نماد آخرین خبر

بازسازی واحدهای مسکونی مناطق زلزله‌زده خراسان شمالی شروع شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
بازسازی واحدهای مسکونی مناطق زلزله‌زده خراسان شمالی شروع شد

ايرنا/ با گذشت حدود يک هفته(۲۷ ارديبهشت) از وقوع زلزله ۵.۵ ريشتري در جنوبغربي استان خراسان شمالي با پايان آواربرداري، عمليات بازسازي واحدهاي مسکوني مناطق زلزله زده در اين خطه شمالشرق کشور شروع شد.

علي محمدي، مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي خراسان شمالي گفت: عمليات بازسازي و بهسازي واحدهاي مسکوني خسارت ديده ناشي از زلزله ۵.۵ ريشتري در شهرستان‌هاي جاجرم، گرمه و مانه و سملقان در اين استان شروع شد.
وي اظهار کرد: براساس آخرين ارزيابي افزون بر يک هزار و ۳۰۰ واحد مسکوني براثر اين حادثه بين ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت ديدند که حدود ۱۲۱ واحد به طور کامل تخريب و نياز به بازسازي و نوسازي دارد.
مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي خراسان شمالي اضافه کرد: علاوه بر واحدهاي مسکوني تخريبي(۱۲۱ واحد) برخي ديگر از واحدهاي مسکوني خسارت ديده ناشي از زلزله به خصوص در مناطق روستايي نيز به دليل فرسودگي و خشتي و گلي بودن مصالح ساختماني، به بازسازي و نوسازي دارند که بايد در فهرست واحدهاي تخريبي قرار گيرند.
محمدي اظهار کرد: با وجود اين که هنوز مصوبات حمايتي هيات دولت براي بازسازي و نوسازي واحدهاي مسکوني ناشي از زلزله به استان ابلاغ نشد، کارهاي اجرايي براي تسريع در عمليات بهسازي و نوسازي در دست اجرا قرار گرفت.
وي اضافه کرد: براساس برنامه ريزي همانند ساير حوادث غيرمترقبه کار نقشه‌برداري، صدور پروانه ساخت و نظارت فني و مهندسي بر اين ساخت‌وسازها به طور رايگان با نظارت عاليه بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان انجام مي شود.
به گفته مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي خراسان شمالي پس از وقوع زمين لرزه و خدمات رساني اوليه به زلزله زدگان در منطقه، بنياد مسکن نيز با ۱۵ اکيپ کار ارزيابي از ميزان خسارت هاي ناشي از اين حوادث را در منطقه شروع کرد و حضور به موقع در منطقه باعث شد تا بازسازي نيز سرعت بگيرد.
محمدي اضافه کرد: گروه‌هاي ارزياب تمام اطلاعات واحدهاي مسکوني خسارت ديده را در قالب فرم تکميل و در سامانه اطلاعات به ثبت رساندند که به محض ابلاغ مصوبات حمايتي هيات دولت اين پرونده براي دريافت تسهيلات به بانک هاي عامل معرفي مي شوند.
وي اظهار کرد: با توجه به اين که تمام روستاهاي اين استان داراي طرح هادي هستند، واحدهاي مسکوني که در محدوده طرح قرار ندارند، طبق نقشه طرح لحاظ مي شوند.
مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي خراسان شمالي تصريح کرد: بيشتر واحدهاي مسکوني در روستاهاي زلزله‌زده اين استان در مناطق دشت واقع شدند و مشکلات و چالش هاي ساير روستاهايي که در بستر رودخانه‌ها واقع‌اند را ندارد و اين کار سرعت بازسازي ها را افزايش مي دهد.
محمدي با اشاره به اين که واحدهاي مسکوني زلزله زدگان براي بهسازي و نوسازي در اختيار پيمانکاران قرار مي گيرد، ابراز اميدواري کرد که اين واحدهاي مسکوني تا پيش از فرا رسيدن فصل سرما به پايان برسد.

آخرين خبر خراسان شمالي در اينستاگرام :
https://instagram.com/bojnord_today