رکود پروژههای عمرانی منطقه آزاد ماکو در دولت روحانی
تسنیم/ منطقه آزاد ماکو یکی از مناطق آزاد شمالغرب کشور است که ظرفیتهای اقتصادی و سرمایهگذاری عظیمی در آن نهفته است؛ اما در سالیان گذشته به یک باره روند پیشرفت اجرای پروژههای بسیاری کند شده است.
منطقه آزاد ماکو یکی از مناطق آزاد شمالغرب کشور است که ظرفیتهای اقتصادی و سرمایهگذاری عظیمی در آن نهفته است؛ اما در سالیان گذشته به یک باره روند پیشرفت اجرای پروژههای بسیاری کند شده است.
متاسفانه سازمان منطقه آزاد ماکو در سالهای اخیر، بزرگترین منطقه آزاد کشور را به ضعیفترین منطقه در بهرهبرداری از پروژههای زیرساختی و صنعتی به ویژه پروژههای بزرگ تبدیل کرده است.
در هفت دوره افتتاح پروژههای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توسط رئیسجمهور وقت، از شهریور سال گذشته تا تیرماه 1400 در مناطق آزاد هفت گانه 398 پروژه اقتصادی با 501 هزار میلیارد ریال مورد بهرهبرداری گرفت.
در این بین سهم بزرگترین منطقه آزاد کشور از این میزان تنها چهار پروژه با هفت هزار و 580 میلیارد ریال بود که شامل بزرگراه شهید سردار سلیمانی، تاسیسات زیربنایی فرودگاه منطقه آزاد ماکو، پروژه مشارکتی پایانه هوشمند و چندمنظوره نوبتدهی و خدماتی 650 کامیون و پل تقاطع غیرهمسطح فرودگاه در مجموع به ارزش سرمایهگذاری هفت هزار و 580 میلیارد ریال بود.
منطقه آزاد ماکو به عنوان سکوی جهش و پیشرفت آذربایجانغربی به برکت مدیران ضعیف دولت گذشته در سه سال اخیر نه تنها در پیشرفت و اقتصاد استان نقش چندانی ایفا نکرده بلکه با مدیریت پوپولیستی و عوامگرایانه ژست یک سازمان خیریه به خود گرفته و با مشارکت در احداث مدارس، خرید تجهیزات درمانی خیریه، کمک به مجموعه های فرهنگی و مسکن محرومان که میتوانست از محل بودجه ملی تامین شود، نقش دیگری را در توسعه اقتصادی این استان ایفا نکرده است.
تنها پروژه چشمگیری که ثبت کرده است پروژه بزرگراه سردار سلیمانی بود که در سالیان گذشته احداث شد و در زمان کوتاهی تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و پس از تغییر مدیریتی به پایان رسید.
وجود مرز زمینی بازرگان و مسیر ترانزیتی ایران و اروپا تنها مزیت ماکو
نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه منطقه آزاد ماکو از آغاز به کار، از لحاظ زیرساختهای اساسی مانند راه و فرودگاه بیبهره بود، اظهار کرد: تنها مزیت و زمینه مساعد این منطقه، تنها وجود مرز زمینی بازرگان و مسیر ترانزیتی ایران و اروپا بود.
محمد علیپور افزود: اما پس از سال 92 که منطقه آزاد آغاز به فعالیت کرد بر اجرای پروژهها و زیرساختها تاکید شد و کلنگ احداث فرودگاه زده شد و خوشبختانه فرودگاه ماکو در اواخر سال 94 به بهرهبرداری نسبی رسید و نواقصات ناوبری آن در این فاصله رفع شد.
وی گفت: بزرگراه بازرگان- سهراه ایواوغلی نیز قرار بود به شکل بیاوتی اجرا شود؛ اما مشکلاتی در سالیان گذشته به وجود آمده و بخش خصوصی نتوانست آن را اجرا کند.
نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در نهایت در سالیان گذشته کلنگزنی شد و از آن زمان تاکنون 60 کیلومتر مسیر 150 کیلومتری بازرگان به ایواوغلی تبدیل به بزرگراه شده بدون اینکه ریالی از بودجه ملی و دولتی استفاده کند چون همه از محل درآمدهای مختص منطقه آزاد تامین شده است.
وی با تاکید بر اینکه هیچ منطقهای به اندازه منطقه آزاد ماکو در تامین زیرساخت ها کارنامه درخشانی ندارند، گفت: با توجه به اینکه منطقه آزاد ماکو از لحاظ وسعت بزرگترین منطقه کشور است، یکی از پروژههای اساسی آن بحث فنسکشی بوده که اخیرا آغاز و در حال اجرا است و فاز به فاز پیمانسپاری شده است.
علیپور تاکید کرد: نباید منطقه آزاد ماکو را با مناطق آزاد باسابقه یعنی مناطقی که از 28 سال گذشته از مزایای منطقه آزاد استفاده میکنند مقایسه کرد در حالی که هزینههایی که تاکنون برای پروژه های عمرانی این منطقه انجام شده، در هیچ منطقه آزادی چنین سرمایهگذاری نشده است.
وی افزود: متاسفانه در دوره دوم دولت روحانی شرایط رکود کلی به وجود آمد و معاون اول رئیس جمهور دستور داد تا ورود کالا به منطقه آزاد با ثبت سفارش همراه باشد که این مسئله غیرقانونی و نوعی محدودسازی مناطق آزاد بود که در نهایت مناطق آزاد کل کشور را از رونق انداخت.
نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: امید است با انتخاب سعید محمد به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد، روح تازهای در مناطق آزاد دمیده شده و مناطق آزاد رونق گذشته خود را تداوم دهند و در جدب سرمایهگذاری و اشتغال گامهای موثری بردارند.