نماد آخرین خبر

نقص دودکش، عامل ۸۰درصد مرگ‌های خاموش در اردبیل

منبع
ايرنا
بروزرسانی
نقص دودکش، عامل ۸۰درصد مرگ‌های خاموش در اردبیل

ایرنا/ مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل گفت: بیش از ۸۰ درصد ‌حوادث گازگرفتگی و مرگ‌های خاموش در این استان به دلیل وجود مشکل در دودکش ساختمان یا وسیله حرارتی و وارد نشدن هوای تازه یا نبود تهویه هواست.

سردار اسماعیلی، مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل در مورد آمادگی برای گذر ایمن از فصل سرد بیان کرد: دودکش‌های ناسالم، ناایمن و فاقد کارکرد صحیح یا فاقد مکش مناسب، جدا شدن لوله و زانویی دودکش از دیوار یا وسیله حرارتی از جمله علت‌های نشت گازهای مسموم به داخل فضاهای داخلی است.
وی افزود: استفاده از لوله‌های خرطومی قابل‌ انعطاف یا آکاردئـونی به‌ عنوان دودکش، مسدود شدن دودکش با نخاله ساختمان یا لانه پرندگان و دودکش‌های فاقد کلاهک H سالم از مهم‌ترین علت‌های انتشار گاز مونوکسیدکربن است که شرکت گاز در این زمینه با برنامه‌ریزی و تخصیص منابع اقدام‌های گسترده‌ای برای فرهنگ‌سازی و آموزش جامعه هدف انجام داده است.
مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل داغ بودن دودکش را بهترین آزمایش برای اطمینان از سلامت آن دانست و اظهار کرد: اگر لوله دودکش سرد باشد، ناشی از خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از آن است که در این صورت باید رفع نقص شود.
وی اضافه کرد: همچنین نصب کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت‌بام‌ها برای جلوگیری از انتشار و برگشت گاز مونوکسیدکربن در محیط منزل نقش مهمی دارد و باید به یاد داشته باشیم که استفاده از دودکش‌های آکاردئونی آلومینیومی به علت نبود امکان آب‌بندی در ابتدا و انتها خطرناک است.
اسماعیلی تاکید کرد: شهروندان در صورت بروز هرگونه حادثه در وهله نخست باید نسبت به قطع جریان گاز طبیعی اقدام کنند و ضمن تماس با نیروهای امدادی از کارهای عجولانه خودداری نمایند.
وی در ادامه توسعه سامانه امداد مکانیزه در راستای تسریع امدادرسانی را یادآور شد و گفت: مکانیزه‌سازی پست امداد فرآیندی در راستای ارائه خدمات امدادی نوین است که به مشترکان گاز شهرستان اردبیل تسری یافته و امدادگران به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی و رفع مشکلات احتمالی مرتبط با شبکه گاز طبیعی هستند.
به گفته اسماعیلی، مشترکان گاز طبیعی در شهرستان اردبیل در صورت بروز هرگونه مشکل ضمن تماس با شماره تلفن ۱۹۴ به سامانه یکپارچه مرکز پیام شرکت گاز در مرکز استان متصل می‌شوند و کارشناسان مرکز با بررسی وضعیت به امدادگران جهت برطرف کردن مشکل اطلاع‌رسانی می‌کنند.

  
  

آخرین خبر اردبیل در اینستاگرام :
https://instagram.com/ardabil__today