برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تعطیلی پنجشنبه‌ها تا پایان شهریور برای کاهش مصرف برق

منبع
رکنا
بروزرسانی
تعطیلی پنجشنبه‌ها تا پایان شهریور برای کاهش مصرف برق

رکنا/ رئيس کميسيون انرژي با اشاره به خاموشي‌هاي مکرر گفت: به دولت پيشنهاد داديم تا پايان شهريور روز‌هاي پنجشنبه در سراسر کشور تعطيل شود.

آنچه مسلم است اين است که قطع برق مکرر نه تنها امنيت و جان و مال مردم را تحت تاثير قرار داده است، که اين بار قطع برق بخش توليد را هم دچار صدمات جبران ناپذير کرد. ديروز هم از سوي شرکت توانير طي نامه اي محدوديت شديدي براي صنعت فولاد ابلاغ شد. در پي اين نامه شرکت توانير گفته است که اين محدوديت شديد از سه شنبه 15 تير اعمال مي‌شود. همچنين شرکت توانير اعلام کرده است که آن دسته از شرکت‌ ها که محدوديت را رعايت نکنند، تا اطلاع‌ ثانوي با قطع برق مواجه خواهند شد.
حسنوند رئيس کميسيون انرژي در حاشيه نشست فوق‌العاده بررسي خاموشي‌هاي مکرر در کميسيون انرژي و در جمع خبرنگاران، با بيان اينکه در نشست امروز در دو بخش اقدامات کوتاه و ميان‌ مدت و بلندمدت به بحث پرداختيم، اظهار کرد: امروز ظرفيت‌هاي مختلفي وجود دارد که براي کمک صنعت برق بايد از آن استفاده شود.
وي ادامه داد: برخي از وزارتخانه و سازمان‌ها مانند وزارت نفت و پتروشيمي‌ها که داراي نيروگاه‌هاي برق هستند بايد به طور کامل در اختيار وزارت نيرو قرار بگيرد و به مدار کشور اضافه شود.
حسنوند گفت: برق بخش خصوصي آماده است که با انعقاد قرارداد ظرف هفته آينده وارد مدار شود، همچنين برخي از نيروگاه‌ها که با تأخير توليد مواجه شده از جمله نيروگاه رامين ديروز 316 مگاوات وارد مدار شد و مي‌تواند حدود 300 مگاوات ديگر به توليد کشور اضافه شود و اين موضوع يکي از راه‌هاي جلوگيري کاهش خاموشي هاست.
وي ادامه داد: در کنار اين موضوع وزارتخانه‌ها، تمام نيرو‌هاي مسلح و بيمارستان‌ها موظف شدند از ژنراتور‌هاي خود استفاده کند و از برق سراسري کمتر استفاده شود که مشترکين مصرف خانگي با کاهش قطعي روبه‌رو شوند، همچنين دو درصد از مصرف برق کشور در روشنايي و معابر است که از وزارت نيرو خواستيم اين روشنايي معابر تقليل شود.
حسنوند با اشاره به قطعي همزمان آب و برق در برخي شهر‌ها گفت: همچنين در بحث قطع آب که با همزمان با قطعي برق صورت مي‌گيرد کميته مشترک‌اي توسط نهاد‌هاي مربوط و ديوان محاسبات براي خريد ديزل ژنراتور تشکيل شود.
وي با اشاره به صادرات برق هم گفت: در بخش صادرات نيز توصيه‌هايي شد که اولويت بايد براي مصرف داخلي لحاظ شود، در صورتي که واردات برق نياز باشد بتوانيم آن را تسريع دهيم که همه مجموعه بتواند کمک کنند.
رييس کميسيون انرژي مجلس با اشاره به پيشنهادات امروز اين کميسيون براي جلوگيري از خاموشي‌ها گفت: پيشنهادات اين بود در برخي از استان‌هاي جنوبي کشور به طور متوالي در چند هفته استان‌هاي بوشهر، هرمزگان خوزستان، بخشي از فارس، سيستان و بلوچستان و ايلام و استان‌هاي گرمسيري حتماً تعطيلي داشته باشد و شهر‌هاي قرمز و حتماً دولت تعطيل اعلام کند و همچنين تمام شهر‌هاي کشور تا پنجشنبه‌ها تعطيل اعلام شود تا به کاهش مصرف برق کم کند.
وي افزود: موضوع رمز ارز‌ها که جدي است، تمام مجوز‌ها لغو شود و تمام مشترکين پر مصرفي که بيش از 30 درصد غير متعارف افزايش مصرف داشتند مشخص است، اين‌ها جز رمز ارز‌هاي غيرقانوني و غيرمجاز هستند و تصميمي که توسط دادستان کل کشور و فرمانده کل سپاه گرفته شده بسيج به عنوان ضابط در کنار نيرو‌هاي انتظامي وارد شوند و بامراکز غيرمجاز برخورد کنند.
حسنوند تاکيد کرد: همچنين رمز ارز‌هاي داراي مجوز هم تعطيل شوند، رمز ارز‌هايي توسط وزارت صنعت و نفت مجوز داده شده فاقد مکان استقرار هستند و بايد تمام اين جداول مشخص شود و توسط شوراي تامين برخورد لازم را داشته باشيم.
رييس کميسيون انرژي همچنين گفت: برنامه‌هاي ميان مدت و بلندمدت ابلاغ شده که در روز‌هاي آينده با جلساتي خواهيم داشت به سران قوا تمام پيشنهادات ارجاع خواهد داده شد.