نماد آخرین خبر

شناسایی ۳۰ محوطه جدید باستانی در اشنویه

منبع
صدا و سيما
بروزرسانی
شناسایی ۳۰ محوطه جدید باستانی در اشنویه

صدا و سيما/ رئيس ادارە ميراث فرهنگي اشنويە گفت: طي سه سال گذشته ۳۰ محوطه جديد باستاني در اشنويه کشف شده و مراحل ثبت و تعيين حريم آنها در حال انجام است.

روناک تاسا، رئيس ادارە ميراث فرهنگي اشنويە اظهار کرد: يکي از مطالبات جدي اداره ميراث فرهنگي و عموم شهروندان, ايجاد موزه آثار باستاني در اين شهرستان است.
وي افزود: براي احداث موزه در اشنويه از سوي اداره ميراث فرهنگي اقداماتي مانند تعيين مکان و درخواست تخصيص اعتبار انجام شده و در صورت اتمام مراحل اداري ساخت آن در زمين بلوار ورودي شهر آغاز مي شود.
تاسا با اشاره به لزوم حفظ و نگهداري محوطه هاي باستاني گفت: تعيين حريم و ثبت محوطه هاي باستاني اولين گام براي حفاظت از محوطه هاي باستاني است.
رئيس ادارە ميراث فرهنگي اشنويە گفت: در سه سال گذشته ۳۰ محوطه جديد باستاني در اشنويه کشف شده و مراحل ثبت و تعيين حريم آنها در حال انجام است.
وي تصريح کرد: با احتساب محوطه هاي ثبت شده هم اکنون ۱۳۶ مکان و محوطه باستاني در اشنويه کشف شده است.
رئيس ادارە ميراث فرهنگي اشنويە با ابراز نگراني از تصرف و تخريب بعضي از محوطه هاي باستاني، گفت: پروژه هاي ساختماني و عمراني خطر جدي براي تخريب محوطه هاي باستاني اشنويه در چند سال اخير است.
تاسا با اشاره به آبگيري سدچپرآباد و محوطه هاي باستاني در محدوده اين سد، گفت: با آبگيري سد چپرآباد ۱۳ محوطه باستاني زير آب خواهد رفت که لازم است به سرعت نسبت به کاوش و استخراج اشياي باستاني در اين محوطه ها اقدام شود تا اطلاعات تاريخي اين محوطه ها از بين نرود.
وي با اشارە بە برخورد قضايي با حفاران غيرمجاز و تصرف کنندگان محوطه هاي باستاني در اشنويه گفت: طي دو سال گذشته چندين پرونده قضايي براي حفاران غيرمجاز تشکيل شده و ۹ مورد رفع تصرف و خلع يد صورت گرفته است.
رئيس ادارە ميراث فرهنگي اشنويە تصريح کرد: از آنجا که قريب به اتفاق محوطه هاي باستاني اشنويه محل سکونت مردم عادي بوده اند اغلب اشياي باستاني اين محوطه ها شامل کوزه هاي سفالي و فاقد ارزش مادي هستند و تصور عمومي از وجود گنج در آنها غير واقعي است.

آخرين خبر آذربايجان غربي در اينستاگرام :
https://instagram.com/wazerbaijan_today