حکایت تکراری کمبود ناوگان اتوبوس درونشهری در بیرجند

تسنیم/ در حالی شهروندان بیرجندی از کمبود ناوگان اتوبوسرانی درون شهری و تاخیر اتوبوسها گلایه دارند که مسئولان از کاهش ۶۸ درصدی جابهجایی مسافر در شش ماه نخست امسال خبر میدهند.
در ابتدای صبح با سرعت خود را با ایستگاه اتوبوس میرسانم تا به موقع به محل کار برسم. یک ساعتی میشود که منتظرم و هر از گاهی نگاه بر ساعت پشت دستش میاندازم و نگاه دیگر هم بر ابتدای بلوار که شاید از دور اتوبوس را ببینم، اما گویا خبری نیست که نیست.
تاب و قرار ندارم تاکسی خطی هم آن دور و بر پیدا نمیشود، از اینکه اول صبح از خانه بیرون آمده و بازهم باید دیر به محل کارم برسم، حسابی کلافه هستم. تصمیم میگیرم تا ایستگاه بعدی پیاده بروم، هنوز چند قدمی دور نشدهام که اتوبوس میرسد خود را به سرعت هر طور که شده داخل اتوبوس جا میکنم اتوبوس شلوع است و برخی شهروندان ایستاده و برخی نشستهاند. راننده با اینکه مسافر زیادی سوار دارد اما با سرعت زیاد حرکت می کند و گویا تاخیر خود را میخواهد با افزایش سرعت جبران کند.
فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی
به سراغ یکی از مسافران میروم که از اهالی بلوار شعبانیه است. وی از فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی گلایه میکند و اینکه بیشتر اتوبوسهای شهری سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسبی ندارند یا اگر هم دارند از آنها استفاده نمیشود.
احمدی با گلایه از معابر و خیابان های پرتردد اما کم عرض شهر مرکز استان از جمله خیابانهای طالقانی، جمهوری گفت: این مشکل زمان رسیدن به مقصد را برای مسافران طولانی میکند و از مسئولان میخواهیم تمهیداتی برای تردد سریعتر ناوگان حمل و نقل عمومی بیندیشند.
شهروند دیگری هم از نامنظمبودن ساعت حرکت اتوبوسها انتقاد کرده و افزود: میانگین فاصله زمانی که شرکت اتوبوسرانی برای رانندگان مشخص کرده از طرف آنها به دلایل مختلف رعایت نمیشود که معطلی مردم را به دنبال دارد و خواستار نظارت جدی در این زمینه به ویژه در بحث اتوبوسهای شمال شهر هستیم.
اتوبوسهایی که جوابگوی حجم مسافر نیست
یکی از ساکنان شهرک چهکند بیرجند نیز به خبرنگار ما گفت: سرویسهای این خط و بعضی خط های دیگر حوزه شهر کم است. به دلیل نبود ایستگاه در بعضی از خیابانها مردم مجبورند مسافت زیادی را پیاده روی کنند تا به ایستگاه اتوبوس برسند.
این شهروند بیرجندی ضمن گلایه از تاخیر اتوبوس ها در برخی از مسیرها افزود: بارها در اتوبوس سوار شده و به سبب تاخیر در کارت زدن یا هزینه شاهد بگو مگو بودهام. برخی از اتوبوسها نیز بسیار فرسوده بوده و برخی اوقات هرچه اتوبوس جا دارد مسافر سوار میشود و پروتکلهای بهداشتی اصلاً رعایت نمیشود.
برخی مسافران حاضر در ایستگاه الهیه نیز درباره وضعیت خدماتدهی گلایه دارند و معتقدند اتوبوسها به موقع در ایستگاه حاضر نمیشوند و گاهی باید بیش از 45 دقیقه در ایستگاه منتظر بمانیم.
برخورد نامناسب رانندگان با مسافر
مسافر دیگری نیز درباره وضعیت حملونقل درونشهری گلایه کرد و گفت: برخی رانندگان رفتار مناسبی با مسافران ندارند. روزی در ایستگاه خیابان نرجس بیش از 45 دقیقه منتظر ماندم و پس از رسیدن اتوبوس مسافران همه با گلایه سوار شدند و راننده در جواب گلایهها اعلام کرد که افرادی که عجله دارند از تاکسی استفاده کنند.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند نیز گفت: با رانندگان خاطی و رانندگانی که تکریم مسافر نمیدانند در کمیته انضباطی برخورد میشود و شهروندان در صورت مشاهده هر نوع رفتار نادرست از سوی راننده با شماره 322226545 تماس بگیرند.
غلامپور بیان کرد: رانندگان حق بیاحترامی به مسافر را ندارند و کلاسهایی برای برخورد مناسب راننده با مسافر برگزار میشود، اما در برخی موارد مسافران هم رفتار درستی با راننده ندارند.