رفتوآمد مردم در شیراز دوباره مختل شد
تسنيم/ پس از تقريبا دو ماه که اتوبوسهاي شهري شيراز کار خود را به مدت دو روز تعطيل کردند، امروز نيز رانندگان در اعتراض به وضع موجود اتوبوسها را از پارکينگ خارج نکرده و رفتوآمد مردم مختل شد.
تقريبا يک ماه پيش بود که رانندگان برخي از خطوط اتوبوسهاي شهري شيراز در اعتراض به پرداخت کم يارانه و نداشتن حقوق کافي خدماتدهي خود را تعطيل کردند و براي دو روز رفتوآمد مردم با مختل مواجه شد.
پس از دو روز و وعدههايي که مسئولان حملونقل شهري براي بهبود شرايط دادند، خدماتدهي اتوبوسها از سر گرفته شد تا اينکه امروز صبح دوباره مردم شيراز با نبود اتوبوسها و ساعتها معطلي براي رفتن به محل کار مواجه شدند.
تعداد زيادي از شهروندان که براي حاضر شدن در محل کار يا انجام امور روزمره خود ساعتها منتظر اتوبوس بودند اما وقتي خبري از اتوبوسهاي شهري نشد مجبور بودند که به ايستگاههاي تاکسي مراجعه کنند. مشاهدات ميداني خبرنگار تسنيم حاکي از آن است که در هر ايستگاه مردم بسياري بيخبر از آنچه رخ داده است، منتظر اتوبوس بودند.
در پايانه شهيد دستغيب، پايانه نمازي و لشگري شيراز تعداد زيادي از اتوبوسها قرار داشتند که رانندگان درهاي اتوبوس را بسته و خودرو را پارک کرده بودند. درآمد کم، سختي کار آن هم در گرماي طاقتفرسا و گراني قطعات را از جمله دلايلي است که سبب نارضايتي رانندگان اتوبوس شده است.
ماجرا از اين قرار است که شهرداري اتوبوسها را به بخش خصوصي يا به اصطلاح بهرهبردار واگذار کرده و در قبال اين واگذاري مبلغي تحت عنوان يارانه به بهرهبرداران پرداخت ميکند و ثابت بودن نرخ يارانه و پرداخت ديرهنگام توسط شهرداري از مهمترين مطالبات رانندگان است.
اين در حالي است که در همان تاريخ 11 خردادماه مسعود طهماسبي، معاون حملونقل شهردار شيراز اين مشکل را به زمين بهرهبرداران و رانندگان انداخت و از حل مشکل سخن گفت.
به گفته وي شهرداري کل ناوگان اتوبوسراني را به بخش خصوصي واگذار کرده که به آنها بهرهبردار گفته ميشود، تعدادي از رانندگان خودشان بهرهبردار هستند و تعدادي از بهرهبرداران نيز اتوبوس را به رانندگان ميدهند، اکنون بين بهرهبرداران و رانندگان در زمينه پرداخت حقوق اختلاف نظر پيش آمده بود.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري شيراز گفته بود که امسال حقوق رانندگان را 50 درصد افزايش داديم اما ظاهرا برخي از بهرهبرداران حقوق رانندگان را پرداخت نکرده بودند که همين امر مشکلساز شده بود.
اما اين اظهارات در حالي است که هم در آن تاريخ و هم امروز که رانندگان دوباره مطالبه خود را با خاموش کردن و پارک کردن اتوبوسها نشان دادند، ميگويند: شهرداري از سال 98 يارانه را تغيير نداده در حالي که هزينههاي رانندگان اعم از هزينه زندگي و تعميرات و غيره چندين برابر شده است.
يکي از رانندگان که خود بهرهبردار نيز هست امروز صبح در گفتوگو با تسنيم اظهار داشت: حقوق کم و نداشتن حداقل حقوق اداره کار، نداشتن بيمه، کم شدن مسافر به دليل کرونا و از همه مهمتر پرداخت يارانه از سوي شهرداري بر مبناي سال 98 مهمترين دلايل رانندگان براي اعتراض و تعطيلي بوده است.
وي که تمايلي نداشت نامش در گزارش ذکر شود، افزود: در نوبت گذشته سازمان حملونقل شهرداري قول داد که مشکل را حل کند اما يکي دو ماه گذشته و مشکل حل نشده است. به گفته اين راننده و بهرهبردار اتوبوس شهري شيراز وضع موجود هم مورد اعتراض رانندگان است و هم بهرهبرداران.