نماد آخرین خبر

پنجمین اثر خراسان جنوبی امسال ثبت جهانی می‌شود

منبع
ايرنا
بروزرسانی
پنجمین اثر خراسان جنوبی امسال ثبت جهانی می‌شود

ايرنا/ مديرکل ميراث‌ فرهنگي، گردشگري و صنايع‌ دستي خراسان جنوبي گفت: تير ماه امسال با حضور کارشناسان سازمان يونسکو، پنجمين اثر اين استان با عنوان "کاروانسراها" به ثبت جهاني مي‌رسد.

حسن رمضاني، مديرکل ميراث‌ فرهنگي، گردشگري و صنايع‌ دستي خراسان جنوبي بيان داشت: در حال حاضر چهار اثر جهاني شامل باغ و عمارت اکبريه، قنات بلده فردوس، بيابان لوت و روستاي خراشاد در استان خراسان جنوبي وجود دارد که سه اثر از اين تعداد در دولت تدبير و اميد ثبت جهاني شد.
وي بيان کرد: تاکنون هزار و ۵۰۰ اثر تاريخي در خراسان جنوبي شناسايي شده و ۹۴۸ اثر ثبت شده در فهرست ميراث ملي کشور از اين استان است.
مديرکل ميراث‌ فرهنگي، گردشگري و صنايع‌ دستي خراسان جنوبي گفت: ۱۰ منطقه گردشگري و ۱۴ روستاي هدف گردشگري در اين استان وجود دارد و ۱۰ هزار هنرمند صنايع‌ دستي در ۶۰ رشته صنايع دستي فعاليت مي‌کنند.
وي افزود: در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم ۳۰ ميليارد تومان در زمينه تامين زيرساخت‌هاي صنايع دستي هزينه شده و ۶۰ ميليارد تومان تسهيلات هم در اين مدت پرداخت شده است.
رمضاني با بيان اينکه ۳۵ نوع از توليدات صنايع‌ دستي خراسان جنوبي داراي نشان مرغوبيت است گفت: ۵۹۰ مجوز توليد خانگي نيز در اين استان صادر شده است.
وي گفت:‌ راه‌اندازي ۲ رصدگاه در پلوند فردوس و سه‌قلعه سرايان از برنامه‌هاي وزارت ميراث‌ فرهنگي، گردشگري و صنايع‌ دستي است که اولين بار در کشور عملياتي مي‌شود و برنامه‌ريزي براي تدوين اطلس گردشگري استان نيز انجام شده است.

۲۴ کاروانسراي باارزش در استان خراسان جنوبي قرار دارد که برخي از آنها مرمت و بازسازي شده‌اند.
کاروانسراهاي سرايان، کلمرد، جوخواه و چهار گنبد طبس، اصفاک بشرويه و خوشاب فردوس از جمله کاروانسراي مرمت شده و در حال بهره برداري استان هستند.

آخرين خبر خراسان جنوبي در اينستاگرام :
https://instagram.com/skhorasan_today