نماد آخرین خبر

چطور از سوختن لوازم برقی در زمان قطع برق جلوگیری کنیم؟

منبع
فارس
بروزرسانی
چطور از سوختن لوازم برقی در زمان قطع برق جلوگیری کنیم؟

فارس/ بسياري از ما در خانه‌هايمان وسايل برقي زيادي از جمله يخچال، لباس‌شويي، تستر، سشوار و ... داريم. اين وسايل غالباً براي زندگي روزمره ما حياتي هستند؛ به همين دليل ما بايد از اختلالات الکتريکي که باعث سوختن وسايل برقي مي‌شوند، جلوگيري کنيم؟

بسياري از ما در خانه‌هايمان وسايل برقي زيادي از جمله يخچال، لباسشويي، تستر، سشوار و غيره داريم. اين وسايل غالباً براي زندگي روزمره ما حياتي هستند.
به همين دليل ما بايد از اختلالات الکتريکي که باعث سوختن وسايل برقي مي‌شوند، جلوگيري کنيم. چطور از سوختن لوازم برقي بر اثر نوسان و قطعي برق جلوگيري کنيم؟
نوسان برق مي‌تواند تأثير بدي روي لوازم برقي ما داشته باشد و لوازم برقي حساس و گران را از بين ببرد. اين روزها با افزايش قيمت دلار شاهد افزايش نجومي قيمت لوازم برقي هستيم؛ مسلماً با سوختن لوازم برقي جايگزين کردن آنها کار بسيار سختي خواهد بود؛ بنابراين براي کم کردن هزينه‌ها بايد تا جايي که مي‌توانيم از اين لوازم محافظت کنيم؛ اما نوسان برق چيست؟ و راه‌هاي جلوگيري از سوختن لوازم برقي ناشي از قطع برق چگونه است.
نوسان برق با افزايش و کاهش ناگهاني ميزان جريان برق موجود در سيستم الکتريکي به وجود مي‌آيد که مي‌تواند علت‌هاي مختلفي داشته باشد که از اين بين مي‌توان به مواردي همچون رعد و برق، الکتريسيته ساکن، خيس شدن مسيرهاي سيم‌کشي بر اثر بارش باران، استفاده از دستگاه‌هاي پرمصرف، استفاده از دستگاه‌هايي که داراي ولتاژ القايي بالايي هستند، دستگاه‌هاي معيوبي که ميزان مصرف برق ثابتي ندارند و … اشاره کرد.
اگر در منطقه‌اي زندگي مي‌کنيد که رعد و برق زيادي دارد شما مي‌توانيد از سرج ارستر يا برق‌گير استفاده کنيد. معمولاً از برق‌گير براي محافظت از سوختن لوازم برقي ناشي از ولتاژ زياد ناشي از عوامل خارجي يا تغيير جريانات داخلي استفاده مي‌شود. برق‌گير جريان هادي موجود در وسايل برقي را به زمين وصل مي‌کند و در نتيجه جريان اضافه به زمين انتقال داده مي‌شود.
تا جايي که امکان دارد براي وسايل برقي خود محافظ بخريد تا خسارت ناشي از قطع برق را به حداقل برسانيد. اين ساده‌ترين، سريع‌ترين و ارزان‌ترين راه حل براي جلوگيري از سوختن وسايل برقي شماست. اين محافظ‌ها مجهز به فيوز هستند که در صورت اختلالات برقي (ولتاژ بيش از حد، قطع برق و …) از وسايل برقي شما محافظت مي‌کند؛ اما لازم به ذکر است که نمي‌توان تمام وسايل برقي از جمله لامپ‌ها را از خطر سوختن در هنگام نوسان برق نجات داد.
به جاي اينکه براي تک‌تک وسايل خود محافظ بخريد مي‌توانيد خانه خود را به يک جعبه فيوز مجهز کنيد. جعبه فيوز از نوسانات ولتاژي که از طريق سيم‌کشي خانه شما به وسايل برقي مي‌رسد محافظت بيشتري مي‌کند و خطر سوختن لوازم برقي را کاهش مي‌دهد. جعبه فيوزها براي پذيرش ۲۴۰ ولت طراحي شده‌اند و اين بدان معناست که شما به دو فضاي خالي براي نصب اين دستگاه نياز داريد.
سوختن وسايل برقي به علت نوسان برق مي‌تواند دلايل مختلفي داشته باشد. اگر شما در اين زمينه تجربه‌اي نداريد توصيه مي‌کنيم با يک تکنسين مجرب برق تماس بگيريد. خطوط برق ورودي و جعبه فيوز و محافظ شما بايد به صورت دقيق و درست نصب شود. هر وسيله برقي داراي محدوديت‌هاي ولتاژ است که بايد بدانها نيز توجه داشته باشيد.
در بسياري از کشورها، در حمام و آشپزخانه از GFCI استفاده مي‌کنند. اين وسيله داراي دکمه‌هاي قرمز و مشکي Test و Reset است که جريان برق داخلي و خارجي را براي هر سوکت نظارت مي‌کند و اگر جريان برق بيشتر از يک حد مجاز باشد برق را قطع مي‌کند تا از سوختن لوازم برقي شما جلوگيري کند.
احتمالاً در مورد دستگاه‌هاي يو.پي.اس شنيده‌ايد. اين دستگاه داراي يک باتري يدکي است که در صورت قطع برق از آن استفاده مي‌کند تا شما بدون قطع شدن ناگهاني برق بتوانيد وسايل برقي خود را خاموش و يا از پريز بکشيد. يو.پي.اس بيشتر براي محافظت از کامپيوترهاي روميزي در برابر قطع ناگهاني برق استفاده مي‌شود.
بهترين روش مقابله با سوختن لوازم برقي اين است که هر موقع که از اين لوازم استفاده نمي‌کنيد آنها را از پريز برق جدا کنيد. نوسان برق نمي‌تواند به دستگاه‌هايي که به برق وصل نشده‌اند آسيب برساند و اين حرکت هوشمندانه‌اي براي صرفه‌جويي در انرژي و حفظ ايمني است.

 

آخرين خبر سمنان در اينستاگرام :
https://instagram.com/semnan_today