکنون اين رقم به ۴۰ ميليون تومان وديعه و يک ميليون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره رسيده است.
مديرعامل شرکت تعاوني اتحاديه تعاوني‌هاي مسکن سيستان و بلوچستان ادامه داد: تهيه مسکن در مناطق کريم‌آباد و شيرآباد اگرچه با رشد همراه بوده ولي در حال حاضر مي‌توان با پنج تا ۱۰ ميليون تومان رهن و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان خانه اجاره کرد.
جامي گفت: درچند سال گذشته ساخت و سازها در زاهدان رشد چشمگيري داشته و بخش قابل‌توجهي از نيازمندي‌هاي مرکز استان در مساله تهيه مسکن را برطرف ساخته است.
وي افزود: در شرايط حاضر شاهد آن هستيم که بسياري از موجران به گرفتن وديعه از مستاجران علاقه‌مندتر هستند که اين مساله اکنون در بسياري نقاط ديگر ديده نمي‌شود. دليل اين مساله هم اين است که مردم در ساخت و سازها مشارکت دارند و و پول اين وديعه‌ها را يا در ساخت و سازها سرمايه گذاري مي‌کنند.
جامي ادامه داد: برخي افراد هم براي خريد خانه با کمبود سرمايه برخورد مي‌کنند که باقي پول مورد نظر را با پول وديعه تامين مي‌کنند و خانه را بعد از خريد در اختيار مستاجران قرار مي‌دهند، البته اين مساله بيشترهنگام خريد خانه‌هاي نوساز روي مي‌دهد.
همچنين معاون امور مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازي سيستان و بلوچستان اظهار کرد: ما امسال نسبت به سال گدشته شاهد رشد ۵۰ درصدي در رهن و اجاره منزل در زاهدان هستيم.
ابوالفضل مهديار گفت: شهر زاهدان را از نظر بافت مسکوني و جمعيتي مي‌توان به سه بخش تقسيم کرد که رشد قيمت‌ها به نسبت در همه مناطق با رشد ۵۰ درصدي همراه بوده‌است.
وي افزود: يکي از راه‌هاي کاهش قيمت رهن و اجاره خانه، توليد مسکن است که اکنون شاهد رشد توليد مسکن در استان هستيم.
معاون امور مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازي سيستان و بلوچستان ادامه داد: همچنين دولت براي خانه‌دار کردن مردم، طرح اقدام ملي مسکن را راه‌اندازي کرده است که اولين پروژه طرح اقدام ملي مسکن براي تير و مرداد ماه امسال در زاهدان آماده مي شود.
مهديار بيان کرد: اين طرح در استان به دو صورت اجرا خواهد شد. يکي زير نظر اداره کل راه و شهرسازي سيستان و بلوچستان و ديگري زير نظر بنياد مسکن مي‌شود که در اين رابطه طرح‌هاي مربوط به شهر زاهدان و زابل توسط اين اداره کل و باقي شهرهاي استان توسط بنياد مسکن ساخته مي‌شوند.

آخرين خبر سيستان و بلوچستان در اينستاگرام :
https://instagram.com/zahedan_today