ایرنا/ مطالبه تعریض جاده باریک سه روستای بابلکنار، شیردارکلا ، گونه کلا و بالف کلا به عنوان پرحادثه ترین جاده بابل ۲۰ ساله شد.

سه روستای شیردارکلا، گونه کلا و بالف کلای شرقی که در ۲۴ کیلومتری جنوب بابل در بخش بابلکنار قرار دارد از جمله باریکترین و پرحادثه ترین جاده های بابل محسوب می‌شود که تاکنون علی‌رغم پیگیری‌های فراوان و حوادث ناگوار تصادف منجر به فوت بعد از گذشت ۲۰ سال همچنان درخواست تعریض جاده به عنوان مطالبه اصلی اهالی این سه روستا تبدیل شده است.
این سه  روستا ۶۰۰ خانوار  و دو هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت ثابت دارد که در پایان هفته و ایام تعطیلات این جمعیت به هفت هزار نفر هم افزایش می یابد بر این اساس این روستاها به دلیل قرار داشتن در مسیر گردشگری جنوب بابل با وجود جنگلهای هیرکانی و دو سد بزرگ البرز و سنبل‌رود از جمله جاده های پر ترافیک و شلوغ بابل محسوب می‌شود.
مرکز فوریتهای پزشکی اورژانس ۱۱۵ بابل در کانال رسمی خود اعلام کرد که در شش ماهه نخست سال جاری جاده بابلکنار تا سه راه شیردارکلا با تعداد ۱۹۸ ماموریت  تصادفی پرحادثه ترین جاده بابل بوده است. این مرکز از خطرهای محیطی و جاده‌ای از جمله باریک بودن جاده ، عدم وجود شانه خاکی و پیچ جاده بدون نقاط دسترسی به عنوان مهم ترین عوامل بروز حوادث جاده‌ای یاد کرده است.

خطر جاده‌ای و ترس از خرید نان
یکی از اهالی روستای شیردارکلا گفت: افزایش تردد خودروها در جاده های باریک شیردارکلا به گونه‌ای شد که این روزها حتی اهالی روستا برای عبور از مسیر ۴۰۰ متری برای خرید نان هم وحشت دارند و این امکان برای آنها فراهم نیست.
احمد لطیفی  افزود: بعد از افتتاح سد سنبل رود و سد بزرگ البرز جاده ها بابلکنار منتهی به سه راه شیردارکلا بسیار پرترافیک، شلوغ و پرخطر شده است.
وی اظهار داشت:  از حدود ۲۰ سال پیش تا کنون یکی از مطالبه اصلی اهالی، تعریض جاده های باریک و بدون شانه خاکی شیردارکلا می باشد که وجود دره های خطرناک کنار این جاده های بدون شانه قربانیان زیادی از اهالی گرفته است.
لطیفی گفت: در ۱۱ سال اخیر حدود ۱۰ نفر از اهالی روستای شیردارکلا به علت تصادف در کنار جاده های  روستا که همگی عابر پیاده بودند جان خود را از دست دادند و همه این جان باختگان برای انجام کارهای روزمره خود مجبور به تردد در مسیرهای جاده بودند.
وی افزود: در ایام کرونا جاده‌ منتهی به شیردارکلا نسبت به گذشته خلوت شده بود اما در حال حاضر دوباره ترافیک و شلوغی به جاده‌های شیردارکلا منتهی به جنگل های هیرکانی و سد البرز و سنبل شلوغ شد و خطر تصادف های منجر به فوت دوباره افزایش یافت.
لطیفی ادامه داد : مطالبه ما از مسئولین این است که با توجه به پرحادثه بودن این سه روستا که تاکنون هیچ تعریض  اثربخشی در جاده صورت نگرفته در الویت کاری آنها قرار گیرد.
علی رحیمیان رئیس سابق شورای بخش بابلکنار و عضو فعلی شورای اسلامی روستای درازکلا به خبرنگار ایرنا گفت :  در دو دهه گذشته یکی از مهم ترین مطالبه در شورای بخش بابلکنار تعریض جاده در این سه روستا بوده است.
وی بیان کرد:  این سه روستا راه دسترسی به جاده شیرگاه و فیروزکوه می باشد که علاوه بر گردشگر پذیر بودن  تردد خودروهای سنگین در جاده های باریک یک مشکل مضاعف می باشد .
رحیمیان گفت : بسیاری از شهروندان بابلی  برای تردد به تهران با عبور از این سه روستا به جاده فیروزکوه متصل می شوند که همه این موارد زمینه ساز ترافیک سنگین و پرحادثه برای این سه روستا می باشد.
وی گفت:  شرایط جغرافیایی در جاده  این سه روستا به گونه ای است که یک طرف جاده دارای دره‌های عمیق می باشد اما طرف بالادست جاده برای تعریض مناسب است.
رحیمیان اظهار داشت : بسیاری از خانواده ها داغدار عزیزان خود هستند که در جاده های باریک این سه روستا به صورت عابر پیاده بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند.
وی بیان داشت : زمان آن فرا رسیده است که بعد از دو دهه  مطالبه‌گری تعریض جاده باریک  این سه روستا  آغاز و امنیت جانی ساکنین تامین شود.

نیاز ۸۰۰ میلیارد ریالی برای تعریض 
حنظله تقی پور رئیس اداره راه و شهرسازی بابل  به خبرنگارایرنا گفت : اگر چه طول جاده‌های سه روستای شیردارکلا ،  گونه کلا و بالف کلا حدود پنج کیلومتر است ، ولی از جمله پرهزینه‌ترین مسیر جاده بابلکنار به شیرگاه برای تعریض محسوب می شود.
وی بیان کرد :  مسیر جاده این سه روستا در یک طرف دره و در طرف دیگر تپه های بلندی دارد که قابلیت ریزشی دارد و این موقعیت شرایط را سخت کرد.
رئیس اداره راه و شهرسازی بابل افزود :  دلیل اصلی تاخیر در تعریض جاده این سه روستا حجم گسترده کار و هزینه سنگین  می‌باشد که در دیگر روستاهای بابلکنار این مشکل وجود ندارد .
وی افزود : طرح تعریض جاده بابل به شیرگاه یک طرح ملی است که اعتبارات آن هم ملی تأمین می‌شود و تحت هر شرایطی این سه روستا جاده آنها باید تعریض شود.
تقی پور گفت : در سال جاری تأمین اعتبار بیش از ۸۰۰ میلیارد ریالی برای این سه  روستا فراهم نیست اما در سال بعد این امکان وجود دارد چون طرح تعریض جاده بابل به شیرگاه  برای اتصال به جاده فیروزکوه به طور قطع  انجام خواهد شد.

آخرین خبر مازندران در اینستاگرام :
https://instagram.com/mazandaran_today