تسنیم/ با وجود هزینه‌های هنگفت اجرای طرح کمربندی شرق این طرح بعد از مخالفت سمن‌های حامی باغستان و اعمال نظر شورای عالی شهرسازی و معماری منحرف شده و اجرای آن امروز نقشی در روان‌سازی ترافیک ندارد.

یکی از طرح‌های پرحاشیه شهری در استان قزوین طی یک دهه اخیر طرح احداث کمربندی شرق است که بعدها از سوی شهرداری قزوین به عنوان کمربندی سبز هم معرفی شد. طرحی که در آن قرار بود با وصل شدن میدان شورا به میدان مینودر(غریب‌کش) بار ترافیکی شمال شهر قزوین را به بیرون از شهر انتقال دهد. با این حال با توجه به قرار داشتن بخشی از نقشه این کمربندی در حریم باغستان سنتی بخشی از سازمان‌های مردم‌نهاد با اجرای آن موافقت کردند که در نهایت منجر به ورود شورای عالی شهرسازی و معماری و حذف بخش‌های مهمی از این کمربندی شد که نقش اصلی را در روان‌سازی ترافیک شهری قزوین داشت.

تغییراتی شورای عالی شهرسازی در کمربندی شرقی چه بود؟
لیدا معروفی، معاون شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین درباره تغییرات مسیر این کمربندی بعد از اعتراض سمن‌های حامی باغستان اظهار داشت: در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری قرار شد بخش اول کمربندی شرق که از میدان شورا شروع شده و تا بند ارنجک ادامه دارد، در صورت تأیید وزارت نیرو در مورد رعایت بستر و حریم رودخانه بدون تغییر مسیر اجرا شود که در این زمینه توافق‌نامه‌ای مابین شرکت آب منطقه‌ای و شهرداری قزوین امضا شد.
وی اضافه کرد: اما طبق این مصوبه آن بخش از کمربندی شرق که حدفاصل بند ارنجک به طرف میدان مینودر است، به خاطر مغایرت با طرح جامع شهرسازی و طرح جامع حمل ونقل و ترافیک شهر قزوین و با این توجیه که توجیه ترافیکی ندارد و از اراضی کشاورزی و باغی (باغستان) عبور می‌کند، حذف شد و در نهایت امتداد کمربندی شرق با تغییر مسیر به تقاطع پیامبر اعظم در ضلع جنوب تقاطع قدس وصل می‌شود.
معروفی ادامه داد: اما برای اینکه رینگ شهری مصوب در طرح جامع مصوب سال‌ 94 ناقص نشود، بخشی از کمربندی شرق با اصلاح هندسی و به صورت متصل با محدوده شهر در مجاورت با دیوار پادگان لشگر 16 زرهی و دقیقاً منطبق با جاده خاکی کنار پادگان اجرا شده است.

اعتراض سمن‌های حامی باغستان سبب انحراف کمربندی شرق شد
مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان قزوین که در جریان طرح کمربندی شرقی قرار دارد، علت انحراف و تغییر جهت کمربندی شرق را اعتراض سمن‌ها و نهادهای مردمی حوزه باغستان دانست و گفت: در واقع اجرای طرح کمربندی شرق همزمان با تصویب طرح جامع شهرسازی قزوین در سال 1394 مصوب شده بود؛ در حالی که مغایرت اعلام‌شده توسط شورای عالی شهرسازی و معماری سال 98 به دست ما رسید.
ابراهیم مبارک‌قدم افزود: باغستان سنتی قزوین سال 1393 ثبت ملی شد که البته این موضوع باید در طرح جامع شهری لحاظ می‌شد؛ با این حال یکی از اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری خود سازمان میراث فرهنگی بوده که باید هنگام بررسی طرح جامع شهری قزوین ضوابط میراثی را اعلام می‌کرده تا اصلاح کمربندی شرق در همان سال اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: بنابراین آن موقعی که طرح جامع شهرسازی قزوین با مسیر مورد اختلاف در کمربندی شرق به شورای عالی شهرسازی و معماری می‌رود، موضوع قرار داشتن کمربندی در حریم باغستان در طرح جامع نیامده بود و به همین خاطر نقشه اولیه کمربندی تأیید شده بود.
مبارک‌قدم یادآور شد: بنابراین شهرداری با استناد به طرح جامع مصوب شهر قزوین اجرای پروژه کمربندی را آغاز کرده و بعدها که بحث احداث کمربندی شرقی جدی می‌شود، میراث فرهنگی اعلام می‌کند که بخشی از کمربندی در حریم باغستان سنتی واقع شده است. ضمن اینکه سمن‌های یادشده هم مدام این موضوع را از شورای عالی شهرسازی پیگیری می‌کردند که کار متوقف شود.

