تسنیم/ چشم‌انتظاری مردم استان اردبیل برای کاهش سطح ترافیک پس از ۷ سال در حالی به پایان رسید که ایرادات بسیاری به پروژه پل قدس وارد است.

تقریبا ۱۳ سال از زمان طرح اولیه پروژه پل قدس در استان اردبیل می‌گذرد که از زمان آغاز ساخت این پروژه تاکنون چندین شورا و شهردار دوره خود را به اتمام رسانده است و این پروژه پس از سال‌ها و با روی کار آمدن شورای دوره ششم با حضور مسئولان استانی چند روز پیش مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
در زمان رکود پروژه وجود نواسانات قیمت‌ها، شرایط اقتصادی، درآمد کم شهرداری برای تامین منابع مالی، عدم همکاری پیمانکار از جمله دلایلی بود که مسئولین برای ناتمام ماندن این پروژه عنوان می‌کردند که با نگاه کلی به این دلایل و تسریع در روند اجرایی پروژه در سال ۱۴۰۰ و به پایان رساندن آن ابهاماتی را بوجود می‌آورد.
با وجود ایرادات و نواقصات در روی عرشه اصلی پل تقریبا دو روز است عبور از روی پل قدس ممکن شده اما این پروژه افتتاح نشده هر روز شاهد ترافیک‌های سنگینی هست و همچنین لازم به ذکر است که خیز منفی موجود در سطح آسفالت با وجود روند طولانی احداث با هجوم گسترده انتقادات روبرو شده است.
اکنون تکاپوها و سودای ثبت افتتاح پل به نام شهردار و شورای شهر تازه به کار مانع از عدم دقت این مسئولان به نواقصات پروژه شد و بهره‌برداری از عرشه اصلی پروژه پل قدس که در زمان ارائه طرح مقرر شده بود این پروژه بعنوان نماد معماری شهر و به نوعی یک کارنامه ماندگار برای اردبیلی یاد شود موجب شده تا مهمترین اقدامات در اجرای پروژه نادیده گرفته شده است.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و توسعه شهری شورای اسلامی شهر اردبیل نیز در رابطه با وجود انتقادات به پروژه با بیان اینکه در طراحی ظاهری پل غیر همسطح قدس اردبیل جای هیچ نگرانی نیست، اظهار داشت: در ارتباط با خیز منفی پل قدس قرار است تا در نشستی با معاونت فنی و عمرانی همفکری شود.
غریبی با اشاره به اینکه این بازدید تنها یک عبور آزمایشی بر روی پل بود، افزود: جلسه‌ای در این باره به همراه معاونت فنی و عمرانی اردبیل برگزار می‌شود تا در مورد خیز منفی پل همفکری تصمیم گیری شود.
وی بیان کرد: این پروژه به طور کامل تا دو ماه آینده افتتاح خواهد شد و جای هیچ نگرانی برای سطح ناصاف عرشه اصلی وجود ندارد.
شبستری مدیرعامل شرکت مشاور ره‌آزما طراح پل قدس اردبیل نیز در این باره گفت: مردم نگران نباشند پل قدس پس از ۱۰ سال به حالت نهایی برمی‌گردد.
وی مواج بودن پل قدس را عادی عنوان کرد و گفت: این خصوصیت در تمام پل های نقاط دنیا دیده می شود که خز نام دارد که در محل درج، این خزها ناهمواری بیشتر است که هر سال باید ترمیم و برطرف شود.
شهردار وقت اردبیل نیز با بیان اینکه در زمان تحویل پروژه پل قدس، ۷۸ درصد در عرشه اصلی و ۵۶ درصد در کل پروژه پیشرفت داشته که هم اکنون عرشه اصلی به بهره برداری رسیده و آغاز آزمایشی می‌شود اما این ادعاها درحالی است که شهردار اسبق اردبیل در ماه گذشته از پیشرفت ۹۵ درصدی این پروژه خبر داده بود که البته ناگفته نماند در زمان همان شهرداری حرف و حدیث‌های بسیاری برای ناتمام ماندن و عمر ۷ ساله این پروژه پیش آمده بود.
طبق اعلام مسئولان احداث این پل با گستردگی خاص معادل تمام پل‌های احداثی در اردبیل است که  طول عرشه آن ۳۰ هزار متر مربع و در حدود سه هکتار عنوان شده است اما با نگاهی گذرا به وضعیت پل‌های غیر همسطح در شهر می‌توان به این نتیجه رسید که وجود این پل‌ها نه تنها بار ترافیکی شهر را کم نکرده بلکه باعث بوجود آمدن عمده مشکلات بسیاری در سطح شهر نیز شده است.
با اینکه با بهره‌برداری از این پروژه گوشه‌ای از مطالبات به حق مردم جهت افتتاح پروژه کاسته شد اما با وجود این ایرادات و نواقصات و عدم رگلاژ پروژه آیا تاکید بر افتتاح امری ضروری است؟
امیدواریم مسئولان امر که نواقصات موجود پل را امری عادی جلوه می‌دهند با وجود روند طولانی احداث این پروژه با اتحاد و اهتمام جهت پیشبرد بهتر این پروژه بدون وجود ایرادات اقدام کنند تا باری از ترافیک سطح شهر کاسته شود.
ناگفته نماند پروژه پل قدس جزو پروژه‌های بزرگ برای استان اردبیل محسوب می‌شودکه اکنون فاز اول آن به صورت آزمایشی زیر بار ترافیک رفت تا در پایان هفته و سفر رئیس جمهور به اردبیل آماده بهره‌برداری کامل شود.



آخرین خبر اردبیل در اینستاگرام :
https://instagram.com/ardabil__today