نماد آخرین خبر

اولین کُرّه گورخر بوم‌زاد در پارک ملی کویر استان سمنان متولد شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
اولین کُرّه گورخر بوم‌زاد در پارک ملی کویر استان سمنان متولد شد

ايرنا/ مديرکل حفاظت محيط زيست استان سمنان گفت: اولين کُرّه گورخر بوم‌زاد در پارک ملي کوير استان متولد شد و به زودي کره هاي گورخر ديگر متولد مي‌شود.

امير عبدوس، مديرکل حفاظت محيط زيست استان سمنان اظهار کرد: همزمان با روز جهاني تنوع زيستي پس از ۱۱ ماه انتظار اولين کره گورخر بوم‌زاد در پارک ملي کوير واقع در شهرستان گرمسار استان سمنان متولد شد.
وي بيان کرد: زماني که تصميم به رهاسازي همه گورخرهاي ماده آبستن به همراه يک نر نابالغ در طبيعت پارک ملي کوير گرفته شد بسياري از دوستداران محيط زيست نگران خروج گورخرها از پارک و حرکت‌شان به سمت زادگاه اوليه خود يعني پارک ملي توران در شهرستان شاهرود استان سمنان بودند اما با تمهيدات انجام شده براي پيشگيري از اين اتفاق، اکنون تلاش‌ها به نتيجه رسيد.
مديرکل حفاظت محيط زيست استان سمنان بيان کرد: در اولين اقدام از ۲ سال پيش مکان سايت نگهداري گورخرها که در گذشته در نقطه اي دوردست انتخاب شده بود به کنار پاسگاه سنگفرش شاه عباسي منتقل و  يک سايت تکثير مجهز  در اين مکان ساخته شد.
عبدوس افزود: سايت تکثير گورخر با امکاناتي مانند هشت فضاي جداگانه براي جداسازي، راهروي ايمن براي جابجايي بين فضاها، آبشخورها و وان‌هاي تغذيه، گيت‌هاي مقيدسازي و فضاي مسقف که هيچيک در سايت قبلي وجود نداشت، تجهيز شد.
وي تصريح کرد: براي انتقال گورخرها از سايت قديم به سايت تکثير، يک تريلر کاروان حمل گورخر به ايمن ترين شکل ممکن ساخته شد.
مديرکل حفاظت محيط زيست استان سمنان خاطرنشان کرد: در اطراف سايت تکثير به همت محيطبانان چند آبشخور ساخته شد و ابتدا ۲ راس از ماده‌هاي آبستن براي آزمايش رهاسازي شدند که  ۲ هفته در طبيعت رها بودند و هر روز براي شرب و تغذيه به کنار سايت مي‌آمدند و ضمن اينکه از طريق راهروي تعبيه شده در سايت حتي براي تغذيه به جايگاه قبلي خود در داخل سايت هم بازمي‌گشتند.
عبدوس اضافه کرد: در يکي از روزهايي که گورخرهاي رها شده در داخل جايگاه بودند در را بسته و چند روز بعد در اواخر آبان ماه گله متشکل از پنج ماده آبستن و يک نر نابالغ با هم رهاسازي شدند تا اولين گله گورخر آزاد در پارک ملي کوير را تشکيل دهند و  از آن روز تا کنون محيط بانان اين گله را هر روز رصد کردند تا در اين روزها شاهد زايمان موفق اولين نوزاد متولد طبيعت باشيم.
وي يادآور شد: تعدادي زايمان پيش از اين در محيط محصور قبلي هم اتفاق افتاده بود اما درصد موفقيت زايمان‌ها  در اسارت به مراتب کمتر از طبيعت است.

آخرين خبر سمنان در اينستاگرام :
https://instagram.com/semnan_today