نماد آخرین خبر

کارگاه‌های عبابافی نایین در دل زمین

منبع
ايسنا
بروزرسانی

ايسنا/ وجود مکان هاي تاريخي متعدد، مساجد و حسينيه تاريخي، خانه هاي تاريخي، آتشکده ها، قلعه هاي تاريخي، کاروانسراهاي تاريخي، آب انبارهاي تاريخي، يخچال‌هاي تاريخي، فرش و عبا و غذاهاي بومي و محلي خاص منطقه نايين مانند ماستينه، کپچو، نان محلي، گياهان دارويي خاص اين شهر را به يکي از جاذبه هاي گردشگري کشور تبديل کرده است.

يکي از مشاغل بسيار قديمي اين خطه از سرزمين ايران عبا بافي است. بافت عبا در محله محمديه نايين تاريخي چند صد ساله دارد و آنچه از گفته استاد کاران عبا باف بر مي‌آيد نشان از تجارت و داد و ستد فراوان کالاهاي مختلفي از قبيل همين عبا در گذشته‌هاي نه چندان دور با کشورهاي مختلف دارد به خصوص با همسايگان عرب زبان.
مدت زيادي نيست که کارگاه هاي فراوان اين محله تاريخي که بيش از ۳۰ غرفه بوده يکي پس از ديگري بازار و فروش خود را از دست داده و به ناچار مجبور به تعطيلي شده اند. کارگاه هاي عبا بافي در دل زمين به صورت دست کند حفر شده اند تا فضايي خنک و آرام را در اختار استاد کاران و عبابافان قرار دهد.
جنس عباي نايين از کرک شتر يا پشم گوسفند است و در رنگ‌هاي سرخ و خرمايي بيشتر براي فصل زمستان بافته مي‌شود که طول هر طاقه عبا 6 متر و وزن آن دو و نيم کيلوگرم است. حفظ چنين مشاغلي با توليد چنين محصولات با کيفيتي مي‌تواند به عناوين مختلف به کاهش بيکاري در منطقه کمک کند.

آخرين خبر اصفهان در اينستاگرام :
https://instagram.com/isfahan_today