نماد آخرین خبر

حماسه ذوالفقاری آبادان، رویدادی که در تاریخ ثبت شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
حماسه ذوالفقاری آبادان، رویدادی که در تاریخ ثبت شد

ایرنا/ نهم آبان ماه یادآور حماسه سازان دفاع مردمی کوی ذوالفقاری آبادان و دفاع جانانه مردم این شهر با دستان خالی برابر دشمن تا بن دندان مسلح است، شهری که حدود یک سال در محاصره بود، ولی هرگز سقوط نکرد.

ارتش متجاوز بعث عراق پس از حمله ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به خاک میهن اسلامی و در پی تصرف خرمشهر پس از ۳۵ روز مقاومت دلیرانه درصدد اشغال شبه جزیره آبادان برآمد.
ارتش متجاوز بعث عراق برای دسترسی به آبادان تلاش کرد با عبور از رودخانه بهمنشیر وارد این شهر شود. نیروهای متجاوز بعثی برای ورود به آبادان یکی از کم عرض‌ترین نقاط این رودخانه را که دارای پوشش نخلستان‌ بود مد نظر قرار داده و تلاش کردند محاصره آبادان را کامل و این شهر را تصرف کنند.
نیروهـای بعثی در شب نهم آبان ۱۳۵۹، پنج روز پس از سقوط خرمشهربا احداث پل شناور بر روی رودخانه بهمنشیر به سمت کوی ذوالفقاری آبادان یورش بردند.
دریاقلی سورانی اوراق فروش کوی ذوالفقاری هنگامیکه متوجه تحرکات شبانه سربازان عراقی در این محله آبادان شد با دوچرخه راهی شهر شد تا مردم و نیروهای سپاه را از ورود عراقی‌ها به آبادان با خبر کند.
دریاقلی در نهایت موفق شد خود را به سپاه آبادان رسانده و موضوع را به فرماندهی سپاه اطلاع دهد. با اعلام حمله شبانه ارتش بعث عراق به منطقه ذوالفقاری نیروهای سپاه و بسیج مردمی راهی ذوالفقاری شدند.
یکی از مدافعان شهر آبادان در این خصوص گفت: پس از اطلاع نیروهای نظامی و مردمی از سپاه، بسیج و مردم محلی(عرب زبان و غیرعرب) به سمت منطقه ذوالفقاری حرکت کردند و به گروه ۱۲، ۱۳ نفری تقسیم شدند. 
مکی یازع اظهار کرد: تعدادی از نیروهای مردمی و نظامی  شرکت کننده در عملیات اسلحه نداشتند و هنگامی که کسی کشته یا زخمی می‌شد، با اسلحه او می‌جنگیدند.
وی افزود: درگیری سختی بین نیروهای خودی با حداقل امکانات و نیروهای بعثی مجهز به سلاحهای پیشرفته رخ داد و در نهایت مدافعان موفق شدند تا غروب همان روز نیروهای عراقی را شکست داده و شهر و جزیره آبادان را از خطر حتمی سقوط نجات دهند.
دریاقلی نیز به مدافعان آبادان پیوست و بر اثر انفجار خمپاره پایش قطع شد. وی برای مداوا به تهران اعزام شد و در بیمارستان سینا بستری شد.
دریاقلی مظلومانه و تنها در بیمارستان سینا به شهادت رسید و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. 
شهید دریاقلی سورانی یانچشمه ای متولد ۱۳۲۴ روستای یانچشمه استان چهارمحال و بختیاری، اوراق فروشی که به همراه فرزند خردسال خود، در کنار انبوهی از اتومبیل های فرسوده در حاشیه آبادان زندگی می کرد اینک به نماد مقاومت کوی ذوالفقاری آبادان تبدیل شده است.

آخرین خبر خوزستان در اینستاگرام :
https://instagram.com/khouzestan_today