کمربندی شرقی به یک کنارگذر تبدیل شد
وی افزود: در نهایت شورای عالی شهرسازی و معماری ادامه اجرای کمربند شرقی را متوقف می‌کند و کمیته فنی برای بررسی این پروژه می‌فرستد و در نهایت شورای عالی شهرسازی اعلام می‌کند که ساخت کمربندی شرقی باید حداقل تخریب را در باغستان داشته باشند و به همین خاطر مجبور شدیم ساخت کمربندی را چسبیده به بافت شهری انجام دهیم که کمترین اثرات را روی باغستان سنتی داشته باشد.
مبارک‌قدم ادامه داد: در نهایت هم سال پیش نقشه اصلاحی کمربندی شرقی از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری به استاندار قزوین ابلاغ شد و از سوی استاندار هم در اختیار شهرداری قزوین به عنوان مجری طرح قرار گرفت که با توجه به نقشه جدید کمربندی شرقی دیگر یک کمربندی نیست و در واقع به یک کنارگذر برای تکمیل رینگ شهری تبدیل شد.
معاون عمرانی و فنی شهرداری قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه ساخت کمربندی از وظایف اداره کل راه و شهرسازی است، عنوان کرد: همان‌‌طور که می‌دانید شهرهای مرکز استان و کلان‌شهرها رینگ شهری باید داشته باشند که بر همین استان اصفهان و تهران 3 رینگ و تبریز و همدان 2 رینگ شهری دارند. بنابراین قزوین هم باید دارای یک رینگ شهری باشد که به همین خاطر ساخت مسیر موسوم به کمربندی شرق در دستور کار قرار گرفت.
محمد علمی با ذکر اینکه «مغایرت اعلام‌شده از سوی شورای عالی شهرسازی در واقع خواسته شهرداری بوده» تصریح کرد: بنابراین ما می‌خواستیم که مسیر کمربندی نسبت به طرح جامع شهر قزوین تغییر کرده و از میدان شورا به میدان مینودر وصل شود.
وی اضافه کرد: دلیل این خواسته شهرداری هم این بود که چون شهرهای اطراف قزوین مانند اقبالیه، الوند و محمدیه همه موقعیت صنعتی دارند و کارگران شاغل در این شهرهای اقماری همه در منطقه مینودر قزوین زندگی می‌کنند، این رینگ شهری از محدوده شهر فاصله بگیرد و به میدان مینودر وصل شود تا رفت‌وآمد کارگران از محل زندگی به محل کارشان تسهیل شود.
علمی ادامه داد: با این حال وقتی کارشناسان شورای عالی شهرسازی و معماری از طرح احداث کمربندی شرق بازدید کردند، این تغییر مسیر را قبول نکردند و به همین خاطر طرح کمربندی شرقی از حالت کمربندی خارج شد.
اصولاً کمربندی‌ها در فاصله دوری از شهر اجرا می‌شوند و طراحی آنها به گونه‌ایست که تا در یک فاصله 20 تا 25 ساله امکان اتصال بافت شهری به کمربندی میسر نباشد. به همین خاطر طرح کمربندی شرق یا کمربندی سبز که در مقطعی اجرای آن منجر به ایجاد حاشیه‌هایی شده بود، در نهایت با تغییرات صورت‌گرفته توسط شورای عالی شهرسازی و معماری اگر چه از حریم باغستان عبور نکرد، اما به یک طرح ابتر تبدیل شد که اجرای آن اثر چندانی بر روان‌سازی ترافیک شهری ندارد و به همین خاطر به نظر می‌رسد برای اصلاح بار ترافیکی جنوب به شمال قزوین باید یک تمهید اساسی اندیشیده شود.

آخرین خبر قزوین در اینستاگرام :
https://instagram.com/qazvin_today